Ny eltavle - antal grupper mm

Skal have udvidet/udskiftet min gamle el-tavle. Den består pt af 1 kraft og 2 10A lysgrupper og et HFI-relæ.

Jeg vil gerne have et HPFI, 2 kraft og 4 lysgrupper i den nye installation, og vil høre om der umiddelbart skulle være noget til hinder for dette?

Kan se man kan få både 40 og 63A HPFI relæer.......har disse tal noget at gøre med hvor mange grupper man har eller hvilket HPFI-relæ ville man bruge til førnævnte opstilling?

Det bliver en elektrikker der laver arbejdet, så han ved det jo nok, men spørger af ren nysgerrighed.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det burde der ikke være noget til hinder for; det eneste åbne spørgsmål er, hvad din stikledning (fra el-mast/el-skab til el-tavle) og husets hovedsikring kan klare, det er typisk enten 40 A eller 63 A.

I den opsætning du ønsker, vil regnestykket dermed være 4 x 10 A (lys) og 2 x 16 (kraft), dvs. 40 A + 32 A = 72 A . Men eftersom du formentlig ikke skal bruge samtlige grupper på en gang, burde du kunne klare dig hvis stikledning og hovedsikring kan klare 63 A.

Hvad skal du iøvrig med 2 kraftgrupper? Den ene er gerne til ovn/komfur, er den anden til noget værksted med et kraftigt svejseværk ?

 

De 2 kraftgrupper er fordi jeg gerne vil have kraft i værkstedet/udhuset, for når tavlen jo skal laves om, så kan jeg vel lige så godt lave den mulighed.

Skal jeg forstå det sådan at den angivelse af Ampere som er på HPFI skal passe til husets hovedsikring eller hvor bruger man 40A HPFI i forhold til 63A HPFI - sidstnævnte er jo betydelig dyrere, men hvad bestemmer hvilket HPFI der skal anvendes?
Hellere for mange grupper, især lysgrupper, end for få. Det koster ikke specielt meget ekstra at lave det rigtigt.
De fleste elektrikere er alt for fedtede med at dimentionere tavler.
Læg rigeligt med strøm ind i værkstedet. Lige pludselig starter din kompressor, samtidig med at du svejser, og så ryger sikringen, hvis den er for mager. Det kunne jo også være, at du forfaldt til en kold vinterdag at tilslutte en elektrisk varmeblæser, og så er det rart at have kapacitet nok i tavlen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu er jeg ganske vist ikke elektriker, men mig bekendt skal HPFI kunne håndtere samme strømstyrke som hovedsikringen på husets; vel egentlig også ganske logisk, da man ellers risikere at brænde HPFI af hvis strømstyrken bliver høj nok til at "knalde" hovedsikringen.

Så ja, er din hovedsikring på 63 A, skal/bør HPFI også være det.

 

Hej
De to kraftgrupper og 4 lys grupper, er der ikke noget problem i.
Den strøm som er angivet på HPFI'en er dennes mærkestrøm.
Det betyder at den må føre, og kan bryde en strøm på hhv. 40A og 63A.
I dit tilfælde vil en 40A HPFI være fin. Du har formentlig en 25A eller 35A forsikring som beskytter din stikledning.
Derfor vil der aldrig kunne løbe mere strøm end din forsikring - derfor vil 40A HPFI være beskyttet.

Ved beregningen af belastning skal man huske at der er 3 faser at fordele lysgrupperne på, så den samlet belastning vil blive:
L1: 16A+16A+10A+10A
L2: 16A+16A+10A
L3: 16A+16A+10A
Den største belastet fase L1, har en samlet beregnetstrøm på 52A - dette ganger man så med en samtidigsfaktor. Til en bolig vil 0,5 være passende: 52*0,5 = 26A <-- den største samtidige forventet strøm i din installation *(og HPFI).
Annonce
Tak for forklaringen det giver straks lang bedre mening mht hvordan man forstår de Ampere angivelser..
Hvis du skal have en ny tavle er det en god ide at få den monteret med 2 HPFIer, så bliver hele hytten ikke mørklagt hvis der sker noget.
Ja det er e god ide med to hpfi'er, det fik jeg da jeg skulle have ny tavle for 14 år siden.

Undlad at købe billige automatsikringer, og hpfi relæer, hos Harald Nyborg og lignende.
De er utrolig ringe, eks. kan deres automatsikringer ikke klare, en direkte kortslutning, så brænder de fast i kontakterne....

mvh jens
Regner kun med at det skal være LK materiel der skal opsættes. Det er måske lidt dyrere, men kvaliteten er også ofte derefter. Er dog lidt i tvivl mht om jeg skal vælge automatsikringer eller om jeg skal vælge med sikringskuffer. Automatsikringer er jo smarte, men finder på en eller anden måde alligevel, at det er skønnere med alm sikringer - også hvis man skal have strømmen afbrudt hvor man kan fjerne sikringerne. Har også hørt at man kan risikere at automatsikringer nemmere udløses, hvis der eks er en høj startstrøm på et apparat uden at det behøver at betyde at sikringen bør gå.

Det er måske kun et spørgsmål om smag og behag eller er der en forskel på relæer med sikringsskuffer og automatsikringer.
Ang udløsertiden på automatsikringer er der forskellige modeller. oftes angivet med et bogstav bagved antal ampere. f.eks 13a,13b eller 13c. A udløser hurtig. Jeg bruger altid grupper model c. hvis ikke andet er opgivet i opgave/tilbud. Dem er der ingen problemer med.
LK er ok. Schneider (som LK er en del af) laver også gode sikringer, ligeså gør Hager, ABB osv.
Ang. Hpfi afb. 63A. er meget dyre ind 40A.
Ang. antal af lys grupper er der et minimun krav på 1 pr på begyndt 50m2 beboelse (gælder ikke stalde, lagerhalle osv.)
Håber du kan bruge lidt af det.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis