Gulvsøm ?

Nogen der kender den bedste metode til at optage fyrtræs gulvbrædder op, de er sømmet direkte ned i strør med alm. firkantede søm (med et lidt tykkere firkantet hoved)

I am so full of it.....

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dorn der kan banke sømmene helt i, herefter optages brædderne uden problemer.

Hvis altså de skal genbruges ?

Hvis ikke, så brækkes de jo bare at bjælkerne med en koben.
Det skal gøres lidt nænsomt da de skal ligges samme sted igen, jeg er ved at ligge gulvarme pex+varmefordelings plader, fandt en anden artikel her i LDS, hvor de bla. forslår en sømudtrækker, men jeg er ikke helt overbevist om den er god eller Bachos er bedre.Eller om jeg skal ofre de første par brædder og erstatte dem med nye.

Denne er dejlig billig :-)
http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Befastelser/T-nogle/Somudtrakker1/

Skal dog lige finde den i en online butik i min nærhed (amager,tårnby).


I am so full of it.....

Søm udtrækkeren laver væsentligt mere ravage end en dorn, så der bliver væsentligt større huller og reparation af gulvbrædderne, hvis du benytter en udtrækker til det.
Det lyder lidt som at det er dykkere der er brugt. I såfald er det helt oplagt at slå sømmene helt i, med en dorn.
Men ellers kan man jo ofte bruge koben. Først til at lette bræt og søm lige så meget at man kan få fat i sømhovedet. Og trække det ud med kobenet.
Men det kommer alt sammen an på om hvor lidt og hvor meget sømmene er rustet fast.
Og selv om det er længe siden jeg sidst brækkede gulvbrædder op så forekommer det mig at vi lige præcis brugte en sømudtrækker til at huve sømmet den første cm. Og dernæst trække det ud med kobenet.
Skrevet af hpox på 29 sep 2010 22:07

Og selv om det er længe siden jeg sidst brækkede gulvbrædder op så forekommer det mig at vi lige præcis brugte en sømudtrækker til at huve sømmet den første cm. Og dernæst trække det ud med kobenet.
Korrekt...

Men kæberne laver gerne nogle rimeligt brede hakker når de skal ned og hente sømmene...

Annonce
Ja, men vi vendte kæberne "på langs" af brættet og havde en klods med en not i, som passede i feren. På en eller anden måde.
Ihvertfald således at brættets synlige sider ikke blev kvast af sømudtrækkeren.
Og det var en Bacho-udtrækker, ganske samme kulør som de fås i idag.
Perfekt, takker for de gode råd fra alle!

Det bliver nok en kombination først med dorn og hvis det ikke virker så må jeg måske/måske ikke ofrer 1 eller 2 af de første brædder og save fjeder af, derefter burde jeg kunne "liste" dem op med koben/bajonetsav med metal klinge/rå vold ;-)

Det er ca. 10år siden jeg lagde gulvet med nye brædder/søm så de er nok ikke rustne, kan huske at strør holdt godt fast i sømmene dengang. Jeg måtte af flere årsager ligge de nye brædder, men kunne ud af 2 * gl.gulve samle 1 gulv af de gamle brædder.

Efterfølgende gulve har jeg brugt skruer og afsluttet med en fin prop, investerede i et sæt "bor" til at lave propperne og forsænkning.

I am so full of it.....



Så er der kommet gang i at tage gulv brædder op, det var super godt råd med en Dorn, jeg bruger samme fremgangs måde på resten, der var fjeder på de sidste bræt men jeg havde i sin tid skåret skråt så det kunne komme på. Det betød det var nemt at få af. 
Brugte en "kittekniv" (kniv uden spids) slog den ned i revnen mellem gulvbrædderne med en gummi hammer og kunne så lirke den fri af hinanden. Det er 10år siden det blev lagt, høvlet og lakeret så de sidder godt fast uden søm også :-)
Jeg vil nok købe en sømoptrækker så jeg nemmere kan trække de sidste søm op af strørne, som jeg ikke lige kan nappe med knivtangen.

Når det er blevet lidt mere vinter regner jeg med at beskrive hele processen og ligge den op i galleriet, har som altid taget mange billeder, det er en rigtig god støtte når man vender tilbage til samme sted en anden gang eller skal lave det samme et andet sted i huset.

I am so full of it.....

Hmm...hvad gulv har du under dit trægulv..beton?

Kan se du har en dampspærre ovenover isoleringen.....hvis der er beton under, plejer dampspærren så ikke at skulle ligge på betonen og derefter isolering ovenover og dernæst gulvet eller er der noget jeg har misforstået?
Ja, hvis plastikken ligger på gulvet er den en fugtspærre.
Ligger den på den varme side, alt over isoleringen er det en damspærre.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis