Efterstøbe en beton "sokkel" ovenpå gammelt gulv ?

Jeg har en garage hvor de gamle træ stolper er sømmet fast til nogen vinkeljern som er sat ned i beton punktfundamenter...
beton gulvet (7 cm tykt) er støbt ud under væggene, og der er altså lavet dybere beton under hver stolpe.. problemet nu er at de gamle vinkeljern er rustet væk flere steder, og jeg vil gerne støbe en 30 cm sokkel ovenpå da nabo grunden ligger en del højere end vores og der derfor er fugt problemer i bunden af den gamle væg..

hvis jeg nu støber en 30 cm høj sokkel (10 cm bred) ovenpå det gamle beton gulv, kan jeg så sætte stolpebærere direkte i det nye støbelag? eller er jeg nødt til på en eller anden måde at komme ned og få direkte fat i de gamle punkt fundamenter?

Jeg ville gerne beholde de gamle stolper som er solidt monteret på remmen, så jeg tænkte på at de nye stolpebærere bliver sat i siderne af stolperne (og ikke som traditionelt en U-sko midt under stolperne) da jeg så slipper for at afmontere alt vægbeklædning og top-remmen
Hvis jeg nu skal ned og have fat i det gamle betonlag, kunne man så bore et hul i punkt fundamentet og lime et langt fladjern (måske 50 cm) fast med beton lim, og så støbe 30 cm ny beton op omkring fladjernet  og så have 10 cm op ad stolpen og 10 cm limet fast til det gamle beton..

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du bore de nye jern, fast i de gamle punktfundamenter, med expantionsbolte, eller klæbeankre, så er du da sikker på de er forankret, så det holder...

mvh jens

mit problem er vist lidt at jeg ikke kan finde nogen steder hvor man kan købe nogen fladjern som er egnet til at lime fast.. de er alle lavet til nedstøbning, altså med en klump forneden så de bedre sidder fast efter støbningen.. jeg har vel egentlig brug for nogen fladjern som sidder fast på et rundjern.. så rundjernet kan sættes i et boret hul med lim og fladjernet så kan skrues fast på siden af stolpen..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville helt klart sørge for disse er sat godt sammen så, evt. med et par tinderstål / gevindstænger som limes fast i eksisterende fundamenter.

Men jeg ville nok selv have taget det hele op, og lavet det nyt fra bunden af.
Skrevet af je__ns på 26 sep 2010 22:23
Hvis du bruger sådan nogle her, så bruger du 2 stk galv. gevindstænger til hver, som du fastgør i punkt fundament.
Så bruger de 2 stk møtringe på hver, som du spænder beslaget på.

http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Mo...lpesko-TT/

mvh jens


Ja det ligner da noget der kan bruges, tak for det forslag! er der egentlig nogen der ved om man altid bruger de der glas-ampul klæbeankre til at lime gevindstængerne fast med? eller kan man også bruge den 2 komponent lim patron som Expandet laver? den har jeg nemlig noget af som jeg har brugt til at lime gevindstænger fast i gasbeton med.. det holder til et meget tungt vandret træk på 5. år nu :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
2 Komponent er godt nok til formålet, præcist lige så holdbart som produktet i ampuller.

Husk dog der er en sidste anvendelses dato på sådan noget også, hvis det er 5 år siden du sidst har brugt det...
Skrevet af Koludabyg på 27 sep 2010 18:59
2 Komponent er godt nok til formålet, præcist lige så holdbart som produktet i ampuller.

Husk dog der er en sidste anvendelses dato på sådan noget også, hvis det er 5 år siden du sidst har brugt det...


Hehe ja jeg så godt lige på patronen at den kun var holdbar i 1 år, så jeg må hellere lige købe en ny patron..

Er der egentlig brug for rustfri gevindstænger og møtrikker, eller er det fint nok at de er forzinkede ligesom stolpeskoene er?


 

Det er ganske udmærket, med varmtgalvaniserede gevindstænger....

mvh jens

Nu skriver du VARMT-galvaniserede, men jeg tænkte når jeg alligevel skal i biltema efter stolpeskoene så har de også møtrikker og gevind stænger;

http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Motrikker/El-og-Blankforzinket/Flangemotrik/

http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Gevindstang/Gevindstang-blankforzinket/Gevindstang-blankforzinket/

og forankrings limen for det ikke skal være løgn; http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Kemikalier/Ovrigt/Forankringsmasse/

Men er Blank-forzinket mon godt nok til formålet ?
Ofte handler det primært om udseende.
Såfremt et emne er blankforsinket vil det måske begynde at ruste på et tidspunkt. Og hvis man ikke kan lide rustrstriber eller rustne beslag, ja så duer det jo ikke.
Men rent holdbarhedsmæssigt har det ikke den store betydning. Det tager enooorrrmmtt kang tid inden en M12 gevindstang er rustet over.
Men alt andet lige hedder det varmtgalvaniseret når der anvendes stålbeslag udendørs.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også