Maling af teaktræ


Hej
Jeg opretter muligvis dette emne det forkerte sted men håber alligevel der nogen som kan hjælpe.
Vi overvejer at kæbe en teaktræ skænk som vist på billedet dvs. med skydelåger.
Vi vil rigtig gerne male den hvid men er i tvivl om det er en god idé når det er skydelåger. Vil malingen slides af?

MVH Betty
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan lade sig gøre. Men det er altid noget skidt med skydelåger. Det kan gå godt, det kan gå skidt. Ikke så meget pga at malingen evt vil blive ridset af, det vil det ikke nødvendigvis. Men, hvis rillen lågen skal kører i ikke er tilpas bred til at, den kan klare 2-3 lag malingen i selve rillen + 2-3 lag maling på lågen vil du få et problem med at du vil få svært ved at skubbe lågen frem og tilbage. Altså, der skal helst være god frigang i rillen
Hvis jeg skulle male den der, ville jeg gøre som følgende:

-Slibe den godt igennem med sandpapir korn 160-240. Måske give den lidt ekstra omkring de steder hvor låge og skab skal glide mod hinanden.
-Vaske af med stærk opløsning med grundrens og vand. Især omkring håndtag osv, da der ofte der vil sætte gammelt fedt fra hud osv.
-Vaske efter med rent vand, for at tage sæberester (sæberester kan hindre god vedhæftning)
- Så ville jeg nok give den noget spærrende trægrunder, især hvis det er fra rygerhjem (men ville gøre det alligevel for en sikkerheds skyld, da det til tider kan give gennemslag teak.
- også 2 gange acrylemalje (eller alkyd hvis du kan holde det ud)
-og til slut ville jeg nok kører lidt starin i rillen lågen skal glide i, så kører den lidt bedre.

Tag lågerne ud, når du skal male dem. Og hvis du har tid, så lad hvert lag maling hærde op nogle dage inden du maler videre, så er der større chance for det bliver godt Og evt vente 1-2 uger med at sætte lågerne i når du er helt færdig, så du er sikker på malingen er hærdet ordentlig op og ikke bliber slidt af.Så ville jeg nok ikke give skufferne for meget maling på siderne hvis de i forvejen er lidt stramme, da du risikere at de ikke er til at skubbe ud og ind bagefter. Jeg ville maks give dem et lag, hvis det skulle gøres, bare for et syns skyld. Men på den anden side, betyder det jo ikke noget om siderne på en skuffe er brune, det er jo alligevel ike meningen de skal stå åbne

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Lige da jeg så skænken, tænkte jeg: det er da mine forældres gamle skænk - i hvert fald havde de én fuldstændig magen til. Når man skyder de to midterste låger til side, ser man et spejl inde bagved. Og i bunden er der 2-3 bakkeskuffer - og så vidt jeg husker i palisander. Har jeg ret? :-)

Nu beskriver 'Jacko' så perfekt, hvordan man overfladebehandler teak. Jeg har dog en tilføjelse: Min erfaring er, at man ALTID giver en spærregrunder. Jeg har selv, plus andre jeg kender, prøvet at springe spærregrunderen over. Resultatet er grimme gennemslag fra olien! Det er ikke værd, at springe denne vigtige proces over!

Der er jo skydelåger i skænken. Nede i bunden af skænken er der nogle rødbrune hårde plastikskinner. I lågerne er der nogle glidere (der kan være ruller). Glideskinnerne må under ingen omstændigheder få maling! Heller ikke gliderne på lågerne! Brug god tid og vær særdeles omhyggelig med afdækning, så der ikke kommer maling på disse steder. Ellers er resultatet noget elendig gliden frem og tilbage med lågerne. Og især er det ødelæggende for skænken, at skulle udskifte glideskinnerne.

God arbejdslyst på mine 'forældres' skænk :-))


Svend Erik

Bygningssnedker

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Oh, du har fuldstændig ret svend erik, jeg ville som skrevet også give det spærrende.

Det er fint hvis der er ruller og skinne på, hvis man ser på det rent malermæssigt. Men, uden at vide hvordan det er lavet ville jeg selv forsøge at skifte den brune plastskinne ud med en hvid hvis det på nogen måde kunne lade sig gøre. Eller, ved ikke om det kan lade sig gøre, en eller anden form for god hvid folie måske? Male den skal man nok ikke i hvert fald

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Plastikskinnerne er relativ lette at banke i en not - men ødelæggende at hive af!

De plastikskinner, der højst sandsynlig er i skænken, er disse:
http://www.carlf.dk/Katalog/Produkt.21/211220.HTM

Man kan godt hive dem af, men modhagerne vil ødelægge træet. Så jeg synes, en omhyggelig afdækning inden maling, er det bedste.


Svend Erik

Bygningssnedker

Mange tak for jeres hjælp. Jeg er nu lidt i tvivl om det er en god idé med dette projekt - altså om det også vil blive flot og godt. Vil det se ok ud ikke at skifte de skinner osv. selvom skænken blev malet hvid og skinnerne ikke er det.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Betty, alene tvivlen ...

Hvis ikke du/I er spor vant til det at gøre-det-selv, så er projektet nok en lidt større mundfuld med den skænk. Det at male, skal der er vist håndlag til, for at det kommer til at se hamrende godt ud. Du udfører ikke så let det, at male en overflade som ser sprøjtemalet ud.

Når man skal pensel-male sådan et møbel, så kræver det GODE pensler og GODT maling! - og helst også et godt sted at stå med arbejdet. Jeg er helt sikker på, at 'maler-Jacko' ikke kunne arbejde med dårlige materialer. Det betyder ikke så lidt med gode ting!

Skinnerne under skydelågerne findes kun i rødbrun (jeg kan ikke kataloget udenad). Men at hive skinnerne af kan godt ødelægge noget i kanten. Selv om de er rødbrune, så tror jeg såmænd ikke, det skæmmer alverden i forhold til hvidt - med mindre man er kritisk :-)

Nu skal du/I absolut ikke afskrækkes fra at gå ombord i projektet med sådan en skænk. Er der lidt handy-man/woman, er det da spændende og tilfredsstillende, at man selv har lavet sådan et møbel i stand - helt klart!

Svend Erik

Bygningssnedker

Hejsa,
nu er skænken malet med nogle steder slår det brune igennem, og den er vasket, forseglet og malet hundrede gange. Hvad kan man nu gøre?

MVH Betty
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også