Hjælp til indstilling af gas fyr



Hej alle

Vi har lige overtaget et ældre hus fra 1935. Der er et Junkers Eurostar gas fyr i kælderen. Den stod på sommerdrift da vi overtog huset og den tidligere ejer, en ældre dame, ville gerne have 27-28 grader overalt i hytten. Det synes vi naturligvis er meget, også for tegnedrengen. Huset er blevet hulmursisoleret, men er stadigt ikke så tæt. Specielt kælderen kan være ret kold. Energimærkningen giver huset karakteren:

Nå, nu til spørgsmålet. Jeg kan ikke få indstillet knapperne så der er en tilpas temperatur i huset. Jeg snakkede med en vvs'er der sagde, at vi skulle lade radiatorerne stå på 4 og så styrer varmen nede fra fyret. Jeg synes dog hurtig, at det bliver meget varmt i huset og forbrug nærmer sig 6 m3 gas dagligt. Hvilke knapper skal jeg dreje på for at de bliver koldere og mere økonomisk? Fyret skulle jo helst ikke producere varme som vi ikke bruger alligevel. Jeg har vedhæftet et billede af den nuværende indstilling.

Mvh
Jesper
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jesper.
Du har jo haft det spørgsmål oppe og vende her på LDS.
 Der sker ikke noget ved selv at experimentere med de knapper på fyret, og siger din vvs mand at du skal stille alle radiatorer på 4. så må han have en aftale med Dong.
Men prøv at stille den store knap helt til venstre i billedet på 4. (den med radiatoren på) den anden stiller du på prikken (den med vandhanen)
Og stil så dine radiator ventiler som du ønsker varmen skal være i de forskellige værelser, husk dog at, så skal dørene være lukkede til hvert værelse.
Men Gas og Olie er en af de dyreste metoder at opvarme huse på, så hvis du har mulighed for det så skift til et pillefyr, du vil nok kunne reducerer udgiften til det halve. Det kræver så at du i sommerhalvåret har en elvandvarmer, men det kan sagtens lade sig gører.

V.h.  Håndværkeren
Hej håndværkeren
Narj, har nu ikke stillet dette spørgsmål før. Du må forveklse mig med en anden.

Det er faktisk mere klimastyringen til højre (TA 211 E) jeg er i tvivl om. Jeg har fået at vide, at jeg skal indstille temperaturen på radiatorerne ved at skrue op og ned på anden nederste knap. Dermed skulle man overflødiggøre indstillingerne til venstre (den store knap med radiatoren på).
Jeg har desuden et ur til højre som jeg har programmeret til at koble ud om natten (22.00 - 05:00) og mens vi er på arbejde (07:00 - 15.00). Det bliver dog utroligt koldt om natten. Hvad kan jeg gøre for at undgå det? Hvad skal jeg dreje på?
Se nu kender jeg slet ikke det avangerede styrings panel du har, men jeg kunne forestille mig at du skal ind og ændre på natte temperaturen, eller eventuelt lade fyret vågne op til opholds temp. en time om natten og så starte med at varme op en time før det du har nu.
Hej,

Selve klimastyringen kender jeg ikke, men det andet er magen til mit..

Og det din VVS´er siger er faktisk helt korrekt.. Alle radiatorer op på 4 - så bliver der som du selv siger meget varmt, men så skruer du ned for temperaturen på dir fyr gradvist til der bliver for koldt i ét af rummene, derefter en lille smule op.. så køre det med den temperatur som er nødvendigt for dit hus..
Hvis der så er rum som er for varme, så skruer du ned på termostaten i de enkelte rum..

Så burde klimastyringen selv korrigere for udetemperaturen, altså hvis det bliver koldere, så skruer det op - og hvis det bliver varmere, så skruer det ned..

Temperaturen til radiatorne stiller du på knappen længst til venstre - den med symbolet for en radiator.. ( den der står på E nu ) Min står på 3 som vejret er nu, men jeg har ikke klimastyring på.. så når det bliver koldere, så går jeg ud og skruer lidt op.. sidste vinter kom jeg op på 4 da det var koldest..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Her finder du lidt om klimastyringen

http://salg.naturgas.dk/privat/gasfyret/klimastyring

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Jeg har samme styring på mit fyr, og jeg har en række PDF'er der fortæller hvordan man bruger det.

De sidste 4 år vi har boet i huset har vi kørt uden den timer til højre, dvs varme på konstant.
Denne vinter er vi startet på at bruge den, men da vi ikke ønsker det koldt om aften/natten hvor vi er hjemme har vi stillet uret i timeren 12 timer "skævt" således at den nattesænker i dagtimerne fra 8-20.
Man skal bare være opmærksom på at hvis man bruger timeren vil den også sænke på det varme forbrugsvand.

Men hvis vi lige skal opsummere på dine knapper på klimastyringen:

Øverste skrueknap:
Her indstiller du den udendørs temp hvor dit gasfyr ikke længere varmer radiatorvandet.

Næstøverst:
Ser lidt anderledes ud fra min, men tror det er måne = konstant sænkning, ur = timersænkning, sol = konstant varme

Tredjeøverst:
Denne knap stiller hvor meget varme der kommer i radiatorvandet når der ikke er sænkning, her skal du stille for at regulere hustemp'en med termostaterne på 3-4.

Nederst:
Bestemmer hvor meget temperaturen i rummene kan falde ved nattesænkning, før fyret starter op. Her er det 15 = 3grader rumtemp (justeret temp / 5 = rumtemp fald)

For at få manualerne skrev jeg til Bosch Danmark per mail (de har overtaget Junkers for et stykke tid siden) og de var hurtige til at sende mig Pdf's. Ellers kan du pm'e mig en mail, så kan jeg maile dig mine

MVH
Stefan
Hej Stefan

Tusind tak for den lille gennemgang. Jeg tænkte også at der måtte være en derude der havde samme anlæg! :-)
Jeg har lige et par spørgsmål:

Er det rigtig forstået, at det primært er "tredjeøverste" knap jeg skal dreje på for at finde frem til den rigtige konstante temperatur?

Hvordan måler systemet hvornår nattesænkningen er tilstrækkelig? Altså hvis rumtemperaturen falder under f.eks. 18 grader? Er det ved hjælp af termostater?

Hvad har du indstillet den store knap til venstre i billedet på? (min står på E)

Jeg har i øvrigt to kanaler på systemet. Én til radiatorvandet og én til forbrugsvandet. Jeg pm'er dig lige. Vil meget gerne se pdf.erne.

Mvh

Jesper
Har også samme gasfyr her, med samme styring - dog uden uret til nattesænkning

Det er fuldstændigt korrekt at det primært er tredjenederste knap du du skal bruge. Du skal se din cirkulations temperatur som en funktion af:

1. Udendørs temperatur (der sidder en udeføler på dit hus et eller andet sted)
2. Maximum cirkulations temperatur (den store drejeknap som du har stående på E)
3. Baseline cirkulations temperatur (den lille drejeknap som er nummer 3 fra oven)

Hele ideen er at du med den her styring ikke behøver at stille på dine radiatorer, dit fyr skulle selv regulere temperaturen i dit hus ud fra hvor koldt der er udenfor - så ja dine radiatorer skal bare stå åben, f.eks. på 4

Med den lille drejeknap stiller du hvilken cirkulations temperatur fyret skal have ved en ude temp på 20 grader, og med den store drejeknap stille du max cirkulations temp ved en ude temp på minus 15 grader (når den står på E er det 75 grader)

Jeg ved ikke om jeg for forklaret det godt nok, men hvis du f.eks. stiller den store knap på E og den lille knap på 25 så vil dit fyr automatisk regulere temperaturen på vandet i dine radiatorer imellem 25 grader (ved en udendørs temp på 20) og 75 grader (ved en udendørs temp på minus 15 grader)... altså jo koldere det bliver udenfor, jo varmere bliver dine radiatorer

Hvis du synes du har det for varmt eller for koldt. jamen så drejer du lidt op eller ned på den her lille tredjeøverste knap

Brugsvandet er et helt seperat kredsløb som styres med den store drejeknap med et billede af en vandhane nedenunder

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
frw ramte det lige på sømmet Jeg har også mailet dig lidt pdf's.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis