Gammelt lampeudtag

Hej ! Jeg har fået ny lejlighed og i den forbindelse vil jeg jo gerne hænge lamper op i mit lampeudtag i loftet , problemet er at det er meget gammelt og malet til , jeg er aldrig stødt på dem før og har ingen ide om hvad jeg dog skal stille op med dem ? Nogle der kan hjælpe mig , på forhånd tak :-)

 - Emilie

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja de er godt nok pløret til i maling... nå men på siden af den er der i hver side 2 huller, i begge huller er der skruer som du kan løsne/stramme. Forneden (altså set nedefra) er der så også to huller som passer til henholdsvis den ene og den anden skrue. Det ene hul bruges så af kablet som kommer med strømmen - og det andet skal din lampe i.... giver det mening ? altså lampe ledningen skal i nedefra og strammes med en skrue på siden

Men du skal have gravet noget af alt det maling af.. så kan du se det, jeg ved ikke hvordan, en hobbykniv måske eller noget i den dur - selve lampeudtaget inde under al malingen er af porcelæn så vær lidt forsigtig
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hm, det ligner umiddelbart en gammeldags CSP-udløbsroset eller en LK clipsroset. Du kan afgøre hvilken ved at kigge op i de to huller der sidder i siderne (prøv evt. MEGET forsigtigt at skrabe lidt maling så du bedre kan se); sidder der ligekærvs-skruer er det førstnævnte og så kan kappe/dæksel fjernes ved skrue de to skruer ud. Er det derimod et par små "plastik-dimser" der sidder, så du kan prøve at liste ud fra kanten af hullet med en smal ligekærvs-skruetrækker.

Hvis ikke det er en af de to ovennævnte, vil jeg anbefale at kontake en elektriker, da jeg har erfaring for at de kan være besværlige at have med at gøre, og at man risikere at få problemer med ledningerne.

I øvrigt skal du være forberedt på, at i nogle ældre lampesteder sidder der blot et metalrør der stikker ned gennem loftet, hvorfra ledningerne kommer ud. I et sådant har jeg oplevet at der sad 6 - 7 ledninger, flere af disse i samme farver og så kan være mildest talt besværligt at finde ud af hvilke der hhv. mellemledning (fasen fra kontakten) og nul.

 

Det er ikke en csp eller en clipsroset, Det er et gammel porcelæsudtag, som sidder på en ståldåse.
Og det skal montres som frw skriver eller også en elektriker ud og få sat en ny roset op..
Man må da godt selv skifte loft rosetter ud. Det er jeg ret overbevist om.

Jacob
Og det er ikke usandsynligt, at rosetten fungerer som sløjfningspunkt.
Så forsyningen til diverse stikkontakter og andre lampesteder er afhængig af at alle ledninger samles rigtigt igen.

Noget andet er, at når der sidder sådan et gammelt porcelænsudtag, så har man nok også at gøre med gamle, muligvis møre stofisolerede ledninger. Måske endda med ret lille kvadrat. På et tidspunkt har det været lovligt at anvende 1 kvadrat ledning.
Det er det ikke mere!
Og gamle stofledninger kan være samlet ved at de simpelthen er snoet hårdt sammen og omviklet med tjæreisoleringsbånd. Ved belastning kan samlingerne udvikle varme, anstifte brand. Hytten brænder af!
Så min kæphest er, at når man skal til at rode med sådan noget, så få en, der ved hvad han foretager sig, til at trække nogle nye ledninger gennem rørene.

Annonce
Jo men nu ville manden jo bare hænge en lampe op..... det er klart at skal den skiftes så skal man lige vurdere om de ledninger som er bagved også skal skiftes - men altså hverken ledninger eller porcelæns udtag er ulovligt, det er bare gammelt og det kan fint bruges til en lampe i det omfang man kan komme til skrueterminalerne

De her gamle rosetter og ledninger findes i tusindvis af hjem og jeg mener ikke at have set noget specifikt på at de skulle udgøre en speciel risiko, jeg mener at risikoen ved dårligt udført gør det selv arbejde er langt større
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har skiftet fra nogle lignende hvor jeg bor. der er lampe stederne også brugt som sløjfe punkter. el installationen er blevet bedre efter jeg har gjort det. ingen tvivl om det. nu sidder f.eks. alle ledningerne fast.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også