Elektriske installetioner på loft


Jeg søger råd ang. elektriske installationer på loft. Jeg er i gang med at rokere rundt deroppe og er stødt på en del kabler og ledninger mellem, oven på og frit på isoleringen. Så vidt jeg er blevet informeret, så er det ulovligt at have ledninger liggende på loftet og kabler skal sidde fast og ikke ligge frit.
Jeg har fået at vide, at jeg kan tilkalde en elektriker, der kan give et prisoverslag på udbedringer som jeg give videre til min advokat, der så kan sende krav til sælger af huset om udbedring.

Er der nogen derude, der kan fortælle, hvordan reglerne er og om det overhovedet er nødvendigt at gøre et stort nummer ud af det?
Jeg har vedhæftet nogen billeder af, hvordan det ser ud.......

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg kan se. er det antennekabler, og de må vist gerne ligge og rode som du har lyst.
De fleste ledninger må være til parabolerne. Der er - hvad jeg må tilskrive at være strømkabel til dåse, der kommer op af gulvet. Der ligger dog også nogle ledninger med påskriften: "til soveværelse" og "til stuen", men som bare er rullet sammen og ligger mellem isoleringen. Jeg har fået at vide at dette er ulovligt. Kan nogen af -eller bekræfte dette?
Er det ikke blot ekstra antennekabel til stue og soveværelse ?
Du burde kunne se på kablerne, om det er til antenne eller strøm.

Altså hvis det er antennekabler, så tror jeg ikke det er ulovligt, - det ser sjusket ud, men næppe ulovligt.

Hej,

Umiddelbart ligner de alle antennekabler - og dermed er der ingen lovgivning.. Men kønt er det ikke


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

i stedet for at de ligger som "fuglereder".

så ser de pæner ud når de er sat rigtig op.!

men strømkabler (ledninger) ligger oprullet under isolering

er det ulovligt og kan opstå brande. en spole der bliver varm og overophedes

men du kan se ind til www.sik.dk der kan du se elsikkerhed.!

Nu er det jo rimeligt normalt at telefon og antenne er trukket rimeligt ringe på loftet.

Nu skal der ekstremt mange viklinger til for at lave en spole ud af alm. kabel, det virker dog ikke som om de ledninger du har vist billeder af er strømførende, men alm. antenne kabler, så kan som sådan ikke set noget ulovligt i det, jeg ville ikke gøre et stort nummer ud af det, det tager sikkert mindre tid at rydde op i de par ledninger, end samtalen med elektrikeren der skulle give et overslag på det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis