Hvis jeg, hver gang jeg skulle ud og køre, skulle stille ventiler, justere tænding, trimme trykket i dækkene (efter at jeg havde skiftet til de rigtige dæk) og skifte forruden efter vejret, kom jeg aldrig udenfor matriklen

Jeg har det på samme måde med fotografering - når der går akademiker i det, mister jeg interessen. Den slags bruger jeg rigeligt hjerne på i mit arbejde.
Jeg har et spejlreflekskamera af flere årsager.
Den vigtigste er, at man har ret god kontrol med motivet, man kigger trods alt selv ud gennem linsen. Dernæst at optikken er klasser bedre end den lille 'kontaktlinse', der sidder i de fleste kompakter. Og så kan den skiftes ud - bruger pt. en Tamron 18 -250, som ikke fylder ret meget, når den er foldet ind. Og så er billedchippen vel 4 gange så stor som på et tilsvarende kompakt.
Vores kamera, EOS 300D, er bestemt ikke nyeste model. 6 MPix - det har min arbejdsmobil også.
Men så længe et billede i 1:1 fylder 2 gange skærmen, og hvis vi skulle printe det, ville det blive i A2-format - hvad skal vi så med mere? Vi bruger ikke billederne professionelt, så den halve opløsning havde såmænd været tilstrækkeligt for os.
Så nu vil vi se, om ikke Sigma-blitzen klarer vores behov