Multimeter

Hej.. Jeg har søgt vidt og bredt på nettet, inkl. dette forum, men ikke kunnet finde svar. Det drejer sig om at jeg er på udkig efter et multimeter, men når jeg kigger på de forskellige fabrikater bliver der nævnt noget med 3½ cifre, 1999, 3999 o.s.v. Hvad betyder dette?? Jeg skal bruge det all-round og det behøver ikke at være det billigste - men skal heller ikke være et Fluke..! ;-) Nogen anbefalinger? Med venlig hilsen Carsten Nielsen

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

88 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
3½ ciffer siger at den kan vise 3½ cifre ;-) Dette betyde så at den kan vise op til 1999 (altså den højeste visning i et område, f. eks 19.99 Volt i 20 Volt området). 3999 betyder så at den kan vise op til 3999 i et område - ganske enkelt, ikke.

Du skal overveje hvad du har behov for og købe et multimeter der passer dertil, skal du bruge den i huset så er det vigtigt at den kan vist til mindst 440 Volt AC (altså have et 1000 Volt vekselspændings område), skal du kun bruge det til at lave bil med er det jo nok med et 20 Volt område.
De fleste digitalmultimetre (også de billige) er generelt præcise nok til almindeligt husholdningsmåleri, det er bare et spørgsmål om de har de måleområder du har brug for.

/Hideout

 

Det er display opløsningen altså f.eks. 3 1/2 kan vise 3 tal fra 0-9 og et tal (det første) som er enten 0/1 så det kan vise fra 0 til 1999, hvis det nu havde været 3 3/4 kan det så vise 3 tal fra 0-9 og et tal som højest er 3 mener jeg, så det kan så vise 0-3999

Jeg har haft multimetre i prisklassen 130-500 kr og har ærligt talt svært ved at se og føle forskel, over 500 kr sker der ligesom noget og de får markant flere funktioner (USB interface, dB måler m.m.) men kig f.eks. på velleman de har en del udmærkede modeller i prisklassen 500-1000 kr - hvis du kun skal måle AC/DC volt, strøm og modstand er der sådan set ingen grundt til at bruge mere end 130 kr hos onkel harald



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
en af de gode multimeter i mellemprisklassen.
er en af dem der heder brymen bm 805(elma bm 805)
den kan købes i carl ras.!
til ca. 800 kr. ket 3. multimeter
også en 3.½ cifret 3999 model den med grøn hylster.
den bruges af elektrikkere.!
det har jeg lurt af.! da de rode i trøm skabet på tos drejekænk.

jeg har selv en af dem.

ud over fluke 177 rms.kat 4. multimeter
Jeg har haft rigtig gode erfaringer med de billige fra HaraldNyborg....
Det jeg bruger dem til er at identificere om der er spænding mellem forskelige ledninger (hus, bil båd osv)
Samt måling af modstand for at kunne parre ledninger sammen osv.
Sidst men ikke mindst bruger jeg en til at checke batterier med.. er der spænding på dem eller ikke.... Ungerne blander nemt nye og brugte til diverse legetøj og remote controls....

Så efter min beskedne mening hellere to billige end en dyr :-) Modsat af hvad jeg normalt vælger :-)

PS de billige har ofte ikke noget batteridæksel.. men adskil dem med skruetrækker og du kan oftest skifte batteri idem alligevel :-)

MVH Njord
Hej igen, og tak for jeres svar.. :-)

Det er muligt jeg er dum, men er der nogen fordel ved at den kan vise 3999 i et område frem for 1999??? Er vist bare blevet endnu mere forvirret! :-(
Det jeg primært kommer til at bruge den til, bliver at måle på nogle billige kinesiske Lithium-Ion-batterier (18650), som skal lades på en lige så billig kinesisk lader! Dette (at det er billig grej) betyder så iflg. div. forums at man ikke kan helt være sikker på at laderen slår fra når den skal. Batterierne skal lades til 4.20 - maks. 4.25 volt og må ikke komme op på 4.30 volt, og det er der multimeteret kommer ind. Batterierne har nemlig ikke godt af at komme op 4.30 volt.
Jeg vil bruge det til at tjekke pålideligheden af laderen, samt batteriernes tilstand både før og efter brug, men det kræver så også at jeg kan regne med at multimeteret er ret præcist... Derudover lidt all-round huslig brug, gennemgang og sådan, men i første omgang primært det med at måle batterier/lader.
Har selv lidt kig på Velleman DVM1100, er det et fornuftigt bud??

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Annonce
Til dit brg kan du roligt købe et HN meter, det er ikke helt så præcist som de dyr, men den største forskel er efter mine erfaringer, at de er mindre robuste, hvis du har planer om at tabe instrumentet skal d op over 5-600 kr.

Billige instrumenter er normalt i lavere spændingsklasse end de dyre, men det betyder ikke noget for hjemmebrugere, det er udelukkende et udtryk for sikkerhed ved spændinger over almindelige netspændinger.
The devil's in the detail.
Lad os kigge på dit Velleman meters vigtige specifikationer.

Basic accuracy: +/- 1% +/- 10 digits

Hvad betyder det?
Hvis din batterispænding er 4,00 V og du måler på det, så vil meteret vise 4,00 V +/-0,04 V +/-"10"
Det vil altså vise alt mellem 4,14 og 3,86 V.


Sammenligner vi med Flukes basismodel 175 ser det således ud:

Basic accuracy: +/-0,15% +/-2 digits

Igen: batteri 4,00 V, Fluke vil vise: 4,00 +/-0,006 V +/-"2" = 3,97...4,03 V

Ydermere tæller Fluken til 5999, så du kan vælge et følsommere måleområde. Fluke vil så vise 3,992...4,008

Jeg ved godt hvad jeg ville vælge.

MvH,

Bent.




Lige for at lægge endnu en "krølle" på:

De +/1% på Velleman meteret er nok rimelig konstante til den ene eller den anden side, så når du kun skal sammenligne målinger generer det nok ikke an meteret viser lidt forkert, når bare det gør på samme måde hver gang.

De +/-10 digits derimod stammer fra digitaliseringen af spændingen og her kan du ikke regne med at det er konstant fejl til den ene eller den anden side, den er nok mere "random".

MvH,

Bent.
Det vil i princippet sige at jeg er bedre stillet med den noget billigere DVM93 (259,- hos elextra.dk)???
Den har (med min ringe indsigt) bedre specifikationer i forhold til DVM1100-modellen. Hmm.. Det er altså svært!

Jeg kan godt se at den Fluke 175 er lækker, men det er knageme også mange penge til mit lille behov... :-(

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Gu' er det svært.
For det første undrede de ringe specifikationer på DVM1100 mig fra starten. Også fordi DVM1000s er bedre og de ligner hinanden. Mystisk.
Om DVM93 er bedre tør jeg ikke skrive under på. Det generer mig at den "digitale" unøjagtighed ikke er angivet (de +/- xx digits). Måske er der et bedre datablad et sted.

Mine indlæg var mest for at sensibilisere dig for forskellene.
I øvrigt: de priser jeg har set på Fluke 175 er langt ude. På Flukes hjemmeside angives 169 Euro.

MvH,

Bent.
Der er yderligere 78 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis