Renovering af trappetrin

Hej folkens,

Jeg har en trappe på mit halv etage, som jeg gerne vil renovere så billigt som overhovedet muligt. Trinene er ret grimme og en anelse smadret, så ikke engang en overmaling ville være pænt medmindre jeg skulle til at spartle. Spørgsmålet er så om det er muligt og smide parket på trinene, i så fald er underlag nødvendigt? Det er i hvertfald den nemmeste løsning for mig da jeg har 1 pakke gulv i overskud.

På forhånd tak.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan fint lade sig gøre.
Men den bliver jo gal med trinhøjderne, (stigningerne)
Nederste trin bliver tykkelsen af parketbrættet for høj, de resterende samme højde som hidtil og hvis du smækker et parketbræt på udtrindet er du jo ifare for at skvatte over det hverfang du går ned af trappen.
Hvad er max højden på et trin? Jeg har desværre det lille problem at mit nederste gulv er synket med 2-3cm ved renovering af bjælkelag.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der er ikke nogen max. højde på et trappetrin. Men bliver den over måske 23-25cm kaldes den en lejder. (Eller hønsestige :o))
Det vigtige er at stigningerne er lige store ellers bliver trappen ubehagelig at gå på.
Indvendige trapper har normalt ikke en stigning på over 21 cm.
Jeg har 18 på trinene, mens det sidste trin ift. gulvet er 20.5. Vil de 2.5cm på det sidste have en stor betydning?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
En anden ting, som jeg har undret mig over, er at min ligeløbs trappe ikke har været skruet fast til væggen på vangerne, men derimod været sømmet fast til bjælken nede i hver ende af vangerne. Er det en gammeldags teknik, eller gør man det stadigvæk? Da jeg har lavet nyt bjælkelag har jeg klodset de 1,5cm op med knudsen kiler og givet en bette kile oppe øverst, så den ikke sidder løst, men selvom den virker meget stabil, vil jeg gerne give den et par skruer ned af vangerne, men der er ca. 2cm fuger på hver side, hvilken type skrue anbefales til det formål?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu er det jo dig der skal gå på trappen.
Prøv at lægge nogle stykker 25mm bræt løst på trindene og "prøvegå" din trappe.
Her hos mig var den aldrig gået med forskel på stigningerne.
Der er ikke noget mærkeligt i at bagvangen er gjort fast for oven og neden. Forvangen kan jo ikke gøres fast på anden måde. Det er vist meget almindeligt.
hpox,
det drejer sig om 4trin og det ville være hul i hovedet for mig at investere i en ny trappe da de fleste trappefabrikker forlanger 5000kr+ for en trappe, men jeg kan renovere den mere eller mindre gratis med de overskydende byggematerialer jeg har fra al min renovering. Jeg har testet trappen med parket gulvet og det virker meget normalt at gå på.. De 2.5cm nede på sidste trin ift. gulvet kan man ikke mærke.

Når du siger bagvanger, men du så toppen?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Vangerne er de to lange planker hvori trindene er indstemte.
Bagvangen er den vange som ligger klods op ad muren.
Forvangen er den hvorpå gelænderet er monteret.
Men indrømmet, for- og bagvange er en lidt gammeldags betegnelse. Her anno 2010 er der mange varianter af trapper. Med og uden vanger.

du skruer da bare en liste på forkanten af trinene der så er loddet ud inde fra bunden af hver trin ,så spartler du trinene op med noget gulvspartel til træ gulv, og derefter ligger du dine gulv brædder på

Tim  
 
svalebo, jeg tænkte slet ikke på gulvspartel til opretning :-) Er gået i krig med det nu.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også