bærer den overligger noget??

skal have skiftet døre, de nuværende døre er 2000x725, men da de er væsenligt dyrere end 2040x725, vil jeg hellere have den størrelse i, gibsvæggende er ikke noget problem at lave, men den indvendige murstens væg er jeg i tvivl om, har lavet en video af overliggeren over døren som ikke ser ud til at bære noget som helst, tror bare den ligger i klemme mellem karmen og muren oppe over.
Er der nogen der gider kigge på videoen og sige om den overligger bære noget som helst, eller jeg kan fjerne den helt eller udskifte den med en i 5mm stål istedet, for så er der nemlig et hul på 2100 så jeg kan få de andre døre i.

Videoen ligger her, kvaliteten er ikke super, men man kan vist se hvad det forstiller.
Mvh Pizzabager
www.qik.com/pizzabager
skal have skiftet døre, de nuværende døre er... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
OK, det her er meget simpelt.
Overliggeren skulle i princippet ikke bære noget som helst.
Fakta er dog, at hvis muren ovenover hænger ned på overliggeren, ja så bærer den faktisk muren. Selvom det ikke er sådan man laver den slags.

Har selv engang skullet flytte et vindue... der var indmuret gamle gardinstænger som overliggere!!!
Da jeg fjernede dem, faldt hele murstykket over vinduet ned... det kostede en ny støvsuger og lidt murerarbejde

Du skal have det lavet på den rigtige måde. Det gør du ved at indmure sådan en her:
http://www.bygmax.dk/page.asp?objec...1660&zcs=2
Den giver formentlig også plads til de lidt højere døre.
Husk at den skal "bære" på en hel sten i hver side, og den skal fæstnes med fugemørtel, op til den overhængende mur, for at få fuld bæreevne. Så da en mursten er ca. 22 cm, kommer det ca. til at passe med en 5 stens overligger.

God fornøjelse....

P.S. Kom lige til at tænke på, at du måske er nervøs for at muren skvatter ned?
Så laver du evt. bare sådan en understøtning som denne her, eller noget lignende.
Altså, nogle lægter boltes ind i muren og der understøttes med noget kraftigt tømmer.
(Den lyseblå rektangel, skal forestille den hængende mur, set fra siden.)


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

JBR> Puha nu bliver det lidt mere omfattende, den række mursten er uden tvivl tykkere end den træ overligger der er i forvejen, den er ca. 4-5 cm tyk, og der er så knap 2 cm under den til den nuværende dørkarm, da de nye døre og dørkarm er 4 cm højere, kan der ikke blive plads til den murstensrække, selvom det nok ville være det rigtige.

Det jeg har i øjeblikket er muligvis ikke den korrekte måde det er lavet på, men det har holdt i 45 år. så jeg tror jeg tager chancen at det holder lidt mere, dog med en tyndere overligger i stål.

Jeg kom lige til at tænke på, jeg ved jo rent faktisk ikke om der i muren oppe over træstykket er en indmuret overligger magen til den du linker til, men det er vel heller ikke lige til at se hvis der er..
Ja, det er jo op til dig selv.
Jeg ville i så fald, lave den tegnede understøtning, fjerne det nederste skifte sten i muren, og så mure en ordentlig overligger ind.
Så har du rigeligt med plads til de nye døre, og tingene er lavet rigtigt.
Og det tager ikke længere tid, end ikke at gøre det rigtigt.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Muren skulle gerne være muret i forband, så den overligger bør ikke have nogen betydning. Det er en meget brugt metode i huse fra bla 70'erne, hvor man da man lavede dørhullet satte en planke på tværs med understøtninger mens muren henover dørhullet hærdede. Efterfølgende fjernede man understøtningerne og satte dørkarmen ind og kilede den mod overliggeren.

Har selv fjernet 7 stk i mit hus uden problemer, men som nogle skriver, så se om murværket ovenover ser ud til at være dårligt inden du fjerner den eller sæt en stålteglsoverligger ind, hvis du vil være helt sikker, men det bør ikke være nødvendigt på så lille et spænd og med den vægt der er i den overliggende mur.

Dog kan det siges om de gamle træoverliggere, at det er noget møg at pudse på....det er ikke det nemmeste at få noget puds hæftet på medmindre man sætter lidt trådvæv på inden man pudser.
En tynd stålplade på 5-8mm vil ikke være særligt stiv med et spænd på 750mm, så det er nok spild af kræfter at lægge sådan en op som erstatning for et 50mm tykt stykke træ.
Mit gæt er at træstykket ikke bærer noget, men at det er lagt op for at have noget at mure videre oven på, da væggen blev muret. Hvis det var mit hus kom der dog en 5-stens overlægger op, så svært er det altså heller ikke, og så kan du sove roligt bagefter...

MVH Leo

Annonce
Få nu den pind pillet ned! :o)
Det ligner gipspladelofter.
Er det rigtig?
Hvad er der oven over?
Et loft?
Eller 8 etager mere?
Oven over er der loftrum, dvs spær og isolering, huset er kun i et plan, så det bærer kun taget. det er gibsplade lofter, dog skal det profilbrædder op inden for de kommende uger.
spærrende går hen over den mur, og jeg går ud fra de støtter på den, det er jo en midtermur?(en mur midt gennem huset) der ligger et spær hen over døren, lidt ude i den ene side. Jeg kan ikke sige om spærrende støtter på muren, for jeg har ikke kigget..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis