ombygning af gammel stal.

Hej folkens.

Jeg er lige gået igang med et lille projekt, med at bygge vores gammle stal om til et værelse.
Vi har fået lavet gulvet, men skal nu til at lave loftet. Der sidder stråtag på stallen, den ene side er næsten helt ny, og fejler inden ting. men den andenside, blev ikke renoveret med det andet, den gang vi fik gjort det, og det er nu ved at være meget gammlet, med lidt huler rundt omkring.
Jeg villle så lige høre jer ad, om hvad jeg skal sætte op inden fra, for at få isoleret ordenligt, uden at loftet inden fra bliver utæt og begynder at tage vand ind.
Jeg snakkede med en mand for et stykke tid siden, der sagde at jeg skulle sætte noget vand afvisende gips op under spærne, eller noget i den stil, også skulle jeg sætte dampspær ud over det, hvor jeg så efterføglende kunne sætte noget isolering op og nogle gipsplader.
Men der er et stykke tidsiden nu, så kan ikke lige huske om det var den rækkefølge han fortalte mig den i.
Men ville det være den mest optimale måde at gøre det? altså udover at sætte noget helt ny ståtag på, men så langt går pengene ikke desværre.

Håber i kan hjælpe, og tak på forhånd

Mvh Jens Nielsen
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den opbygning er i hvertfald helt galt, dampspærren ligger på den kolde side af isoleringen.

Hvis ikke taget er ikke er tæt længere, kan det slet ikke anbefales af du lukker det af med isolering og damspærre, dette vil over tid bare føre til råd og svamp i dit tag.

Opbygningen hvis ellers taget var tæt, kunne feks. være denne.

Stråtag
Lægter
Gipsplader / undertag gips
Isolering
Damspærre
Forskalling
Gips

Men vil ikke anbefale dig at lave dette før du har fået nyt tag på eller tætnet det eksisterende tag.

Ja jeg vil også sige at din priotering er lidt bagvendt, for det bliver meget dyrt i den sidste ende, hvis du ikke først sørger for et tæt tag. Du kunne eventuelt lægge et stål trapetz tag op som erstatning for stråen.
Du må nemlig ikke lukke af til bagsiden af et stråtag før det nye er lagt, da tækkemanden skal kunne komme til fra bagsiden når han "syr" stråen fast til lægterne.

V.h.  Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis