Nye støddæmpere på Felicia ?

Hej
Var til syn idag med min Felicia. eneste var støddæmperkonsol i højre side (der hvor fjederen sidder i skålen på selve støddæmperen var den rustet igennem i et mikroskopisk hul) altså den plade som er svejst fast på selve støddæmperens yderside.
Spørgsmålet er om jeg selv kan skifte det?
Jeg laver normalt selv bremser m.m. men støddæmper er endnu ikke prøvet.
Skal støddæmperne skiftes parvist? skal jeg skifte støddæmper konsoller og manchetter også?
Skal jeg bruge special værktøj herfor? har luftnøgler, donkraft m.m.
Hilsen Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Du skal absolut skifte i begge sider på en gang ellers bliver din bil mærkelig at køre
Du skal bruge et sæt fjederklemmer for at kunne afmontere fjederen fra dæmperen - du skal også bruge noget værktøj for at kunne afmontere den underste bærearm - på nogen af modellerne er kuglen boltet på bærearmen hvis det er tilfælder så er det nemt - du kan ikke skifte den plade som du skriver der er hul i - kun et komplet fjederben - afhængig af model skal din bil spores efter udskiftningen - Ned på biblioteket og lån "Haynes" rep. bog til din bil - eller køb den på nettet - fantastisk god hjælp. I øvrigt hvis din bil er gammel så skift "tårnlejerne" når nu du har det adskildt
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hejsa
Jo problemet er løst.
Det er sådan set ikke noget problem overhovedet at skifte dem.
Den ene side tog det 1 time, den anden side tog det 4 timer.......
Det var fordi den bolt som holder støddæmperen nede i "benet" hvor hjulene sidder på, knækkede. Den sad rigtig godt fast og jeg måtte bore den ud.
Eneste specialværktøj man skal bruge er kroge med gevind til at trække fjerder sammen uder skift. men dette er nok ligegyldigt hvilken bil det er .
Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Nu ved du, hvorfor et overslag over forventede omkostninger til en given reparation, kan skride.
En lille, sammenrustet bolt det helt rigtige sted, kan være årsagen til flere hundrede procents overskridelse af den stipulerede tid. Till lykke med det gennemførte projekt!

Med venlig hilsen
ktm

 

Lige præcis Kewin, det er som så meget andet på vores feliciaer ikke noget, der ikke er lige at gå til.

Og stadig en godt bil til prisen.

Kan se på bilbasen at de står hos forhandlere til afhentningspris 2600 kr. Så penge er de ikke værd, men et godt brugsobjekt det er de.

Men jeg er nået dertil, hvor sådan en 10mm bolt, den får sku ikke fedt, så den er nemmere at få ud næste gang, for næste gang kommer bare aldrig på den bil igen.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Yep, præcis, man kan lave alt med en hammer og en skruetrækker samt tålmodighed.
Ikke som med nye biler der tit har det ene eller den anden fejlmelding som så koster 1-3000 hver gang uden egentlig at vide om det så afliver problemerne.....
Nye biler bliver, efter min opfattelse, tit lavet efter APS systemet.....A Prøver Sgu,,,
Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Nu vi er ved nye, moderne biler, lagde jeg for nylig øren til en beretning om, at man ikke kan skifte bremseklodser på en nyere Audi A6 uden at have den til bilen hørende computer.

Angiveligt skal man have computeren tilsluttet for at kunne få stemplerne tilbage i caliberne, for at få plads til de nye klodser. På et tidspunkt skal man give besked om at bremseklodserne skal skiftes, hvorefter en motor inde i caliberen trækker stemplet tilbage og en ny bremseklods kan monteres!!!!

Jeg vælger dog at slå beretningen hen som en lidt fantasifuld "sparkedækhistorie"

Med venlig hilsen
ktm

 

He HE
Ja en simpel skruetvinge plejer at kunne løse det problem
Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Lidt uden for emnet kan jeg lige tilføje at på de første af 211 modellerne fra Mercedes var de monteret med elektro hydrauliske bremser - og for at låse bremsesystemet medens man skiftede klodser skulle man faktisk have en Mercedes tester tilsluttet mens man skiftede klodser - ellers kunne man resikere at kalibrene lavede en tørre/test funktion mens du sad med kalibrene i hånden.Tørrefunktionen var lavet så kalibrene lige akkurat kørte klodserne ind så de rørte skiven et øjeblik for at holde skiverne tørre i regnvejr.
Og så er det ikke engang lyv
Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis