Drejebænk til hobby samt småting

Hejsa. Jeg er på jagt efter en mindre drejebænk som også kan komme ned i min kælder - så jeg har kigget på en del. Meget er sikkert skrammel, men er der nogen der har kendskab samt erfaring med denne maskine: Weiss Metaldrejebænk WM240 http://www.ajengros.dk/shop/weiss-metaldrejebaenk-1409p.html Maskinen er ikke tiltænkt til større ting, men småting som f.eks. bøsninger ol. og måske også til lidt i træ og plastik.

 

Hejsa. Jeg er på jagt efter en mindre drejebænk... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Billed 1

Det lille tandhjul sidder det på selve hovedspindelen ?
Det sidste store tandhjul sidder direkte, på ledespindelen. (som trækker tilstændingen)?

Set bagfra køre det lille tandhjul, med uret, mellem hjulet køre mod uret, og det sidste store hjul køre med uret.

Hvis du vil have det sidste hjul til at løbe modsat uret , så skal du indsætte en mellemhjul, eks. mellem de to store (det vil ikke ændre udvekslingen, uanset tandantal)

mvh jens

Hej Jens

Ja, det lille tandhjul sidder på selve hovedspindelen.

Ja, min konklusion er også, at der skal et tandhjul ud eller også et mere ind - kan dog ikke lige se, hvor der skulle blive plads til det, men måske kan det lille ekstra tandhjul (afbilledet) sidde på den skinne, hvor hjulet der forbinder tandhjulet med hovedspindelen også sidder, jeg prøver at se på det imorgen mandag.

Jeg har nu prøvet at dreje et par emner med "håndkraft" og det så ikke så ringe ud endda, men selvfølgelig findes der en løsning på auto-tilspænding.

mvh
Flemming

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Når man ser billedet af drejebænken, hvor den står foran opslagstavlen.
Ser det ud som om, det er muligt at flytte det store mellemhjul, så det ikke er i indgreb med det på ledeskruen, så kan du indskyde det extra lille hjul, ved at montere det i den extra vandrette rille i konsoldet. Men det kræver jo en bolt, og en form for leje (glideleje) så det kan rotere frit.

Men har du prøvet at kontakte sælgeren, det kunne jo være du ikke havde fået alt med, eller han har et fif  i ærmet, vi ikke lige har gennemskuet.

Endelig kunne du jo vende dit drejestål på hovedet, og så køre baglæns med trekloen, så passer tilspændingsretningen.

mvh jens
Hej Jens

Det er faktisk den mulighed jeg overvejer (den med det lille hjul indsat). Og ja, det er selvfølgelig også muligt at gøre som du angiver at vende jernet på hovedet.

Havde den lige til at køre i eftermiddags - den rendte godtnok stærkt - så jeg skal lige have lavet lidt beregninger på hastighederne på de forskellige remhjul. Kender motorens spindelhast. den er 670 omdr./min og som den er sat op render den meget stærkt fordi den er sat til lille hjul på bænken.... hæ.hæ.hæ.

Nå, men godnat.

mvh
flemming

 

Blandt billederne af de gamle bænke er det det store tandhjul der er brugt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej igen

Tak for linket Vile. Ja, de gamle bænke skal plejes, og jeg skal nok passe på den.

Ja, der mangler en del stumper for, at den gamle drejebænk er total - og jeg har også set en del stumper hist og her bl.a. på Ebay, men lige nu handler det mest om, at få lidt ud af bænken - så tager vi det andet bagefter.

Sælger havde desværre kun de 2 ekstra tandhjul, men på billedet kan I se, at jeg har sat dem begge på. Det store på hovedspindel og det største af de små som overførselshjul. Som pilene viser så drejer det store tandhjul neders nu i den rigtige retning. Det er nok tandhjulenes størrelse, der er årsagen til, at jeg syntes at tilspændingen render lige lovligt hurtigt.

Ellers er jeg godt tilfreds med bænken, den laver faktisk rigtigt flot arbejde især i alu og messing.

mvh
Flemming



 

Hvis det er muligt så byt det store om med det lille tandhjul så vil tilspændingen køre langsommere.
Enig. Tandhjulet på spindelen er alt for stort. Normalt ville der sidde 30...40 tænder på det sted.

Bent.
Hej.

Fuldstændig enig

Jeg tror, at det store tandhjul nederst skal af og byttes med et af de andre fordi der ikke er plads på midten, men jeg arbejder på sagen og skal nok finde det bedste kompromis for at opnå så langsom en tilspænding som muligt.

Som nævnt mangler der jo omkring 7-8 tandhjul som der oprindelig har været (hvis de har det) - på historiesiden som jeg linkede til er der en ordentlig stak vist.

mvh
Flemming

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også