rysten samt skævhed i rat

hejsa

Sidst at jeg var til syn med bilen konstaterede synsmanden at jeg nok snart skulle have skiftet en bærearmsbøsning på højre forhjul. Hvis ikke dette skete så ville jeg kunne opleve at mit rat ville ryste når jeg kørte omkring de 100 km/t.
Og dette gør den nu.

Jeg har så sidenhen fået skiftet hjullejer på begge forhjul samt nye dæk. De er blevet afballanceret samt bilen er blevet sporet.

Nu er der så bare det at efter at jeg skiftede lejerne så har rattet stået lidt skævt ved ligeud kørsel. Da jeg fik den spore ti lørdags endte det med at skævheden i rattet var røget over på den anden side nu. Så kørte jeg bilen til sporing igen, og han sporede højre forhjul. Skævheden i rattet er blevet en smule bedre men den er stadig en lille smule skæv. Og rattet ryster stadig.
Skævheden i rattet - kan den komme af at bærearmsbøsningen er slidt? Min tanke var at netop pga dette ville det være svært at spore den.. Og jeg overvejede om jeg selv lige skulle give sporestanden et nøk og så afprøve ved kørsel bagefter..
Og jeg går ud fra at rysten i rattet skyldes min bærearmsbøsning.

Råd eller erfaringer er meget velkomne :-)
P.S. Jeg kører i en Polo fra 97
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
for det første er det ret dumt at du ikke ofrede de 50 kr en bøsning koster , nu risikere du at skulle betale for en ny sporing når den er skiftet
du må endelig ikke selv begynde at stille på sporingen uden at vide presis hvad du gør , så skal du også have nye dæk igen inden længe
rettet kan du bare rette på på retstammen det er den nemmeste del af det
Det lyder til du skal finde et andet værksted

Inden man spore en bil, tjekker man op om der er slidtage i styretøjet, hvis der er slør, vil det være meningsløst, at begynde at spore bilen.
Det er dårlig håndværk, at rattet sidder skævt, efter sporing. Det skyldes de ikke har gidet, at justere tue in/aut i begge sider.

Det er noget fusk, at afmontere rattet, og flytte det, så det sidder lige.


mvh jens

Det er noget fusk, at afmontere rattet, og flytte det, så det sidder lige.


mvh jens

Narrrhh, Jens, kommer det ikke lidt an på, hvorfor rattet sidder skævt?

Det er jo set, at tidligere reparatørere har sat rattet skævt på efter en uheldig reparation og indstilling.
Så vil jeg da gerne være en fusker, ved at rette op tidligere tiders tumlerier!

På min gamle Land Rover står rattet ca 150 grader skævt efter udskiftning af en del bukkede forbindelsesstænger og slidte styrekugler samt midtercentrering af styrehus og forbindelsesstænger, og der vil jeg nu ikke betænke mig ved at trække rattet af og sætte det lige på.

Min forgænger var ivrig terrænkører, men ikke ligefrem feinschmeker mht vedligeholdelse.
Men principielt er vi enige.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja nu gik jeg jo udfra rattet sad korekt, inden attentatet

Hvis man justere tue in/aut rigtig meget i den ene side, og så flytter rattet, kan bilen ikke dreje, lige meget til begge sider...

mvh jens
Bredker: Jo, taget i betragtning af at jeg nu risikerer endnu en sporing så er det da irriterende at jeg ikke lige skiftede den bøsning. Men på det tidspunkt var der ingen rysten i rat, og ingen skævhed i rattet så jeg slog det hen og mente at jeg kunne ordne det når den ville begynde at ryste... :-(

Men det vil sige at de ikke vil kunne spore den 100% grundet bøsningen?

MVH
Man kan ikke spore en bil, hvor blot det mindste i hele fortøjet er defekt. Det er fuldstændigt værdiløst og omsonst.

Med venlig hilsen
ktm

 

ok. Jeg får skiftet bøsningen og får den sporet endnu engang. Tak for de gode tilbagemeldinger

MVH
du skal sgu da skifte i begge sider, professor

 

Uldal: Det er jeg skam godt klar over :-) Jeg kunne ikke finde på kun at skifte i den ene side. Men tak for oplysningen, proffessor ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis