Montering af vinduer og døre.

Jeg har investeret i  nye vinduer samt hoveddør og bryggersdør. Måske noget overmodigt vil jeg selv foretage udskiftningen, og i den forbindelse spørge, om nogen har råd og fif, der kan hjælpe mig ved arbejdet.

Jeg er ikke professionel, og sidst jeg indstallerede vinduer og døre var da huset blev bygget i  70'erne..

Dengang brugte jeg værk til isolering og sluttede af med mørtel. Er klar over, at jeg skal bruge rockwoll eller glasuld til isolation, men er mørtel stadig Ok? Jeg har set at man kan få en fugestrimmel, som udvider sig og slutter tæt med en pæn overflade. Nogen kommentarer til det?

Endelig er der selve niveleringen af vinduer døre - er der fremkommet noget nyt og smart inden for området?

På forhånd tak
Claus Petersen


navigare necesse est
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mørtel fuger er okay ja, personligt foretrækker jeg da selv mørtelfuger hvis det er trævinduer og døre du montere, til alu-træ vinduer hvor fugen skal lægge længere tilbage kan både fugebånd og elastisk fuge anbefales.

Værk er også stadig okay, selvom det efterhånden er udskiftet til mineraluld i stedet for, værk er dog et bedre underlag for nye mørtel fuger.

Fugebånd / ekspanderende fugebånd kan også bruges, personligt ville jeg dog kun bruge disse hvor det ikke er muligt at lægge en fuge af mørtel i stedet for.

Ved ikke lige hvad du mener med niveleringen af vinduer og døre, men er det selv monteringen / opretning til vandret / lodret du mener, så ja.... her er der kommet nogle puder som letter monteringen en hel del, også slipper med for kiler og heraf evt. mærker efter kilerne.

Koludabyg - Tak for dit udtømmende og professionelle svar. Det med puderne lyder rigtigt smart. Vil det sige, at man helt kan udelade træklodser og kiler?
Må iøvrigt indrømme, at jeg især er betænkelig mht dørene, specielt hoveddøren, der har et sidestykke. Jeg husker endnu, det besvær jeg havde med at få den gamle hoveddør til at lukke ordentligt. Måtte til sidst have hjælp af en tømrer.

mvh
Claus Petersen

navigare necesse est
Puderne som René beskriver hedder winbags og er fantastiske! Ikke blot til vinduer men også hvis du fx skal sætte en tung dør på plads i beslag. Prisen er om lidt høj men ikke hvis du sammenligner med at skulle ud og købe en kasse Knudsen kiler.
Læs mere på http://winbag.dk/ og se dig så godt om efter et godt tilbud - der kan som sædvanlig være meget at spare ...

/bjørn

Jeg har lige monteret vinduer og brugte netop winbags til det.
Damn det er let. Jeg brugte ikke en eneste kile.

Jeg mangler bare at fuge, og overvejer også den ekspanderende fuge, tror dog jeg kører noget alm elastisk gummi på
winbags fungerer fint under montage, men du skal selvfølgelig følge vinduesfabrikantens montagevejledning (ligger som regel på den på den pågældendes hjemmeside).
Du skal stadig have blivende opklodsning under vinduets lodrette poster.
Mht mørtelfuge omkring vinduer, skal du huske fæhår i mørtlen, som skal være en fleksibel mørtel, idet mørtel og vinduer arbejder forskelligt - ellers risikerer du med tiden revner mellem fuge og vinduer.

VH
Annonce
Bjørn - tak for oplysninger og råd. Winbags ser ud til, at være det rigtige.

navigare necesse est
Du har måske selv set det, men på winbags hjemmeside finder du en dansk brugsvejledning:

http://80.198.127.46/winbag/images/brugsanvisninger/winbag-dk-b.pdf

/bjørn

Skrevet af snedkerlim på 28 sep 2010 10:51

Mht mørtelfuge omkring vinduer, skal du huske fæhår i mørtlen, som skal være en fleksibel mørtel, idet mørtel og vinduer arbejder forskelligt - ellers risikerer du med tiden revner mellem fuge og vinduer.
De er i dag erstattet af løse fibre som kan købes på trælasten...

Skrevet af clausphilip på 28 sep 2010 09:12

Må iøvrigt indrømme, at jeg især er betænkelig mht dørene, specielt hoveddøren, der har et sidestykke. Jeg husker endnu, det besvær jeg havde med at få den gamle hoveddør til at lukke ordentligt. Måtte til sidst have hjælp af en tømrer.

Døre er jo altid lidt sværere at montere i forhold til et vindue, men starter du med at rette døren vandret ind i bunden, og herefter karmsiden med hængslerne, også starter med at skrue hængsel siden fast som det første, og derefter retter anslag siden ind efter selve døren, så er det normalt til at få døren til at lukke ordentligt...

... det er derfor ikke så sjældent at man nu om dage løber ind i et langhåret fæ 8^)

/bjørn

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis