Har vi råd til at sælge huset, købe nyt, lidt dyrere hus???

Har gået med denne ejendom i kikkerten et stykke tid, konen siger vi ikke har råd...
Vi skylder 1.950.000 i vores hus, ejendomsmægleren vurderer det til 2.300.000kr. 
 
Drømmehuset står til 2.495.000, men er måske moden for bud? Vi tjener ca 21000kr om måneden, hver. Jeg er udlært tømrer om et år....
Har vi råd, tror I?  Hvad kan man tillade sig at byde?

Ved godt vi burde gå i banken, det har vi af forskellige grunde ikke gjort.... endnu...

På forhånd tak
Tømrer(voksen)lærlingen og Finansministeren....
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rimelig umuligt, at svare på udfra givne oplysninger.

Men du er jo nødt til at sælge dit nuværende hus først, ellers hænger det da slet ikke sammen.

Du kommer jo nok ikke udenom banken, så hen og tale med dem.

mvh jens
Lidt pudsigt forum at spørge om den slags, det her er jo mere til når du HAR købt huset og skal til at sætte det istand

Kan anbefale et udemærket forum på http://www.boligdebatten.dk/ det findes indtil flere særdeles kompetente økonomiske skrivere derinde
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Et er, hvad ejendomsmægleren siger Jeres hus er værd, noget helt og ganske andet er, om det overhovedet kan sælges inden for rimelig tid og til hvilken pris, når det kommer til stykket.
Jeg synes ikke det er en voldsom friværdi, når du skal regne med at der ryger minimum 100.000 kr. i div. omkostninger.

Gå ind på Boliga.dk og se hvad ejendomme i Jeres nabolag er solgt til, ikke sat til salg til, men hvad de effektuerede priser blev.

I må endelig ikke stole på en ejd.mgl. mere end ham fra Ærlige Brians Autohandel.

Lad nu være med at købe noget før I ser, hvordan jeres salg kan lykkes. Skulle Jeres hus så endelig blive solgt meget før i finder noget andet, så lej eller køb en campingvogn og bo midlertidigt i den.

Jeres disponible indkomst er jo også meget afhængig af hvor meget løs gæld I har på bil og andet hurtigt forgængeligt og andre faste udgifter til f.eks.børnebidrag og ex.hustrubidrag og 1000 andre sager.

Jeg tror du skal lytte til konen. Det er ofte, de er klogere end os mennesker.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nå ja men så lad da også lige mig bidrage med et eller andet. Hvis ejendomsmægleren siger 2.3, så regn med at sælge for 2.1 måske endda mindre, det er helt normalt at der handles 200-300-400K af stort set alle ejendomme - det er købers marked, der er mange huse at vælge imellem

Det koster så ca 100K at sælge et hus - så reelt har i ingen friværdi overhovedet - og dermed et et huskøb helt ude af billedet, husk på at du kun kan låne 80% af husets værdi hos realkreditten, resten skal du - hvis du ikke har en friværdi - ud og hente i forholdsvist dyre banklån, og så bliver det hurtigt rigtigt presset. Jeg tvivler iøvrigt på at i kan finde en bank der vil være med på det projekt

Hvis du er udlært om et år - så giver det næsten sig selv, vent til du er udlært og har bedre overblik over fremtiden både jobmæssigt og økonomisk, brug det de næste 12 måneder på at spare maksimalt sammen, som minimum så i har til udbetalingen på et hus i kontanter - evt. prøv at få afdraget noget på jeres nuværende lån - rent ud sagt lev på en 5 øre de næste 12 måneder, spink og spar alt hvad i kan - så har i noget at arbejde med

Drømmehuset skal nok være der om et år, hvis ikke lige det her hus så et andet - og husk at huske til flere millioner kroner, måske det dyreste du køber i dit liv, det skal købes med hjernen først og så hjertet bagefter

Held og lykke med projektet

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Spørgsmålet er tåbeligt.
Ikke alene fordi det stilles i det forkerte forum, men fordi du slet ikke fokuserer på den egentlige udfordring.
Nemlig at få solgt jeres nuværende hus til den oplyste pris.
Start med at løse det problem.
Annonce
Tak for jeres input, det var rart lige at få vendt det hele. I har jo så evigt ret... Og konen ligeså. Kæft det er kedeligt at være fornuftig... og fattig ;-)

Hpox : Du behøver ikke svare på flere af mine spørgsmål, nogensinde. Det er ikke for at få et halvsurt opstød at jeg spørger om forskellige ting herinde. Også i denne tråd er dit svar absolut overflødigt og ubrugeligt.

Mvh Jakob
Skrevet af jakob zp på 02 okt 2010 09:31 
I har jo så evigt ret... Og konen ligeså. Kæft det er kedeligt at være fornuftig... og fattig ;-)

Mvh Jakob


Jeg har lige læst, at det er slet ikke lykken at være rig. Mange velhavende mennesker har store problemer og sorger og er ofte meget ulykkelige.
At jeg så hellere vil have problemer som rig end som fattig er så noget helt andet!!

Hvis I virkelig, som foreslået her over, giver den en skalle med en heftig opsparing, så står I meget stærkere over for banken i en evt. kommende købssituation. Banken ser meget på, at den vordende låntager er i stand til at spænde livremmen ind. Det er nemlig ikke så almindeligt, idet flertallet af befolkningen er mere stemt for at knalde hver en skilling af til fis, fut og knald.
Er folk først vænnet til hele tiden at bruge rup og stub, er det bankens erfaring, at så er det ikke let at vende den tilstand til at spinke og spare. (Har været ansat i den branche i 10 år for mange år siden! )

Med venlig hilsen
ktm

 

Som man spørger får man svar. jacob zp. :o)
Da du åbenbart er i tvivl, har du ikke råd... vent et par år !! // Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis