Udskiftet tegltag - ser det OK ud?

Jeg har for kort tid siden fået udskiftet tegltag på garagen. Inden jeg betaler regningen, vil jeg godt lige have nogle uafhængige kommentarer til de kritikpunkter jeg har bemærket - se fotos. Iøvrigt undrer det mig at den nederste række tegl er vippet lidt op, er der en god forklaring på det? /Henrik
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Synes umiddelbart at billede 1-2 og 4 giver sig selv. Det er ikke godt nok.

1. Hullet i undertaget skal de udbedre, eller går ideen jo med undertag jo væk.

2. Tilpasningen til hullet i belægning skal udføres ordenligt, da du ellers får en del af vandet ud på din belægning med frostskader og diverse til følge.

4. Helt klart sjusk. De må have det antal sten af som det kræves for at kunne lave en pænt snit i skotrenden. Om det så er 4-5 eller endnu flere det må de jo vurdere.

Med hensyn til at den nederste sten er vippet op ad er den korrekte måde at udføre det på. Det skyldes at den nederste lægt vendes på højkant. Hvis man ikke gør dette vil den nederste sten faktisk hælde nedad ift. resten og det ser ikke smart ud. Hvis du havde ønsket at hældningen var den samme hele vejen ned kunne de evt. have klodset den nederste lægt op med det en tagsten måler i tykkelsen, så tagstenen derved hælder det samme som resten. Det er lidt en smagssag, som du må afgøre hvor meget du vil gå op i. Personligt synes jeg det er pænt at den nederste række er vippet lidt ift. resten.

Dejligt med nogle gode billeder at kommentere på

Held og lykke med at få det lavet i orden.

Mvh Dan


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Vil give dig ret i alt andet end at den sidste sten skal vippe op , det er rent og skær dovenskab.
Fidusen med at stille en lægte på højkant, kan ikke altid bruges mere, da du skal have fodplade på, som vist på side 4 http://www.huntonit.dk/_upl/Hutonit...redrag.pdf. Det montere du for at undgå at der opstår vandlommer på undertaget, og så vandet istedet kan rende ubesværet i tagrende.

Men som Henrik beskriver det, lyder det som om det kun er garagen der er blevet skiftet tag på, og det ser ud som om at den nederste sten på det eksisterende tag også vipper op. og det kan være forklaringen på at man har lavet det, simplethen for at det ligner det eksisterende.

Stenene i tagfoden kan sagtens vippe op, men så er det som regel 3 sten eller mere, og så er det meningen.
hvilken slags undertag er det, mærke og type ?

http://www.lyrk.dk
Helt enig med at billede nummer 1 og 2 er rent sjusk.

Har lidt svært ved at se kritik punktet på billede nummer 3.

På billeder nummer 4 er mit kritik punkt at teglene skulle have gået længere ud over fodblikken, som den ligger der vil der være risiko for at vandet trækker ind under teglene, da vingetegl ikke har drypnæse vil vandret drypper af bagsiden af teglene nemlig.

Ved tegltage er der normalt at den nederste tagsten hæves en anelse, for at undgå at den virker om den dykker i forhold til teglene over, men det kan også laves med en skalk højere oppe i teglrækkerne som også nævnes her i tråden.

Ellers et flot tag, der er ikke så tit man ser vingetegl i natur længere, det er hovedsageligt sort engoberet og sort glaseret tegl folk vil have på husene, lækkert at se nogle kan se det flotte i et teglrødt vingetegl tag...

enig med 1 og 2 er sjusk. det hænder dog at undertaget får små brud ved montering af tegl/sten. og kan laves igen med undertags tape.

At den sidste række sten er løftet en smule kan også skyldes fuglegitter. Hvis det ellers er monteret?

selvudnævnt handyman ;).

Tak for alle kommentarerne!

Undertaget er dug. Teglene er fra Højslev. Og der er fuglegitter - så det er vel det der gør at stenene er vippet op i nederste række. Iøvrigt er alle husene heromkring med røde tegl, mener faktisk også det står i lokalplanen.

Mht foto 1, så får jeg en rulle dugtape fra byggefirmaet. Mht foto 2, så vil de lave det ordentligt. Mht foto 3 kan de ikke se et problem. Og heller ikke med foto 4 - det er den der generer mig mest. Jeg vil da mene at i det mindste skal træ der er direkte exponeret for regn dækkes med alu el.lign, siden der ikke er plads til en sten mere??

/Henrik
Den holder ikke med 4'eren. Det SKAL de gøre noget ved. Både da vandet jo som nævnt kan løbe ind under og da jeg mener det ikke er lavet specielt pænt det de har skåret.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Supplering af foto 4:
Ups - glemte lige flg bemærkning:

Jeg har stadig mine tvivl mht skotrende, se vedhæftede fotos. Dels mener jeg at den udækkede del af vindskeden skal dækkes, enten med blik eller med tegl, dels mener jeg at noget af vandet uundgåeligt vil blive ledt ind på/ved vindskeden.

Kommentarer?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis