Yanmar 9 hk. startbesvær

Min jolle med en Yanmar 9 hk. har haft for meget vand indenbords, grundet det voldsomme regnvejr.
Batteriet har måske?? været oversvømmet mere eller mindre.
Efter at have lænset båden og sol/lufttørret det hele, prøvede jeg at starte, og det gjorde den uden problemer.
Nu, ca. 10 dage efter ville jeg starte igen, men det sagde kun et svagt klik et sted i systemet. Da jeg troede batteriet var fladt, fik jeg det ladet op, ligesom jeg rensede kabelsko mv.
Men den starter stadig ikke - kun det samme svage klik.
Relæet hyler når jeg drejer nøglen, men mmere sker der ikke.
Kan du lede mig på vej, eller har du et en mening om hvad det kan være - det lyder som noget elektrisk...
Bedste hilsener
                            svenliss
Min jolle med en Yanmar 9 hk. har haft for meget... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for svar på hvad der kan være galt siden motoren ikke vil starte - og ikke mindst fordi det tilsyneladende ikke er alvorligt.
Min makker og jeg prøver os nu frem.
Bedste hilsener
svenliss
Jeg fik for en sikkerheds skyld batteriet ladet på K marine, men kan ikke lige svare på om det er over de 13 volt.
De små "klik" som jeg beskriver, siger måske en erfaren mand noget?
Det afhænger lidt af, om du kan beskrive hvornår den gør det, og hvad der får den til det. Startnøglen F.EKS.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du må lokaliser, hvor de små klik kommer fra, kommer de fra starter, kan det være fordi den er deftkt, eller der ikke kommer strøm frem til den. (det kan skyldes manglende baterispænding, eller en løs forbindelse, såvel + som -)

Det nemmeste ville være, at måle sig frem, eller bliver det lidt et gæt.

Nu kender jeg ikke opbygningen af dit elsystem, der kan være indsat hjælperelæ, fra nøglen, til starterens relæ, men ellers som jeg beskriver herunder, burde kaste et lys over hvor det er galt.
(Men har din starter, og andre elektriske ting, såsom relæer, og startnøgle, været under vand, bør de efterses, og tørres under alle omstændinheder.
Har nogle af delen været strømførende, mens de har været under vand, er det extra slemt.)

Hvis du starter med at måle baterispændingen, når du prøver at starte, er den omkring 12 volt, er det ikke batteriet.
Mål så på den tynde ledning på startrelæet, den der kommer fra nøglen, her skal også være omkring 12 volt, når du drejer nøglen til start.

Mål så spændingen på den tykke plus ledning på selve starteren, her skal være omkring 12 volt, under startforsøg.

For at tjekke stelforbindelsen til starteren, kan du sætte voltmeteret direkte på batteriets minuspol, og den andel ledning fra voltmeteret (+) på selve starteren, et sted der er blank metal.Når du så drejer nøglen til start, må der ikke være væsentlig udslag på voltmeteret.

mvh jens
Annonce
Har du fået liv i starteren?

mvh jens
Ja, først spørger man om råd, og når problemet er løst kan rådgiverne få lov at "sejle deres egen sø".....
Jeg har fået motoren igang. Kort fortalt var batteriet jo oversvømmet, så jeg sendte det til opladning og fik med, at det var et i orden batteri - men motoren sagde stadig bare klik, når jeg prøvede at starte.
Min bådmakker kiggede så nærmere på den, og det viste sig at det var en relæforbindelse i starteren der hang, eller var irret lidt fast, så da han pillede lidt med den, startede motoren uden besvær.
Jeg har siden været på en længere fisketur, og det ser ikke ud til at noget har taget skade af oversvømmelsen - men jeg er blevet mere skarp mht. at se til båden stort set hver dag.
Bedste hilsener fra Svend
Dejligt du fik løst problemet

Jeg har lavet en havnepresenning, til min jolle, så kommer der ikke vand i båden.

mvh jens
Der er også nogen der vælger at have en installation der automatisk pumper vand ud når det når en vis "højde" i båden.

Ved siden af vores båd i havnen ligger en åben fiskejolle.. den pumper nok 5 til 10 liter vand ud 4 til 5 gange i timen..

Tænker tit på hvad han gør hvis strømme afbrydes på broen og hans batterier bliver flade.. ?? Eller det ved jeg jo godt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

endnu et par gode råd her på falderebet...
Det med en havnepressenning, lyder som en god idé, både af ehnsyn til regnvand og sne, da jeg nok lader båden ligge i vandet vinteren over.
Iøvrigt må jeg erkende, at efter 4-5 år som begynder-bådejer, så er der stadig en masse at blive klog på....Tak.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis