Korroderede telestater

Åbenbart hænger nogle af ventilerne bag telestaterne, fordi vi slukker helt for gulvvarmen i sommerhalvåret uden motionering. Det skal jeg have ændret fremadrettet.

Men aktuelt har jeg det problem at 7 ud af 10 telestater sidder hulens godt fast. De har en løs messingring (var løs fra ny) der går på et gevind, og derved kan fastskrues/løsnes uden at selve telestaten skal drejes. Men de "sitter fast". Derfor: Hvad kan jeg bruge til at løsne dem med? Har prøvet med mit universalvidundermiddel WD40, men det hjælper nada. Der er ikke plads til en god gedigen tang - desværre.

Andet spm: Kan man selv udskifte den ventil som telestaterne åbner/lukker? Jeg har VVS-nummeret på ventilerne, men er lidt usikker på om der lukkes luft ind i kredsløbet hvis jeg piller de gamle ud og sætter nye i. Og hvis der kommer luft ind, hvordan får jeg så fjernet luften igen?

Se evt. vedhæftede billede af anlægget (som fødes fra en  Vaillant Ecotec Plus126/3-5 med Grundfos Alpha pumpe.

Til slut, så overvejer jeg at køre rumtermostaterne ind i mit IHC anlæg, og tilslutte telestaterne via et 24V outputmodul. LK har et program som dels styrer varmen, og dels sikrer motionering af ventiler udenfor sæsonen. Men jeg ved ikke om pumpen inde i gasfyret selv styrer flowet afhængigt af antal åbne kredse, eller om man skal have noget IHC kontrol ind i selv gasfyret. Nogen som har erfaringer her
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis