Gips->Spartle->Filt - hvor meget kan man se?

Jeg er i gang med at spartle og slibe gipsvægge og lofter. Jeg synes det tager en evig tid! Der skal glasfilt op bagefter, og jeg har hørt at man kan se "alt" igennem filten, hvis det ikke er helt glat.

Er det rigtigt? Hvis der er helt små bobler (huller) i det spartlede, kan man så se dem igennem filten, eller vil vævgrunderen og filten skjule det?

Jeg føler bare det tager nærmest uendelig tid at gøre det færdigt, og vil gerne snart have filten op. Jeg gider bare ikke lave det om bagefter, eller skulle ærge mig hver gang jeg ser på det bagefter.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svaret er desværre ALT, så snart der males så suger filten sig nærmest fast til underlaget og afslører selv den mindste ujævnhed...

Man kan ganske enkelt Ikke bruge for meget tid på forarbejdet
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det var sådan set bare lige det jeg ville vide, tak frw

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
De helt små huller skal vævlimen nok fylde ud, men er der ujævnheder bare den mindste "knast" så ses det meget tydeligt. Men har du spartlet op så du kan trække en retskede på vægen / Loftet, og der så ikke fremkommer huller eller buler under den så er det bare at gå igang.

V.h.  Håndværkeren
OK, så der er ikke hel enighed i panelet så ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Det er vel defineringen af "små huller"
Med små huller tænker jeg på noget der er så småt at kun en knappenål kan gå i dem.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tjoo håndværkeren har helt ret i at kan du trække en retskede eller et brædt over overfladen uden at du kan se luft så skulle den være god nok, min erfaring med filt er bare at det bestemt Ikke skjuler noget, tværtimod

Sider der så meget som et sandkorn kan det ses og spartling imellem pladerne her skal du virkelig være sikker på at der er fyldt ud
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for input. Jeg fortsætter med at klø på!

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg vil da også lige give mit besyv med:=)

Små lufthuller, 0,5-3 mm vil altså ikke blive at se. Hullerne er så små, at filten nok skal ligge sig jævnt hen over dem, og i øvrigt fylder limen dem også godt ud Men ja, hvis man vil være sikker så smid noget spartel i dem Har faktisk set malere der på et nybyggeri ikke spartlede skruehullerne...! Og umiddelbart var det ikke at se. Men vil dog ikke anbefale nogen at gøre det.
Tag en spotlampe, at hold på væggende fra forskellige vinkler, på den måde vil du opdage de fleste ujævnheder
Skulle der være en ujævnhed når der er sat filt op, så lad være med at panikke. Det kan godt rettes op. Man kan spartlet en smule uden på filten og så slibe det fint, uden det kan ses. Skulle der evt være små sandkorn under filten du først opdage bagefter, så kan du evt lige banke dem lidt let med en lille hammer e.lign. så kan man somregel få dem til at "forsvinde" uden at det kan ses

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Nice, det er rigtige gode oplysninger.



Omend en glad amatør, så har jeg dog lært en del på de utroligt mange timer jeg har brugt på det indtil videre. Et af de problemer jeg oplevede var de små bobler i spartelmassen. Og at hver gang jeg prøver at trykke et sted ud, så kommer der et andet. Det tog mig lang tid at acceptere enkelte striber eller andre småfejl. Nu kører jeg bare videre, og retter det i næste ombæring. Og som jeg er ude i den helt fine nu, så tørrer et tyndt lag på en time eller måske mindre, så kan jeg allerede slibe igen.



Og hvordan undgår jeg at få "lunker", hedder de det? Altså at slibe for meget så man kommer derned hvor forskellige materialer gør at der ikke slibes ens, selv ikke med min ca 35 cm lange custom slibeklods. Fra starten af sleb jeg bare den store overflade, efter en ny spartling. Men jeg fandt med tiden, at der slibes for meget af. Efter jeg begyndte at slibe "lokalt" først, der hvor grænsen er mellem en "lap" af ny spartel, så gik det utroligt meget bedre. Uanset hvor fint jeg spartler, kommer der jo en lille kant. Så denne kan sleb jeg "lokalt", i cirkelbevægelser som blev større, og til sidst kysset af med den lange slibeklods. Det var noget der virkede.



Nu hvor jeg har gjort så meget ud af det, og alle rummene er næsten færdigspartlede/slebede, gruer jeg lidt for monteringen af filten. Jeg HÅBER jeg kan gøre det fint. Alt det slibe og spartle arbejde vil jo være spildt, hvis jeg ikke kan sætte filten pænt op, især i samlinger, hjørner og andre kanter. Men jeg har hørt det skulle være nemt (haha!)

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Det er faktisk meget sjovt, der er rigtig mange mennesker der opsætter filt, men ikke har "lysten" til at yde det arbejde det kræver for at få et GODT result, ikke det er tilfældet her, men man skal virkelig være om sig med filt, selvom det kan føles somom man ingen steder kommer....


Hvis din bund ikke er GOD, så kan det være ligemeget

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også