Montering af dampspærre eller ej?

Er der nogen som vil give et godt råd ang. isolering? Vi ejer en klassisk murermestervilla fra 50’erne hvor vi er nødt til at skifte/efterisolere loft og skunk idet den nuværende isolering er noget sammentrykket/mangelfuld. Der er i dag ikke dampspærre. Loft mod tag, skunk og skråvægge er pudsede og loft mod 1. sal (gulv i skunk) er pudsede men med eftermonterede 2xgipsplader (hvilket vel ikke kan regnes for intakt pudset overflade). Jeg har fået lidt modstridende råd fra tømrer og byggesagkyndige:
1) Jeg kan undlade dampspærren men blot lægge ny/mere isolering ud som det er i dag.
2) Læg dampspærre på gulv/væg i skunk samt på loft, enten direkte på forskallingsbrædderne, eller 1/3 inde i isoleringen. Med denne løsning har jeg dog svært ved at få dampspærren tæt hvor skråvæggen starter både på loftet og i toppen af væggen i skunk. Ideelt set skulle dampspærren vel føres via skråvæggen over loftet, men det er ikke muligt (uden jeg river væggen ned). Jeg kan evt. lime den fast mod forskallingsbrædderne lige ved starten på skråvæggen på både loft og øverst på skunkvæg, men jeg er ikke sikker på at det kan gøres tæt nok.

Jeg er bange for at løsning 2) vil medføre at der kommer et større tryk på dampspærren i samlingerne mod skråvæggen samt på selve skråvæggen hvor jeg ikke kan montere dampspærre. Er der ikke en risiko for at der dermed trænger en større koncentration fugtig luft ud i dette begrænsede område frem for løsning 1) hvor gennemtrængningen sker over en større overflade. Har i et godt råd?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Indtil for ikke så længe siden sagde man at en intakt pudset flade på rørvæv og tæt forskalling var god nok som dampspærre.
Rockwool hævder nu at der skal monteres en normal 0,20mm dampspærre osse.
Fordi der er en skunk er det jo nærmest umuligt at monterer en dampspærre ordentligt på bagsiden af den pudsede væg.
Så den nemme løsning er nok i dit tilfælde at sætte den op inde i rummet. Og sømme/skrue en gipsplade ovenpå.
Eller du vælger den gamle løsning at sige at den intakte pudsede flade er ok.
Det ville jeg gøre.
Det du vil lave er en kold skunk og du kan finde masser af oplysning på Rockwools hjemmeside.
Skrevet af hpox på 04 okt 2010 20:56

Eller du vælger den gamle løsning at sige at den intakte pudsede flade er ok.
Det ville jeg gøre.
Det du vil lave er en kold skunk og du kan finde masser af oplysning på Rockwools hjemmeside.
Helt enig.

Er pudset intakt, og det generelt ikke har givet problemer frem til nu, så ville jeg også lade det være løsningen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis