Tagkonstruktion til carport

Hej LDS'ere

Sidste år byggede jeg en åben carport m/ lukket skur på punktfundament - se vedhæftede billede. Skuret er med træbeklædning, flisegulv og klare plast trapezplader. Jeg har ikke gjort noget særligt ud af isolering, da det primært bruges til haveredskaber, legeredskaber og lignende.

Sidste vinter fik jeg problemer med at taget i skuret kondenserede indvendigt. Når der lå sne på taget og solen varmede luften, "regnede" det i skuret. Det vil jeg gerne undgå til den kommende vinter.

Jeg prøvede at lægge en plastdug under fliserne for at hindre fugt fra jorden i at stige op, men lige lidt hjalp det. Der er ca 20cm åbent udhæng på begge sider af væggene, så der er god ventilation oppe under tagpladerne. Den åbne carport har ingen problemer med kondensering.

Er de nogen der kan give råd til hvad jeg kan gøre? Overvejer selv at lave et undertag, der sættes under de 10cm høje spær. Så skulle der være lukket for varmen ned til skuret og åbent til udhænget for ventilation. Min bekymring er dog at hvis det stadig kondensere opdager jeg det ikke før undertaget "lækker" når kondensen har samlet søer på undertaget. Men er det sandsynligt det sker?

Alle forslag og erfaringer med lignende er velkommen...

Mvh T
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb nogle af de billige klare plader, og skru den på undersiden af spærene, så slipper du for at det drypper, det er luftens fugtighed der fortætter sig på taget, og får det til at "regne"

Du kan også sætte de klare plader op mellem spærene, og skrue dem på undersiden af lægterne, sådan har jeg gjort i mit haveskur, der kommer der ikke kondensdryp mere.
Der dannes heller ikke kondens mellem pladerne....

mvh jens
@ je_ns: flytter du ikke bare problemet længere ned hvis du sætter plader op under spærene? Umiddelbart vil vandet jo så komme til at lægge på de plader du sætter op under spærene og angribe spærene, så de med tiden rådner, eller har jeg misforstået?

Hvis problemet opstod da der lå sne og solen så begyndte at skinne kan problemet måske lægge i at der er utæt omrkring skruerne når sneen smelter. Jeg har læst flere steder at den gummimembran som skal være tæt ikke altid er det, hvis man f.eks. ikke har sat skruer rigtigt fast, selmom det dog ikke giver meget mening at der så ikke er noget problem i carporten.

Såfremt det er et kondensproblem, så lægger på problemet umiddelbart i manglende udluftning/ventilation af rummet. Du skriver at der er 20 cm. udhæng i siderne, men som jeg ser det har luften ikke fri passage til at komme op og ventilere i hver enkelt bølgetop, da udhænget er på tværs af tagpladernes længde/bølgeretning.

Bare mine tanker om dit problem. Er dog på ingen måde ekspert.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Ventilation klare nok en del, men er den generelle luftfugtighed høj udendørs hjælper det ikke.
Ved at sætte termotag, fjerner man det indvendige "regnvejr" men ikke rummets luftfugtighed.
I mit haveskur er en rimelig udluftning (passiv) kombineret med dobbelttag, effektivt tingene ruster ikke, og træet bliver ikke vådt/rådent

mvh jens
@je_ns Har du sat termotag op øverst eller under spærene som du foreslår her?

Jeg kan godt se, at hvis du sætter en plade op under spærrene, så får du et "lukket" rum, hvor det er muligt for luften at cirkulere rundt og ventilere under de øverste tagplader og derved måske afhjælpe problemet. Sammenlignet med at der nu lufter op under udhænget og så ud i redskabsskuret, som er et stort rum ift. et "lukket" tagrum.

Det kunne faktisk godt være en fin løsning.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Annonce
Jeg har sat mine mellem spæerene, direkte på lægterne.
Det er fordi, jeg i forvejen har en begrænset loftshøjde, samt det er nogle B6 klare glasfiber plader, som jeg fik gratis, de er omkring 6 cm i højden.

Fugten fortætter jo på flader, der er kolder end lufttemperaturen, har man en tagflade hvor der ligge sne på, og lufttemperaturen kommer i + grader, er det en gigantisk affugter.
Det er en selvforstærkende proces, når luftfugtigheden i skuret så er lavere, end udendørs kommer der straks ny fugtig luft til, som så skaber mer "regnvejr"

Så når nu mit skur ellers er af træ,  ikke rigtig har flere kolde flader (undtagen et uisoleret beton gulv, men det bliver ikke fugtigt)
Så et luftfugtigheden som den er udendørs

Jeg skal ikke kloge mig på, om det er smask hamrende forkert, at løse problemet sådan.
Men det virker for mig, så helt galt er det næppe...

mvh jens
Jeg har samme problem med mit værksted. Her har jeg trapez-plader af stål. Under disse er der isolering, herefter dampspærre og til sidst rustiklofter.

Men når sneen ligger på taget og temperaturen skifter til plus, så kondenserer det på stålpalderne. Herefter drypper fugten ned på isoleringen, finder vej gennem denne og også dampspærren for så til sidst at berige med værksted med vandpytter. Og der er udluftningsventiler hele vejen rundt i hulrummet mellem tagplader og isolering.

Har overvejet at lægge en ekstra plastfolie lige under pladerne, så vandet kan dryppe ned på den og ledes ud i tagrenden. Eller kondenserer det så bare på plastfolien i stedet? Så er jeg jo lige vidt! Nok næppe, folien er varmere end stålpladerne, der jo er i direkte kontakt med sneen.

Skulle have lavet et tagpap-tag i stedet - øv!

Et undertag må være løsningen!

På de plader jeg har sat op under lægterne, kommer der ingen fugt, så der er ikke behov for afløb hos mig, og det er generelt ved jeg ikke...

mvh jens
Dejligt med alle de gode erfaringer - især dine (jens) erfaringer lyde meget plausible.

Som hpox er inde på handler det rigtig nok om ventilering. Netop derfor har det overrasket mig at mine 20 cm udhæng og 10 cm ventilationshøjde ikke virkede efter hensigten sidste vinter. Men ved at tilføje et undertag af ekstra plast trapezplader bevarer jeg lysindfald og sikre samtidig dampspærring så der ikke kommer varm og fugtig luft fra skuret.

Jeg vil satse på din løsning, jens og takker iøvrigt for alle de øvrige indlæg.

Til henrikh29: Uden at kende til din tagkonstruktion, udover det du forklarer, så vil jeg anbefale at du får gjort plads til ventilation under pladerne. Mange lader byggerier er lavet med stålplader uden isolering, dampspærre m.v. og de har sjældent problemer med kondensering. Det skyldes som oftest at der er god ventilation, så fugten bæres væk.

Mvh T
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis