Dør

Kære LDS's

Jeg er ved at fjerne en dør og karm mellem to rum og vil i fremtiden ikke have en dør. (se billeder)

Følgende spørgsmål trænger sig nu på efter at gerigterne er kommet af.

1) Hvordan laver jeg hullet pænt?

2) Det er en bærende væg, har det nogen betydning?

3) Der er ca. 2 cm niveauforskel mellem de to rum (trægulv og fliser), hvordan laves det pænt?

Venlig hilsen

Jens


Vh Jens

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når det er en bærende væg, skulle dørkarmen kunne fjernes uden problemer, for så er der en overligger over dørhullet.

Enten skal du, når karmen er fjernet, pudse kanterne op, med kalkmørtel.

Eller du kan lave en indækning i træ.

Endelig kunne du jo lade dørkarmen blive siddende, og så bare fjerne hængsler og lukkebeslag, som du spartler ud, og så maler det hele...

mvh jens
Skal det være nemt, så monteres der bare blændkarm og lister i hullet.

Skal det være den helt store tur, så flyttes de ledninger der er i hullet, evt. fræses i væggen, kanterne pudses og ordnet ellers sammen med væggen.. filt maling osv..

Af hensyn til gulvet, så kommer der an på hvilken belægninger der ligger i dag, og hvor meget luft der er mellem disse.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svarene.

Tingene har allerede nu (15 min efter mit indlæg og 30 min efter gerikterne røg af) udviklet sig en del

Min kone synes at hullet skal nu være 15 cm bredere (højre side). Det giver så mulighed for at skære en ren og lige kant der.... men så røg fidusen med at beholde bundstykke og karm.

Nu må vi se hvor længe den plan holder.

Venlig hilsen

Jens


Vh Jens

Hvis du udvider i bredden så betyder det noget at det er en bærende væg! Overliggeren skal jo stadig have noget at ligge på...

/ Claus

tak for svaret Koluda, med hensyn til gulvet ved jeg endnu ikke hvor meget luft der er i mellem de to gulve men det finder jeg jo snart ud af.

Jens

Vh Jens

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Enig med ClausHillker, du kan nok ikke udvide bredden med 15 cm, til den ene side, uden at fjerne, understøtningen til overliggeren.
Så bliver det straks, en hel del mere kompliseret, hvis der skal en ny overligger ind...

mvh jens
Tak claus og je_ns.

her er nogle flere billeder, efter at karmen er kommet væk.

Jeg hælder mest til at fræse kablet til venstre ind i væggen og så skære kanterne rene 2-3 cm i hver side og spartle/filte/male og så som hpox skrev lave en kile der kan fordele de 2,5 cm højdeforskel, mellem de to gulve, over det stykke hvor bundbrættet var.

Vh Jens

ps det ser ud som om dørene er blevet sænket da den tidligere ejer skiftede dem ud. (huset er fra 1969)


Vh Jens

Undskyld jeg bryder ind i din tråd, jeg står med et problem ang. en dør i en "bærende" væg, (ved ikke om væggen er bærende, men det tyder på det.
jeg skal have skiftet døren, men det nuværende dørmål er 2000x725 og de døre er åbenbart speciel mål så det koster over dobbelt så meget som dem der er 2040x725. jeg har taget gerigter af, og kan se der ligger en træ overligger, umiddelbart kunne jeg ikke bare fjerne den, men ser min store forundring at den ikke rigtig sidder fast i noget, den er imiddelbart bare klemt op med kiler mellem dørkarm og væggen over, Så kan den vel ikke rigtig bære noget?? kan den evt fjernes, eller udskiftes med noget stål i 5mm tykkelse, for så vill jeg kunne sætte en 2040x725 dør i istedet, og spare 1300 kr pr. dør. skal skifte 5 døre, de 3 af dem i gibsvæg, hvor det er nemt at gøre hullet større, og de 2 af dem i de her mustensvægge..

Duejens: hvorfor tror du at dørene er blevet sænket?, min løstliggende overligger ligner nu heller ikke noget der er lavet fra huset blev bygget i 1965, nok mere noget der er lavet hvis dørene er blevet udskiftet med nogen lavere..
-> pizzabager, det er helt ok at du bryder ind i tråden.

Jeg aner ikke hvorfor de tidligere ejere har sænket dørene, men det kan vel være et spørgsmål om pris eller smag.... Mon ikke det samme gør sig gældenden i dit hus, altså at dørene simpelthen er blevet sænket på et eller andet tidspunkt og det stykke træ du ser er en simpel udfyldning.

Jens

Vh Jens

Jo det er netop det jeg tænker, dørene er gamle celledøre, skal ikke kunne sige om de er fra huset blev bygget eller senere, dog ser det ikke ud til at dørene er blev sænket i gibsvæggene, så burde der være sat et nyt stykke gibs på senere, og det ligner det ikke.
Men uanset hvad, så tager jeg en dør til at starte med, også må jeg se om det træstykke virkelig sidder helt løst, jeg vil hellere give 899 kr for en swedoor compact i størrelse 2040x725, end 2244 kr for en i størrelse 2000x725.. det er jo fuldstændig latterlige priser.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også