Vandet løber den forkerte vej

I forbindelse med sammenkobling af fastbrændselskeddel med tilhørende aku-tank vil jeg have det lavet sådan at når vandet i aku-tanken er under 50 grader vil en magnetventil lukke så dette ikke lukkes ind i huset.

Herefter er det meningen at oliefyret skal tage over og varme huset op. Så langt så godt. Jeg har nu koblet auk-tanken til henholdsvis retur og fremløb, men i den forbindelse er det gået galt. Det der skulle være returløb er fremløb og om vendt.

Cirkulationspumpen sender godt nok varmt vand ind i huset, men jeg ville jo gerne at det varme vand løb gennem oliefyret først.

Jeg har vedhæftet en tegning (nu er jeg ikke så god til det).

Jeg har tegnet det sådan at grønne pille viser hvordan vandet løber nu og røde pile viser hvordan det skulle løbe.

Er der nogen der kan hjælpe mig til at få vendt vandet?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra at grunden til at det skal i gennem oliefyret, er fordi det er der din vvb sidder ?? For normalt kører man udenom, da fyret ellers bare virker som en stor radiator, hvor varmen fiser ud i skorstenen.

Hvis det skal gennem oliefyret pga af vvb, så skal du have en magnetventil mere og flyttet den du har, plus fjernet den forbindelse der er over pumpen til returstrengen til akku.

På retur fra hus sætter du en tee, over denne en magnetventil som lukker op mod retur ind i oliefyr, på sideudgangen som forbindes til retur til akkutank sætter du også en magnetventil, de to ventiler skal virker modsat hinanden.

Har vedhæftet en skitse.

PS: Hvor sidder din ekspansionsbeholder, det er ikke uvæsenligt, har du sikret fri direkte forbindelse fra begge fyr til denne ??
Til DjayDjay: Jeg vil gerne have at det varme vand løber gennem kedlen, så oliefyret er varmt og dermed ikke sætter igang. Den åbne ekspansionsbeholder er placeret direkte over aku-tank og skulle mene at der var uhindret adgang hertil, når der kun er en magnetventil. Altså stadig mulighed for vandet at ekspandere.

Til vvs'eren: Ja kan godt se det kun kan løbe den vej i bagklobskabens klare lys. Altså magnetventielen skal modtage signal, når vandet i akutanken er lavt, åbne og idet den åbner aktivere oliefyret? Er det korrekt forstået?

Yes!
Du skal have magnetventilen til at åbne når du kommer under din set-punkts temperatur i ladebeholderen og evt. via et relæ frigive termostaten på oliefyret. Men du kommer vist til at strikke noget om på din installation... - hvorfor skal oliefyret holdes varmt hvis kedeltermostaten ikke kan kalde oliebrænderen ind? Skal du bruge den som radiator?

I grunden er det smartere at lave med en 3- vejs ventil der svinger over afhængig af hvilken varmekilde du ønsker at bruge hvis oliefyret ikke har anden funktion en opvarmning jf. ovenstående. Du skal nemlig også sikre dig, at du ikke kommer til at lade på akkubeholderen med dit oliefyr.
Til VVS'eren: Tak for det hurtige og gode svar...

Grunden til at jeg ville lade vandet løbe igennem var fordi jeg ikke havde tænkt det som dig. Men jeg kan godt se din ide er smartere end min. Og ja kan godt se der skal laves lidt om så.

Og det er nemlig hele ideen med det, at jeg ikke kommer til at varme min akkubeholder op med oliefyret, men kun gå igang de nætter, hvor der er rigtigt koldt og akku-beholderen ikke er tilstrækkelig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis