Blinkende lygter - og lamper

Jeg oplever jævnt tit at pærer begynder at blinke, næsten umærkeligt, men lægger man først mærke til det er det ret generende. Oftest er det halogenspots, men alm 230V glødepærer har jeg også set gøre det. Hvad kan man gøre?? /Henrik
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er denne slags er det dårlig forbindelse i det ene eller begge ben.. Den står og "svejser" med en lille gnist.
Du kan se det på sorte mærker på benene.

Jeg sliber det sorte væk og giver den en lille smule kobberfedt, lader det sidde nogle timer og tørre det meste af igen.
Ellers er det ny pære.. Hvis du bare lader dem blinke ødelægger du fatningen for den får også svejsemærker.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det kan også skyldes dårlige forbindelser ved kontakter eller samlinger, der sker det samme som tidligere omtalt, men det er sværere at finde, og der er ofte stor rsiko for at varmeudviklingen kan starte en brand.

De fleste brande der startes i el-installationer skyldes enten sådanne dårlie forbindelser eller forkert monterede halogenlamper, den almindelige forklaring kortslutning " er derimod t ufarlig da sikringerne springer før der sker nogen væsentlig opvarmning.
Vi har haft en Herstal lampe med de der små spot med to ben.. de svejsede i begge ben i alle fatninger (5 stk).
Nu har vi en fra IKEA, også med 5 spots, og den er begyndt at gøre det samme..

Det er let at se om det er pærene der svejser.. der kommer nemlig nogle små sorte koks pletter der hvor de svejser.

Når en alm. pære med alm. fatning gør det samme er det sikkert selve installationen der er noget galt med.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis