Rette blanding til pudsning?

Hvad siger de proff til denne blanding af puds til pudsning af uissoleret 35cm kældervægge, som ligger under terræn. Kælderen skal tages i brug nu nemlig. Blanding : 5 x grus vasket (0-4), 3 x bakkemørtel 6,6%(0-4), 2 x cement basis.
Hvad siger de proff til denne blanding af puds til... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, blandingen bliver ikke bedre af din bakkemørtel, den bliver derimod svagere.

Den er dog bedre at arbejde med, og giver en lidt pænere overflade, men ville personligt have valgt 3 til 1 i grus og cement.
Som Sven M siger så er det ikke noget problem med en almindelig pudsemørtel når det er et indvendigt opvarmet rum.
Jeg ville pudse den i en bakkemørtel og cement. 1:10.
Det er ligesom en murermørtel. Når Koludabyg siger at den bliver svagere så er det fordi en kalkmørtel, er mere diffusionsåben, og bevægelig. En ren Cementmørtel er så tæt at vand/fugt ikke kan trænge igennem. til gengæld kan den heller ikke bevæge sig.
Så den er stærk i den forstand at den kan holde vand ude, (men også inde).
Jeg ved ikke hvorfor folk er så glade for cement. Som regel synes folk at jo mere cement jo bedre. Men det er helt forkert. Det lukker fugten inde, og porerne i mørtlen bliver mere lukkede. Dvs huset ånder dårligere, og der bliver et dårligere indeklima med større behov for udluftning. Man må heller ikke bruge cement på de fleste fredede bygninger. Der skal bruges en KkH mørtel.
DEN KAN NEMLIG ÅNDE OG BEVÆGE SIG.
hej
Jeg holder med Demant.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Sven M, hvordan dævlen kan der komme skimmel. I mine tanker kræver skimmel organisk materiale for at kunne vokse, forklar venligst din teori, der er jo hverken savsmuld eller hvidkål i blandingen.



Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
ok. det var også det jeg egentlig gerne villle opnå, altså at væggen kan "ånde". Jeg tænker nemlig at hvis blandingen bliver for meget cement, bliver den hårdere og lukker at inde/ude.

Jeg holder mig til min blanding eller bare bakkemørtel og cement.

Hvis kælderen ikke er opvarmet anbefales en ren sand/cement blanding.
Min kældervæg er meget porøs (cement var sikkert dyrt i 30'erne!), og jeg er bange for en 3:1 puds hurtig vil blive skruk, selvom jeg kradser det løse væk.
Har i nogen anbefaling hvordan jeg bedst tackler det?
(eg har pudset noget med kalk mørtel 11:1, og det suger/holder tydeligt fugt som flere har kommenteret)


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis