Glasfiberbåd på stålskelet

Hej

Jeg er ny her og har påbegyndt et skønt men stort projekt.

Jeg satte mig for at bygge min helt egen båd.
Ideen og udformningen kom direkte fra hovedet og fra erfaring med jolletyper.

Udførslen er i rundjern og danner et fint formet skelet med gitre på op til 15x15cm

Så kommer problemet. . . Kan man "bare" støbe glasfiber direkte på det jerngitter??

Hilsen

TJ Elektrikeren

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af TJ Elektrikeren på 02 okt 2010 16:55
Hej

Jeg er ny her og har påbegyndt et skønt men stort projekt.

Jeg satte mig for at bygge min helt egen båd.
Ideen og udformningen kom direkte fra hovedet og fra erfaring med jolletyper.

Udførslen er i rundjern og danner et fint formet skelet med gitre på op til 15x15cm

Så kommer problemet. . . Kan man "bare" støbe glasfiber direkte på det jerngitter??
Nej hvordan havde du da forestillet dig at skulle rulle luften ud af måtten og samle måtten til en fast del, i et hult gitterværk.
Den konstrution du er igang med i rundjern og gitter værk, bruges til støbning af ferrocement både, der skal dog lige et kyllinge net på også.
Og så er det altså sådan at i modsætning til glasfiber så skal hele skroget støbes inden for samme døgn, der må slet ikke holdes pauser ven brug af ferrocement.
Vil du støbe i glasfiber, kan du godt droppe alt om et stålskelet. Du kan lave en plug / form i trælister og krydsfiner.

V.h.  Håndværkeren

Jeg skal ikke sige, det ikke kan lade sig gøre, men jeg vil ikke mene det er vejen frem.

Den rigtige måde er er bygge en model, nøjagtig som man ønsker skibet skal se ud.

Den kan laves af træ finer ol. eller i pur skum, så støber man uden på modellen, og får på den måde lavet en støbeform.(som skal have div forstærkninger, for ikke at blive skæv)
Så kan man så støbe sit skrog indvendig i formen.
Det er et uhygligt stort arbejde, og ens model skal være 100% glat og i orden.
Så det vil jeg ikke anse for at være vejen frem, med mindre du skal lave en serie produktion. (der er flere ting i at fremstille en støbeform, end nævnt her)

En mere halvhjertet måde er at lave en model, stadigvæk i træ eller pur skum.
Så støber man uden på i den tykkelse man ønsker sit skrog, fjerner modellen så har man et råt skrog, indvendig vil den være klar til videre opbygning.
Udvendigt skal den slibes for ujævnheder (uden at skade glasset)
Der efter gives den et godt lag topcoate, som kan rulles eller sprøjtes på.
Derefter skal det hele slibes glat, og afslutter man med en vandslibning med korn 1200, kan der efterfølgende maskinpoleres så det hele fremstår helt blankt.
Men der er et enormt arbejde, og det er meget dyrt.
Så det skal være fordi man gerne selv vil bygge, ikke for at spare penge.

Jeg har selv lavet vindspejl, og fordæk/ringdæk på sidstnævnte metode...

mvh jens

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu er jeg en stædig herre, og vil hellere prøve på det skellet end at tage den lange vej og lave en form.

Så til jer med erfaring med glasfiber, hvor hård en bagflade skal der til for at kunne rulle/presse epoxyen ind i fiberduen?
Snakker vi 2 lag gaffatape eller en træplade, når det kun drejer sig om felter på max 15x15 cm??
 

Hilsen

TJ Elektrikeren

Jeg ved ikke hvordan du vil få den til at blive glat på ydersiden. Får den vaffelmønster efter gitteret vil den gå meget dårligt gennem vandet.
Hvis du ikke får fibermåtterne til at dække og overlappe over flere firkanter så vil den ikke være særlig stærk.

Holder du en lille plade på ydersiden vil du få knæk der hvor du går fra den ene plade til den anden.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Selv om du er meget stædig så har du fået 2 svar på det du spørger om,nemlig finer eller purskum. Men da du nu har et stålskelet kan du jo beklæde det med finerplader (feks 3-4 mm) og derefter støbe på det .     
Mvh Jørgen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg forstår slet ikke at du bliver ved med at spørge til noget som du bliver fortalt ikke egner sig til glasfiber. Faktisk syntes jeg du er fræk bare at køre henover de svar du har fået, så nu tror jeg ikke du skal forvente ret meget hjælp herfra længere.
Hvis du vil støbe på en jerngitter konstruktion, vil der jo  komme rustproblemer senere hen.
Så en opbygning i rustfaststål, vil være at foretræke.

Du kan sikkert godt rulle glasbiberen ud, på 2-3 lag gaffer, men nok ikke få rullet alt luften ud, hvilket efterfølgende kan give masive osmose problemer.
For at rulle glasfiberen, korekt ud kræves der en glat stabil flade, uden skarpe kanter, og med rundinger i alle krinkelkroge.
Du skal nok lave nogle forsøg, inden du går i gang, med det endelige project.

En hård masonitplade, er tilstrækkelig til at støbe, en gang glasfiber på, men så vil det nok være nemmere med et træskelet.

Jeg vil stadigvæk fraråde dig fremgangsmåden, men det er naturligvis dit eget valg.

Men går du igang aligevel, kan du da helt sikkert, få mange gode råd herinde.

mvh jens

Hvad skal han med gode råd?????????
Det forekommer mig underligt at der kommer seriøse forslag, til det helt igennem umulige projekt, ikke mindst fordi rådene flot negliseres. Hvis nogen vil kaste penge og tid i dette projekt, så amen med det.
Tydelig vis er researchen fra spørgers side, vedr. brug af de nævnte materialer, ikke eksisterende.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det kan du da have helt ret i

Men hvis spørgeren, laver et lille forsøg, med et opsvejst metalgitter, 3 gaffar, og glasfiber, mon han så ikke, indser det ikke lige er vejen frem?

jens
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også