Læg nyt gulv med vandbåren gulvvarme?

Vi har planer om at rive det eksisterende gulv op i vores hus (parket) for at etablere noget gulvvarme. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber nogle herinde kan hjælpe med.

Først lige lidt baggrunds info. Det nuværende gulv ligger på strøer med isolering mellem strøer (se billede). Strøer ligger på beton-lag, har ingen ide om der er isolering herunder? Huset er fra 1974 og er et ganske almindelig parcelhus i god stand. Der er 11,5 cm fra beton til top af strøe. Min plan er at fjerne alt, og starte forfra fra betongulv op.

1) Dampspærre. Denne starter jeg med, og sørger for at trække den med op til fodlister hele vejen rundt.
2) Jeg vil benytte Kerto strøer. Hvor tæt skal de ligge på hinanden?
3) 'Elefant føder' eller anden opklosning. Kan man blot benytte almindelig Knudsen kiler (eller hvad de nu hedder?). Skal der noget asfaltpap eller lign under kilen?
4) Strøen bliver lige skuret fast i klodsen med en enkelt skrue.
5) Imellem strøerne vil jeg lægge 45mm (eller 70mm?) Isover bats. Der vil så være et lille hulrum op til top strøe?
6) Ovenpå strøer vil jeg enten lægge spånplader med spor eller lægge forskallingsbræder med mellemrum til PEX rør.
7) Varmefordelingsplader lægges og PEX rør.
8) Laminatplanke gulv lægges til sidst (14,5 mm tykt), som lægges svømmende, og fodlister fastgøres til væg, ikke gulv.

Er der noget jeg har misset/overset?

Jeg er derudover også i tvilv om jeg skal lægge noget anden isolering langs soklen hele vejen rundt?
42 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hov - mangler selvfølgelig gulvfilten. Men kan allerede nu se et hul i min lille konstruktion. Man skal vel under alle omstændigheder bruge en spånplade som undergulv? Hvis den er med riller, sparer man forskallingen, hvis den ikke er, skal spånpladen lægges oven på forskallingen?
Allerførst vil jeg sige at jeg ikke kan anbefale dig at lægge gulvvarme med kun 50mm isolering mod et måske uisoleret betondæk, kan blive en rigtig dyr fornøjelse.

Denne damspærre skal lægges på den varme side af isoleringen, og ikke mod det kolde betondæk.

Max. cc/afstand 600mm mellem kerto strøerne hvis der benyttes 22mm undergulv.

Du kan godt benytte almindelige knudsen kiler ja, og der skal ikke bruges pap under dem.

Jep, de skal skrues fast til alle opklodsninger

Det er okay med det hulrum, men det kan også fyldes op med isolering.

Jeg ville isolere helt op til undergulvet i kanterne uanset hvilken løsning der vælges.

Ja, der skal selvfølgelig lægges et filtunderlag, eller kraftigt gulvpap under det svømmende gulv.

Sporpladerne er okay ja, bruges der forskalling kan gulvspån lægges både over eller under, jeg ville lægge den under for bedre varmefordeling op til gulvet.

Tak for svar

Hvad er minimum isoleringen? Jeg har som nævnt 1150 mm at gøre godt med. Spånplade vil så tage 220 af dette, så er der 930mm tilbage til isolering hvis jeg fylder helt op. Ville det være ok og give et godt resultat?

Grunden til jeg skrev 50mm, var fordi jeg mener at have læst, at hvis man er usikker på hvad der ligger under betondækket af isolering, så må man maks lægge 50mm over betongulvet?
Var det ikke en mulighed at lave et hul betonen for at se hvad der er derunder?
Humlen er at under det nye bygningsreglement er din omlægninig til gulvvarme ulovlig sålænge du ikke brækker betonen op, graver ud til isolering og støber nyt. Alt dette er nødvendigt for at få plads til nok isolering så du overholder minimumskravet - sucks bigtime men sådan er det desværre.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Skal det brækkes op eller skal der ikke være en beregning der siger at det er rentabelt først? Hvis der rent faktisk er noget under betonen er det ikke sikkert at det er rentabelt...
Var der ikke 6 måneders "buffer" på det nye bygningsrelemant - dvs jeg har frem til 31 december, hvor jeg kan følge de gamle regler?
Ja der er 6 måneders grace-periode på overgangen fra BR08 - eller også var det vidst nok i 2006 at man foretog renoveringen....

Under BR2010 er rentabilitetsreglen reelt sat ud af kraft især ifm gulv og vægrenovering.

Der er sat minimumskrav som størstedelen af boligmassen ikke kan honorere på en rentabel måde - det er fuldstændig hul i hovedet at man ikke kan foretage lovlige og væsentligt forbedrende (for ikke at nævne rentable) tiltag uden at blive lovbryder.

I trådstarters tilfælde kan han foretage en væsentlig forbedring af sit gulvs evne til at isolere - men det er ulovligt at foretage renoveringen ifm omlægning til gulvvarme da der er en meget høj mer-omkostning på at isolere til minimumskravet = besparelsen i varmeomkostning kan ikke finansiere udgiften til renoveringen indenfor en normal persons levetid.

Der var for nylig nogle (flere) eksempler på energi renoveringer af nogle 70'er typehuse - i store træk kunne besparelsen i de fleste tilfælde (igen) lige akkurat finansiere renterne på det nødvendige F1-lån for at få råd til selve renoveringen. Men besparelsen kunne ikke afdrage på gælden...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Rentabilitetskravet har været gældende i årevis.
Selv om det ikke er helt sammenlignelig så gælder følgende.
Hvis du har et krybekælderdæk med 50mm isolering og efterisolerer med med 50 mm vil tilbagebetalingsperioden være langt under et år.
Hvis du i stedet efterisolerer med 450mm vil tilbagebetalingsperioden være under 5 år.
For terrændæk gælder at der er ca. det halve varmetab af et kælderdæl.
Hvilket vil sige at 250 mm isolering vil være tilbagebetalt efter ca. 5 år,
Det er sådanset nemt at regne ud. Hvad koster ophugning og nyetablering at yterrændæk med 350 mm isolering. Hvis pengene er tjent hjem igen efter 8-10 år er det en god forretning.
Hvis du lægger gulvvarme på kun 50mmi solering kan man med rette sige at varmen - og pengende - fosser ud. Lige så længe som gulvvarmeanlæget er i brug.
Jeg bliver mere og mere forvirret ;-)

Lad os tage udgangspunkt i at jeg fylder hulrummet helt op med isolering - dvs 930mm isolering fra betondæk til gulv. Jeg laver det inden 31 december 2010. Og jeg hugger ikke det eksisterende betondæk op, eller gør yderligere ved dette.

Er denne isolering nok og er det lovligt, så længe jeg gør det inden d 31 december? Og hvilke konsekvenser kan det få hvis man ikke følger BR10 til punkt og prikke (i mit tilfælde omkring isolering af gulvet)?
Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis