cnc plasma skære?

Hej.

Har her den sidste måned(eller 3) gået at tænkt over et projekt. stødte for 1 års tid siden på "Hobby" cnc hvilket fasinerede mig meget, men slog det lidt ud af hovedet da jeg mest arbejder i jern, og bygge en til at arbejde i det ville nok kræve mange penge kontra det som jeg ville bruge den.

så har for et par måneder siden købte jeg så en plasma skære fra en teknisk skole som havde været monteret på en kopiskærer for en slik, og her begyndte cnc tankerne så igen at lure i baghovedet. 

plasma skæreren har monteret et håndtag som gør at den skal monteres i en holder for at skære, så der er 2 muligheder, købe et alm håndholdt håndtag, eller kaste sig ud i cnc verdenen og lave en cnc plasma skære

nå men lang historie kort:

mangler lidt hjælp til at vælge hva man skal købe ind.

Når det gælder en fræser er præcision nøgle ordet, er det selvfølgeligt også med en plasma men ikke i så høj grad vil jeg mene, så ideén var at droppe de aksler og føringer som der normalt bliver brugt har jeg set, og så istedet lave en "vogn" med lejer som kan glide hen over et stykke skarpkantet fladstål sat på højkant. Både pga at jeg selv kan lave det og det ikke er så følsomt over for skærestøv som jeg har på fornemmelser at akslerne er.  Nå men den del har jeg nogenlunde i hovedet hvordan skal laves.

Så kommer det til selve fremtrækkert, her forestiller jeg mig måske en tandstangs løsninger (andre forslag?)

Men så kommer spørgsmålet på hvilke motorer man skal anvende til sådan et maskineri. arbejdsområdet bliver ca 1000x1000 mm eller deromkring.

Har ledt lidt på nettet man har ikke rigtig kunne finde så mange der har lavet en cnc plasma skære selv, så mangler lidt hjælp på hvordan det lige skal kringles.

Men ja, nogen der har nogle gode ideer til hvordan mit projekt kan laves, er helt åben for forslag.

Mvh Sonny

P.S Sikken en stil jeg fik skrevet der


Hellere være en rigtig Original, end en dårlig kopi

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Sonny og velkommen til. Det bedste du kan gøre er at gennemlæse de forskellige tråde, der vil du få mange tips og ideer, også de simple og de billige. Speciel den tråd der hedder  cnc fræser hjemmelavet  en et godt sted at starte.
Mvh Jørgen.

Og så ville jeg nok kigge på noget remtræk/tandremme, da det er klart det billigste at lave. Det ville os virke fint da din "slæde" jo ikke møder modstand når den køre.

Og ellers er det bare igang med at læse om step motore, print og software.

Held og lykke.
MeTriC
mange tak. ideen med tandremme lyder ikke som en dum idé. det tror jeg at jeg vil arbejde videre med.

Hellere være en rigtig Original, end en dårlig kopi

Måske skulle du komme med et bud på hvad du forventer at opnå af præcision for din plasma skærer. Det kan betyde en masse i forhold til hvad løsning du bør vælge og hvor dyrt kompliceret der bliver.
Ikke at jeg ener en pind om hvordan du laver maskinen... Men lav rigtig gerne en foto og forklaringsdokumentation og læg den ind under både tråden her o gerne galleriet også :-)

MVH Njord
Annonce
præcisionen ligger inden for en mm eller 2... så ikke i nærheden af hva man kan forvente af en fræser, men selvfølgelig håber jeg på at den bliver så præcis som muligt, men det er ikke et projekt der skal kastest de vilde penge i, da jeg håber at kunne lave føringer og div selv, og så det "kun" er motore og elektronik der skal købes ind.

vil prøve at lave noget tegning af den så i kan se hva det er jeg har forestillet mig

Hellere være en rigtig Original, end en dårlig kopi

Hej Sonny,  Til en maskine med ild sprøjt og gnister var en cykelkæde måske den bedste løsning istedet for tandrem. Bare en ide.
Mvh Jørgen.
Skrevet af j håndstad på 04 okt 2010 22:38
Hej Sonny,  Til en maskine med ild sprøjt og gnister var en cykelkæde måske den bedste løsning istedet for tandrem. Bare en ide.
Mvh Jørgen.

En god idé.
ikke dårligt ikke dårligt. dejligt med flere ideér på bordet. kæde er også nemt tilgængeligt. den bliver tegnet ind tror jeg

en anden ting. er det muligt at kolbe tændingen til plasma skæreren ind over styringen, så den selv tænder og slukker for "ilden" eller kan det jo blive noget værre noget hvis jeg ikke får slukke i tide.

Hellere være en rigtig Original, end en dårlig kopi

Der er nogle ideer til CNC-kædetræk her : http://buildyourcnc.com/blackToe2x4v40.aspx

Ja jeg ved godt at det er en MDF-maskine :-) Men gode ideer er vel ikke at foragte!

Med hensyn til at tænde og slukke for "ilden" skulle det vel ikke være anderledes end at tænde og slukke for en fræser.

/Niels
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis