cnc plasma skære?

Hej.

Har her den sidste måned(eller 3) gået at tænkt over et projekt. stødte for 1 års tid siden på "Hobby" cnc hvilket fasinerede mig meget, men slog det lidt ud af hovedet da jeg mest arbejder i jern, og bygge en til at arbejde i det ville nok kræve mange penge kontra det som jeg ville bruge den.

så har for et par måneder siden købte jeg så en plasma skære fra en teknisk skole som havde været monteret på en kopiskærer for en slik, og her begyndte cnc tankerne så igen at lure i baghovedet. 

plasma skæreren har monteret et håndtag som gør at den skal monteres i en holder for at skære, så der er 2 muligheder, købe et alm håndholdt håndtag, eller kaste sig ud i cnc verdenen og lave en cnc plasma skære

nå men lang historie kort:

mangler lidt hjælp til at vælge hva man skal købe ind.

Når det gælder en fræser er præcision nøgle ordet, er det selvfølgeligt også med en plasma men ikke i så høj grad vil jeg mene, så ideén var at droppe de aksler og føringer som der normalt bliver brugt har jeg set, og så istedet lave en "vogn" med lejer som kan glide hen over et stykke skarpkantet fladstål sat på højkant. Både pga at jeg selv kan lave det og det ikke er så følsomt over for skærestøv som jeg har på fornemmelser at akslerne er.  Nå men den del har jeg nogenlunde i hovedet hvordan skal laves.

Så kommer det til selve fremtrækkert, her forestiller jeg mig måske en tandstangs løsninger (andre forslag?)

Men så kommer spørgsmålet på hvilke motorer man skal anvende til sådan et maskineri. arbejdsområdet bliver ca 1000x1000 mm eller deromkring.

Har ledt lidt på nettet man har ikke rigtig kunne finde så mange der har lavet en cnc plasma skære selv, så mangler lidt hjælp på hvordan det lige skal kringles.

Men ja, nogen der har nogle gode ideer til hvordan mit projekt kan laves, er helt åben for forslag.

Mvh Sonny

P.S Sikken en stil jeg fik skrevet der


Hellere være en rigtig Original, end en dårlig kopi

Hej. Har her den sidste måned(eller 3) gået at... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nej gode ideér er bestemt ikke at foragte. slet ikke.

ok så er det jo intet problem. jeg må lige kigge det igennem

mvh sonny

Hellere være en rigtig Original, end en dårlig kopi

Men måske kræver det et hjælperelæ, plasmaskæren trækker vel 20-30 ampere (primærsiden), så relæet skal kunne håndtere det, og sådan et relæ kræver jo lidt power at trække spolen.

mvh jens
Hvis det forholder sig som jeg mener, så plejer der at sidde en kontakt på brænderhåndtaget til at tænde og slukke.
Og jeg tror ikke at der trækkes ret stor strøm.
(ledningerne er ret tynde.)
Så det er bare at finde forbindelserne inde i svejseren, og forbinde relæet.

hilsen Torben
Med mindre i køre med 100% lige plader, så skal i have noget der justere højden på jeres "håndtag" når den går ned i Z, ellers bliver det ikke et "pænt" snit

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Annonce
Torben
Det har du nok ret i

mvh jens
der er bare en kontakt der skal holdes inde så et relæ burde kunne gøre det.

Pilotfromdk

hva mener du præcis med det, skal jeg lave så den selv kan justere højden på brænderen eller hvordan mener du. planen var noget manuelt så som nogle rørbærere man kunne løsne og høve og sænke brænderen( som er formet som et 1" rør)

mvh sonny


Hellere være en rigtig Original, end en dårlig kopi

ja.
Når du skære manuelt så følger du jo overfladen af pladen med skærehovedet...
Laver du et XY bord med fast Zakse så følger hovedet jo overfladen på bordet, og ikke pladen...
Hvis du kun vil styre X og Y så må du lave en "flydende" z-akse (som jeg ser det)
Laver du et "rigtigt" bord med X Y og Z er det jo ikke det store problem at lade programmet styre højden også.

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

det er der selvfølgeligt noget om.

det må jeg lige ta til overvejelse

Hellere være en rigtig Original, end en dårlig kopi

Det er nok også en god ide at beskytte føringer og gevindstænger mod gnister, på en eller anden måde.
Jeg har et billede af noget hjemmebyg, men om det er godt, må du selv beslutte.

Mvh Adam

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis