Carport - dimensioner?

Jeg vil selv bygge min carport, men, men, jeg finder ikke enslydende dimensioneringer på nette, tværtimod.
Den skal måle 4,4 X 6 meter, stolperne skal stå med hhv. 4 og 2 meters afstand set forfra og kun en fremme og en bagerst, - altså seks stolper i alt.
Her er 100 X 100 mm vel ok? og i stolpe sko, ik?
Så kommer problemerne, for jeg ville "nøjes" med en konstruktion som vist på vedhæftet tegning.
Jeg har tænkt på om T1 lægten kan bære hen over 4 meter/2 meter, for jeg mener at have læst at der ikke må være mere end 1 meter mellem reglerne. ???

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det går slet ikke.
Spærene  på de 4 meter skal være 45x195 mm spærtræ, dem på 2 m noget mindre jo.
Stolperne skel enten graves ned i jorden eller garagen skal gøres stabil på anden måde.
I stedet for de 2 stolper ved huset kan du så ikke gøre remmen fast til huset?
Og måske kan hele taget fastgøres til huset og iøvrigt gøres stabil med "kryds", (lægter eller metaltrækbånd).

Du har en bjælkedimensioneringstabel her: http://www.ringstedspaer.dk/Bjaelkespaer.htm
hpox -

Jeg havde tænkt mig at fæstne alle 4 stolper nær murværk med vinkler ind i stenene, netop for at stabilisere det, så yderligere stabilisering skulle vel ikke være nødvendig?

45x195? er to gange 45x95 ikke næsten det samme?
jeg har tænkt det sådanne for at få en så høj frihøjde som muligt!
Hvad nu hvis jeg lagde lægterne oven på remen i stedet for at hæfte dem med vinkler?

i øvrigt er lægternes spænvidde mit største hovedbrud, men det nævner du ikke noget om????

Bjælkedimensions tabel, - ja, jeg har set på den også, men som jeg ser det, så kan jeg ikke bygge en carport med et åbent spæn på 4 meter, da der jo skal være omkring en meter imellem bjælkerne, og hvordan skal de bæres oppe, hvis de tværgående der skal bære dem, også skal sidde med omkring en meters afstand, - det er derfor jeg er her, - jeg forstår ikke det her.

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Du kommer til at tydeliggøre din tegning.
Jeg kan ikke helt gennemskue den. Det handler om terminologi.
De 2 dobbelte og den enkelte "pind" er remme. Og dem khar jeg ikke udtalt mig om.
Det du kalder lægter på din detalje og som er vist med en indbyrdes afstand på 50cm på planen hedder spær.(Hvoraf der er 10 stk på 4meter og 10 stk på 2 meter)
Jeg forstår det sådan at garagen og huset allrede er bygget. (Murværk?)
Hvor meget fald er der på taget?
45x195 er næsten præcis dobbelt så stærkt som 2 stk. 45x95. Anvendt som bjælke. Det handler om det såkaldte modstandsmoment.
Dine dimensioner er ALT for små. I tilfælde af snefald kan der mageligt ligge over 2,5 tons sne på taget.



nu bliver jeg svedig i hænderne, - for så skal jeg jo spare lidt længere
nu forstår jeg, - dem jeg kalder lægter, der er 50 cm imellem, det er dem du mener der skal være 45x195, - shit.
hvad så med dem jeg kalder rem, dem du kalder "De 2 dobbelte og den enkelte "pind""? hvor heftige skal de så være?

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Hvis jeg nu skifter "De 2 dobbelte og den enkelte "pind"" - ud med 100x100 stolper(som rem), og så skruer 45x100(spær) mellem dem med vinkler, - hvor tæt skal de så sidde?
og er det så spærene jeg lægger trapez stål pladerne på?

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Annonce
Nu er det jo ikke et projekteringsmøde.
Men svar lige på de spørgsmål jeg har stillet hidtil?
Og envidere hvorfor der kun er 2 solper under den venstre rem? og hvorfor den midterste rem overhovedet er der.
Så skal vi nok finde ud af det.

Mit forslaæ er at du undlader stolperne ved det eksisterende hus og garage. Og istedet fastgør remmene til samme hus og garage.
I stedet flytter du de 2 stolper som står ved garagen ud midt under remmen, således at remmen får et spænd på ca. 2,2 m. Remenderne fastgør du til murværket i den eksisterende garage. Enkeltremmen til højre fastgør du til murværket med ekspansionsbolte eller lign.
Jo flere stolper under remmen, jo mindre dimension af samme rem. Det må være klart.
Hvis du fastholder det frie spænd på 4,4m vil begge dobeltremme skulle have en dimension i retning af mindst 75x200 mm.
Hvis stolper under midten noget måske 45x195 mm.
Alle dimensioner er gæt og absolut uden ansvar.
Projekteringsmøde?????????

Jeg var af den opfattelse at det var her man fik hjælp fra ligesindede, men ok, jeg trækker mig i god ro og orden.

Men inden jeg går, - så var de fire meter spænd tænkt som "bil-dør-fri" zone og mulighed for at "gemme" traileren bag et plankeværk ved de 2 meter. Hvis jeg skal placere 1 til 2 stolper mellem 4 og 2 meter spændet, vil jeg ikke kunne få traileren hverken ind eller ud.

Men, jeg har forstået, - du mener at jeg skal bestille en håndværker.

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Jeg tror i hvert fald det kunne være en go idé at få en håndværker ud og lige hjælpe med at tegne og sætte det hele igang. Det giver en go ro at vide at det hele er lavet ordenligt Derefter kan du sikkert sagtens klare resten.

Det ville bare være ærgeligt hvis tag, stolper, spær og det hele en januar måned lå ovenpå jeres bil.


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Tror der indsniger sig kommunikationsproblemer, fordi der er rod i begreberne. Så for at forvirre lidt ekstra kan jeg da bidrage med mine fortolkninger ;-)

Stolpe = den står lodret.
Rem = er den hvorpå spærrene hviler, remmen er monteret på stolper eller fastgjort til eksisterende bygning.
Spær = tømmer på langs ad faldretningen, som lægter monteres på, - spærrene bærer tagfladen.
Lægter = Sidder på tværs af faldretningen, og er blot til understøtning og fastgørelse af tagbeklædning.

Problemet med din tegning er at du har sprunget over spærrene, du mangler det der skal bære lægterne.

Du skal have en som kender dimension af spær med spændvidde på 4,40 m, den er sikkert rimelig stor, - alternativt skal du have en bærende bjælke på tværs midtvejs i tilbygningen til understøtning af spærrene, så kan de være mindre.
Takker, - så jeg skal starte med en rem på garagevægen og en rem helt fremme hen over de tre forreste stolper?
- og da der er 4 meter spånd her hvor der er længst, skal de være 45x195, hvis jeg bruger Høvlet bjælkespær T1/C18, til let tag?
Hen over disse, - skal jeg så lægge spær.
- og da der er 4 meter spænd her også, skal de være 45x195 også.
- - - på tværs af spærene skal jeg så lægge T1 lægter, som så bærer trapez pladerne, - mander, - jeg tror jeg har fattet det?

øh, det bliver en halvhøj konstruktion(195+195+38+19=447mm), kunne jeg ikke montere spærene -mellem- remene med vinkler?
og, når jeg nu er i gang med at spare højde, og kun har en afstand på 50-60 cm mellem spærene, kunne jeg så ikke "vende" konstruktionen som på min tegning, og lægge tagpladerne direkte på spærene? blot med de nye dimensioner på rem og spær??

og, - ja hvis det hele braser sammen bliver det lidt svært at komme i Brugsen

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis