indregulering ventilationsanlæg


Hej forum,

Jeg har lavet mit eget ventilationsanlæg, baseret på en nilan comfort 300.

Nu ønsker jeg at få afbalanceret luftmængden ind med luftmængden ud, af hensyn til at maksimere virkningsgraden.

Kan man med en Lindab skrårørsmanometer afbalancere anlægget sådan at:

 (tryk på indside = tryk på udside) => flow ind=flow ud

,eller er det mere kompliceret?

Hilsen

Arneen


<p>&#160;Man kan ikke ødelægge noget der allerede er gået i stykker!</p>
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ikke kun en motor ..??
og kan den ikke reguleres i hastighed..??
Kommer der xtra varme via dit nye anlæg, eller er det udelukkede genvind.??
Du er sikkert klar over den bedste virkningsgrad får du ved at holde det slukket ;-)??
Er du uden efter et mindre undertryk eller et overtryk ??.. alså hvad vil du opnå med dit anlæg ??
Er alle dine dyser i loft, både ind og ud ???
blot for at gøre det lidt lettere at råde dig

Mvh Jan J
Hejla stiller en række spørgsmål, der viser at han ikke kender systemet. Et anlæg som Nilan (og mange andre) har en ventilator til indblæsning og en til afkast. Nilan har 4 trin, som brugeren kan skifte imellem, og hvis man kender enheden godt, kan man selv programmere hastigheden for de 4 trin.
Skrårørsmanometeret skal i givet fald bruges til at måle trykfaldet over de enkelte armaturer, sammenholdt med spalteåbningens størrelse kan man så i et datablad for armaturet finde luftmængden, der e rogså andre metoder.
Hvis du tror at du blot kan sammenligne tryk i indblæsning og afkast, tager du fejl. Trykket (trykforskellen) vil afhænge af kanalsystemets konstruktion, armaturenes instilling, filtrenes renhedsgrad m.v.og næppe være ens i ind- og udsugning indregulering er en opgave man bør overlade til en professionel, der kan sikre en smule mere udsugning end indblæsning. Der giver et ganske svagt undertryk, der sikrer at der ikke blæses varm fugtig luft ud i husets konstruktioner.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Karsten,

Tak for dit svar, det var også det jeg forventede!

Så nu har jeg på rigtig gør det selv maner bestilt LR reguleringsteknik til at komme forbi på onsdag og indstille anlægget for mig.

Jeg mener at have set at du også selv har bygget et Nilan anlæg, er du stadig tilfreds?

Er der staldfiduser til køb af filtre?

Det forløbige resultat for mit anlæg er at mit soveværelses vindue er tørt, mod tidligere fugt over hele ruden om morgenen. Min dyne er tør, og det er dælme fantastisk.

Konen kan ikke helt forstå at det ikke er nødvendigt at lufte ud om morgenen mere! :-)

Hilsen Arneen

<p>&#160;Man kan ikke ødelægge noget der allerede er gået i stykker!</p>
Ja jeg har selv bygget mit Nilan ind i huset, og er supertilfreds. Oplever som du tørre vinduer om morgenen, jeg har et par kolde dage slukket anlægget om natten for at se forskellen. Min kone er bygningsingeniør, så hun har forstået at man ikke behøver lufte ud, og efter 3½ år har mine forældre også vænnet sig til det når de en gasng imellem overnatter.

Filtre? jeg fik enngang tilfældigt en lille rulle industrifiltre, som jeg klipper til. De kan vaskes i hånden flere gange inden de er dårlige.Det kan de originale også.

Jeg indregulerede selv mit, da jeg kan låne udstyret.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Konen kan ikke helt forstå at det ikke er nødvendigt at lufte ud om morgenen mere! :-)

er det ikke et generelt problem for kvinder...trods anlægget kører i døgndrift bliver der stadig luftet ud både morgen, middag og aften....jeg har forsøgt at forklare men det sider ikke fast....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis