Konstruktionsfejl på fliseterrasse?

Vi fik i foråret 2009 udskiftet vores gamle fliseterrasse med en ny. Arbejdet blev foretaget af en professionel. Den nye terrasse blev udvidet og nye ydremure blev etableret. I samme forbindelse blev den gamle overdækning fjernet, og det var meningen at der på sigt skulle sættes en markise op i stedet. Vores hus er med høj kælder, så terrassen er hævet ca. 60cm over jordniveau (græsplænen), og den ligger derfor også ca. 40cm over sokkelniveau (dvs. op på murstene). Nu er vi så begyndt at opleve fugt meget højt oppe på de kældervægge, der vender ud mod terrassen, og vi frygter at en evt. fugt kan nå helt op i etageadskillelsen, og evt. råd heri.
Spørgsmålet er nu, om det er normalt, at man lægger jord/stabil og afsluttende fliser direkte op ad mursten uden nogen form for afskærmning? Da ja spurgte brolæggeren om dræn, svarede han at det brugte man ikke... kan det passe? Det skal lige siges, at det var der i forvejen fra den gamle terrasse, men pga. den daværende overdækning havde terrassen aldrig været våd af regn.

Jeg spurgte ligeledes om dræn i forbindelse med terrassens ydre mure. Også her fik jeg at vide, at det brugte man ikke. I foråret 2010 har samme håndværker dog indvilget i, at installere et aquadræn (for min regning naturligvis), da terrassen flere steder begyndte at synke. Den synker fortsat og det virker ikke som om, at drænet rigtig virker, selvom faldet væk for huset ser korrekt ud. Jeg tvivler på, at de ydre mure har nogen form for dræn i bunden, og mht. til bagstøbning, så ved jeg heller ikke, om det er foretaget. Jeg ved dog, at de 2 øverste rækker (eller hedder det 'skifter'?), er begyndt at skride ud ad, og evt. regnvand nu løber ned BAG muren, i stedet for ud over kanten. Den ydre mur er bygget op af kantblokke ('rugbrød'), og den ca. 60cm høje mur er (eller retter VAR) lodret.

Kan det virkelig passe at min terrasse er korrekt konstrueret?

MVH

Den fortvivlede terrasseejer

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg kan se af din beskrivelse er der lavet næsten alle de fejl der er mulige.

Man må aldrig dække murværk med jord/sand, heller ikke med afskærmning.

Der skal altid drænes ved støttemure.

Stejle støttemure skal bagstøbes.

Man sætter ikke støttemure lodret.

http://www.danskbeton.dk/files/DanskBeton/Belaegning/Publikationer/støtteogstøjmure.pdf

http://www.danskbeton.dk/files/DanskBeton/Belaegning/Publikationer/lægning%20betonfliser.pdf

Man sætter ikke støttemure lodret.
Hvis han er medlem af en garanti-ordning som Danske Anlægsgartnere (lyder ikke sådan) så sender de en uafhængig konsulent ud og ser om det er en om'mer.. Det er det dog klart! Man må ikke være mindre end 10 cm. fra soklen ved murstensmure...
Vedr. dræn kommer det an på flere ting, men det er langtfra altid nødvendigt.. Men når nu der ikke er en naturlig ledning af vandet væk fra muren, skal den være der... Og at der ikke er bagstøbt til en støttemur, der oven i købet er sat lodret er helt hul i hovedet!
Man må ikke være mindre end 10 cm. fra soklen ved murstensmure...


ved ikke om jeg forstår dig ret!? Mener du at man godt må have jord/stabil og endeligt fliser direkte op på en murstensmur, hvis man ikke går mere end de 10cm. over soklen?

Med hensyn til garanti-ordning, så er jeg overbevist om, at han er medlem. Da jeg brokkede mig over den relativt høje pris han forlangte for terrassen, så nævnte han, at jeg jo havde sikkerheden (fra garanti-ordningen), hvis noget skulle gå galt. Nu virker han imidlertid noget sværere at få i tale..

Jeg er MEGET interesseret i at få en uafhængig ud og kigge på konstruktionen, men er i tvivl om, hvor jeg skal starte. Jeg havde oprindeligt en byggesagkyndig ude, og kigge på at andet problem jeg havde i huset, og han kiggede kort på sagen (men kun indefra), og han mente jeg havde en god sag. Jeg kan dog ikke rigtigt hive ham ind igen, da jeg er bange for, at håndværkeren vil anse ham om som inhabil, da jeg jo har betalt for ham...

Tak for tilbagemeldingerne indtil nu.

Det er højs sandsynligt alt det vand der siver igenem fugerne på belægning og ned i gruset som dit murværk så suger godt af.. En afskærmning vil afhjælpe dette problem vil jeg mene..

www.tunebro.dk

Alt i  Brolægning udføres på hele sjælland.  Vi  Brolægger  med alle Stentyper.. Nyhed: Lithos Natursten

Annonce
Skrevet af brolæggeren på 04 jan 2011 11:04
Det er højs sandsynligt alt det vand der siver igenem fugerne på belægning og ned i gruset som dit murværk så suger godt af.. En afskærmning vil afhjælpe dette problem vil jeg mene..

Ja, nu har fået foretaget en ingeniørrapport, der når frem til samme konklusion. Jeg tænkte dog på, om det ikke er 'normal praksis' at foretage en form for afskærming, når man konstruerer terrasser eller lignende over sokkelniveau?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis