Læg nyt gulv med vandbåren gulvvarme?

Vi har planer om at rive det eksisterende gulv op i vores hus (parket) for at etablere noget gulvvarme. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber nogle herinde kan hjælpe med.

Først lige lidt baggrunds info. Det nuværende gulv ligger på strøer med isolering mellem strøer (se billede). Strøer ligger på beton-lag, har ingen ide om der er isolering herunder? Huset er fra 1974 og er et ganske almindelig parcelhus i god stand. Der er 11,5 cm fra beton til top af strøe. Min plan er at fjerne alt, og starte forfra fra betongulv op.

1) Dampspærre. Denne starter jeg med, og sørger for at trække den med op til fodlister hele vejen rundt.
2) Jeg vil benytte Kerto strøer. Hvor tæt skal de ligge på hinanden?
3) 'Elefant føder' eller anden opklosning. Kan man blot benytte almindelig Knudsen kiler (eller hvad de nu hedder?). Skal der noget asfaltpap eller lign under kilen?
4) Strøen bliver lige skuret fast i klodsen med en enkelt skrue.
5) Imellem strøerne vil jeg lægge 45mm (eller 70mm?) Isover bats. Der vil så være et lille hulrum op til top strøe?
6) Ovenpå strøer vil jeg enten lægge spånplader med spor eller lægge forskallingsbræder med mellemrum til PEX rør.
7) Varmefordelingsplader lægges og PEX rør.
8) Laminatplanke gulv lægges til sidst (14,5 mm tykt), som lægges svømmende, og fodlister fastgøres til væg, ikke gulv.

Er der noget jeg har misset/overset?

Jeg er derudover også i tvilv om jeg skal lægge noget anden isolering langs soklen hele vejen rundt?
Vi har planer om at rive det eksisterende gulv op... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Koluda

Se dette klip fra Rockwools hjemmeside

Isoleringstykkelserne som  jeg har opgivet tidligere i denne tråd er erfaringer jeg har fra tidligere udførte arbejder. og skal følges, da der ellers er stor risiko for fugt i konstruktionerne, og her er jeg nødt til at henvise til Rockwools tekniske afdeling som ved alt om dette.

 
Kapillarbrydende lag
 

Det kapillarbrydende lag skal forhindre, at der trænger fugt fra jorden op i gulvet. Det kapillarbrydende lag skal være 150mm tykt.

558.gif
Isolering over betonlag
1. Gulv
2. Rockwool FlexiBatts
3. Fugtspærre
4. Betonplade
5. Kapillarbrydende lag
6. Jordbund

Kan man stole på der er et kabilarbrydende lag, når huset er fra 1974?
Hvis betongen kun er et såkaldt klaplag, er det nok ikke noget at bygge videre på?

Så spørgeren bør lave en "bore" prøve for at være sikker på det er korekt lavet, med kabilarbrydningen, og at betongen er tyk nok....

mvh jens
Hmm.

Ligger man så en dampspærrer ovenpå rockulden eller er det nok med fugtspærrer ??

I am so full of it.....

Hej

Jeg tillader mig lige at komme med et tillægsspørgsmål:

1. Til den omtale fugtspærre kan man da anvende 0,20 mm plastfolie, eller er det et andet produkt man skal have fat i?
2. Hvis man skal lave den samme konstruktion uden gulvvarme, og man ikke kender betonens tykkelse, eller havd der er under. Er det så hensigtsmæssigt og forsvarligt at ligge 50 mm isoloring? Og er det lovligt?

Beklager, hvis det forstyrrer med tillæggsspørgsmålet.
Annonce
0.20 PE folie er korrekt ja.

Jep, det er okay at lægge 50 mm isolering, også selvom man ikke kender opbygningen af beton gulvets opbygning.
Jeg har nu fået fat i de originale bygge tegninger, fra 1974, og kan her se hvad der ligger af terræn, nemlig;

- 10 cm klaplag
- Plastikfolie
- 20 cm sandfyld
- Fundament

Jeg har derudover fået hivet noget mere af det eksisterende trægulv af, og kan konstatere at der variere lidt med hulrummet ned til klaplag. Det går fra ca 11 cm til 17-18 cm hulrum.

Jeg vil IKKE hakke det eksisterende terrændæk op, men jeg får noget forskellige meldinger på hvor meget isolering jeg kan proppe ned i hulrummet.
Mange siger at jeg blot skal fylde hulrummet helt op - altså fra klaplag og op til strøe top. Andre siger 50-75mm max, når der ingen isolering er i terrændæk.
Som udgangspunkt skal jeg jo så heller ikke bruge fugt/damtspærre, når der ligger en plastfolie - men jeg har fra flere sider hørt at de måske nok alligevel ville lægge en lige over klaplaget?
Max. 50 mm isolering, og fugtspærre ovenpå klaplaget.
Lige præcis.
Og det er stadig nærmest kriminelt at lave gulvvarme med den isoleringstykkelse. Eller nyt gulv i det hele taget.
Driftomkostningerne ved den konstruktion vil blive tårnhøj. Og gøre huset usælgeligt.
Hej Koluda

i dit første svar til denne tråd skrev du "Allerførst vil jeg sige at jeg ikke kan anbefale dig at lægge gulvvarme med kun 50mm isolering mod et måske uisoleret betondæk, kan blive en rigtig dyr fornøjelse.". Hvis jeg således har forstået dine indlæg korrekt, så ville du slet ikke lægge gulvvarme i et sådan projekt som beskrevet her?
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis