Montere karnap

Hej

Jeg skal have monteret en ny karnap her i weekenden og tænker lige højt her, så kan I enten klappe mig på skulderen for god planlægning eller få mine fejl fanget...

'Hullet' består af nyt, pudset fundament af lecablokke, eksisterende murstensvægge i siderne samt et nyt træskelet over karnappen.

Karnappen består af 4 samlestolper i 45°, 2 sideelementer med 3 glas (midterste er et vindue, som kan åbnes) samt en dobbelt terrassedør, alt i mahogni.

Jeg forestiller mig at gøre sådan her:

Tjærepap på fundamentet.

Placere stolperne ved døren og fastgøre dem oppe og nede med vinkelbeslag i hhv fundament og træskelet. Mål mellem stolper = dørbredde, hverken mere eller mindre....

Montere sidepartier på stolperne med skruer fra stolpesiden (usynligt). 4 stk 5x80 og forboring, Fugemassen venter jeg med.

Døren ind imellem stolperne og skrue karmen fast i stolperne inde i dørfalsen (stort set usynligt)

Op med de 2 udvendige stolper, skrue dem fast i sidepartierne fra sidepartisiden. 2 skruer i vinduesfalsen (skjult) og en skrue oppe og nede (bliver synlig). Fastgøre stolper oppe og nede i træskelet og fundament.

Dørparti ud, sidepartier ud, stolper bliver stående. Skrue udvendige stolper fast i mursten med karmskruer. Massive, bløde, moccafarvede sten fra 1974. ø6.0 eller ø6.5 bor ??

Løsne stolperne mellem dør og vinduesparti. Montere sidepartierne med fugemasse op mod begge stolper.

Montere dør med fugemasse op mod stolperne.

Fastspænde stolperne mellem sideparti og dør.

Et par skruer ned i dørkarmen oppefra. Det vurderer jeg på nødvendigheden af når jeg når dertil, men det er muligt. 

Lyder det rimeligt fornuftigt ?  

Hvad ville I bruge som fugemasse ? Klar silikone eller ??

MVH Leo

MVH Leo

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg forstår det er der tale om et element som du ligeså godt kunne samle fuldstændigt og skuppe på plads.
Hvis du var stærk nok altså?
Så er der de 4 stolper. Men der er kun 2 hjørner? Er det fordi der anvendes 2 stopler i hvert hjørne?
Jeg går ud fra at stolperne ikke skal bære det overliggende træskelet. Altså at stolperne ikke er bærende.
Der skal ikke murpap på fundamentet. Der skal være en alm fuge med det hele.

Hvis det er rigtigt så bliver jeg ganske svimmel af al den flytten rundt med elementerne. :o)
I stedet tager du din gode blyant, tommestok og et lige bræt. Og med det tegner du på fundamentet den ydre begrænsning af hele karnappen. Og opstiller samme. Start f.eks. med dørpartiet.
Det lyder nemmere end det er for du skal meget omhyggelig med optegningen. Dels skal der måske lidt retvinklet trekantsregning til og måske skal du lave en stor 45 gr trekant af noget plade.
Og det skal være præcist, der sjkal ikke megen unødagtighed til - osse med lodstokken - før den slags 45 gr. konstruktioner begynder at "sejle"
Grunden til at jeg ikke mener jeg bare kan samle det og skubbe det på plads er at jeg så kommer til at skrue karmskruerne gennem både vindue og stolpe, og hvis jeg vil vinkelret gennem vinduet vil karmskruerne gå ind i murværket i 45°, og det synes jeg vil være noget fusk, men det er det måske ikke ?

Mht vægt vejer dobbeltdøren 90 kg og sidepartierne 35-40kg pr stk, så det bliver tungt.

Der er 4 stk 45° stolper for at afslutte op mod murværket med en parallel flade. Alternativt skulle jeg have ændret lysningen, så der var en flade i 45° ift facaden til at montere sidepartierne i. heller ikke det nemmeste i verden...

Murpap oven på fundamentet kan vel ikke skade ?? Det er nemlig skåret ud og lagt løst på plads...
Jeg regnede med at lave en traditionel fuge med værk og fæhår i mørtlen, det er altså bare mere rigtigt at se på end en gummifuge...

MVH Leo

Jeg mener jo heller ikke at du skal skubbe hele konstruktionen på plads.
Kun at det er det der kunne være princippet i monteringen.
I såfald ville du blot stille elementet på opklodsningerne og anvende karmskruer hele vejen rundt.

Jeg har ingen problemer med at man kan se hvordan et vindue er fastgjort, men det er jo en smagssag.
Om karmskruerne går i 45 gr med murværket kan være ligemeget sålænge at de er lange nok til at få tilpas forankring.
Såvidt jeg ved monterer man vel osse vinduer med fast glas synligt i karmen.

Hvids du beholder murpappen vil din mørtelfuge komme til at ligge imellem murpap og karmtræ. Og det er jo forkert.
Hvis du gerne vil beholde pappen skal du skære den lidt smaldere end karmen, således at mørtelen får kontakt med fundamentet.
jeg er jo bare en glad amatør, så jeg troede at man 'stillede hele huset' på murpap for at forhindrede opfugtning fra fundamentet, men det gælder altså ikke under døre ??

Vi er enige om at faste vinduer medfører synlige karmskruer, hvis man da ikke går til ekstremer og monterer karmene uden glas og derefter sætter glasset i.
Jeg havde bare fundet frem til, at jeg kunne lave det næsten uden synlige skruer, og det syntes jeg ville være lidt fedt

Om ikke andet har du inspireret mig til at samle delene uden at have dem 100% på plads og så få hele konstruktionen på plads i et stykke frem for at forsøge at rette hvert element op for sig, for det ville med garanti ikke blive nemt at få til at blive 100% nøjagtigt.

MVH Leo

Jøee.
Jeg mener at du skal strege op som tidligere nævnt.
Udlægge klodser i rette højde.
Stille midterelementet i rette position, fastholdt med kiler eller "bags"
Dernæst sidepartierne på samme måde.
Inden fastgørelse kontroleres alle mål, afstande, lod & vage og om dør- og vinduesrammer dels "går" rigtigt og dels har ensartet afstand mellem mellem karm og ramme. (Hedder det vist)
Slutteligt fastgøres med karmskruer i alle retninger.
Annonce
Jeg har nu samlet det ene sideparti med begge tilhørende stolper, og jeg har bestemt mig for at det bliver karmskruer gennem både sideparti og stolpe i 45° vinkel ind i lysningen.
Vi er enige om, at det er døren på plads først, så sidepartierne på og til sidst karmskruerne.

Mener du, at der kun er brug for karmskruer ind i lysningen og at hverken stolperne ved siden af døren eller selve dørkarmen skal fastgøres op/ned ? I princippet vil det kun være stivheden af de mange samlinger, der gør at man ikke kan trykke den ene stolpe ved siden af døren indad, så den modsatte presses udad. Måske har du ret i at det kan fungere, det virker bare som noget, der ikke er helt korrekt...
Jeg er ret sikker på at det ender med at jeg undersænker et vinkelbeslag ind i stolpen ind mod døren og bolter den fast ned i fundamentet. Det kræver at jeg tager dørpartiet ud igen for at komme til, men jeg vil have det bedre med at det er ordentligt forankret.

Hvordan med fugemasse mellem stolper og partier ? Klar silikone eller hvad ?

I øvrigt: Tak for hjælpen, det var jo lige sådan en gang ping-pong jeg havde brug for...

MVH Leo

Jeg kan ikke helt gennemskue dit spørgsmål.
Men de såkaldte stolper er jo bar en slags udfyldning og de skal jo fastgøres til karmene i dør og vinduer. Eller omvendt.
Hvis du har skruet de 2 stolper fast til sidepartiet, (med fugemasse osv), fra stolpesiden. Skal der jo skrues fra karmsiden af døren ind i stolpen. Med en 3-4 skruer.
Husk iøvrigt at der skal opklodsning under sidekarmene.
Hvis du ikke har en monteringsvejledning fra vinduesleverandøren så find en på f.eks. Rationels hjemmeside.
Hov ja. Fugemasse
Det vigtigst er at det er tæt.
Og bliver ved med at være det.
Hvis silikonefugen kun er 1 mm tyk er der jo ikke meget fleksibilitet i den. Den kan max blive 1,25 mm
Jeg har ikke monteret vinduer på det seneste, men jeg foretrækker noget fugestrimmel a'la gummitætningslister til termoruder, 1-2 mm tykt. Eller hvad der nu kan købes.
Projektet skrider fremad

Der var riller i partierne til tætningslister 8x4mm, og jeg havde en rulle 8x5 mm ensidigt selvklæbende skumliste liggende. Skønt at få brugt lidt af lagervarerne.

Jeg har monteret dørpartiet med 2 skruer op i træopbygningen over døren og forneden et vinkelbeslag på hver side ned i fundamentet.

Sidepartierne er monteret med begge tilhørende stolper skruet udefra samt en udfræsning, så der er plads til vinkelbeslaget.

Så er sidepartierne placeret på hver side af dørpartiet og skruet fast med skruer fra dørfalsen.

Det der mangler nu (mht fastgørelse...) er at få karmskruerne boret ud gennem sideparti og stolpe i begge sider. Det bliver med 2 skruer i vinduesfalsen og 2 synlige skruer oppe og nede. Sammen med de forfærdeligt lange karmskruer, som skulle bruges til de 4 synlige skruer (som jeg ikke havde på lager: 182mm...) købte jeg også et nyt 6x250 bor og en undersænker til 16mm propper. Det bliver godt...




MVH Leo

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis