LED-stifter og og LED pærer på eksisterende transformatorer?

Hejsa. Jeg har en masse halogen spots i mit hus og vil gerne sætte nogle LED stifter og LED MR16 pærer op i stedet. Det hele er 12v. Der står inde os prolys at man ikke kan bruge dem med elektroniske halogen transformere. Mine transformere aner jeg ikke hvor er, da de er installeret på loftet, bag skabe etc. af den tidligere ejer, men de er mindst 5-10 år gamle. Jeg prøvede lige for sjov at skifte en af mine halogener ud med en lånt LED og det virkede fint. Hvis det virker fint er der så nogen risiko - jeg tænker her på brandskade og lignende. At pæren kan gå hen og blive lidt varm og dø af det kan jeg leve med. Hvor er det forøvrigt mest økonomisk at købe den slags? Med venlig hilsen Lasse
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Essalj

Det som du kommer til at opdage er at du får for lidt forbrug, det vil sige at du får så lidt Watt at en ældre jernkerne transformer ikke vil tænde og så er der også en del effekt tab i en jernkerne transformer. Derfor er det bedst at skifte både transformer og lyskilde / pære.

der findes nogle instrumenter som du kan sende støj bagud i ledningen så du evt. kan finde dine transformere.Du skal selvfølgelig slukke for alt strøm imens.

Og hvor det er mest økonomisk at købe den slags ? det kommer helt an på hvilke pære og lyskilder du har samt antal, men du vil nok altid kunne forespørge hos de forskellige lampe butikker og da især hos dem som føre LED pære.

en af de "eksperter" jeg bruger en gang imellem er peter hos DANLED han ved en hel del om LED belysning , det koster ikke noget at spørge.


Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
Hej Renee.

Men der hvor jeg i første omgang vil sætte LED har jeg allerede prøvet med en LED (MR16) og den lyser fin.
Så er der vel ikke nogen risiko i at gøre det der eller hvad (tænker her på brand, kortslutninger og evt ødelagte pærer, men primært brand)?


Med venlig hilsen

Lasse
Hej Lasse

Der er ikke nogen risiko for brand der er jo ikke den store varmeudvikling, og kortslutning skulle ikke være en mulighed.

Ved ødelagt pære kan der være noget, fordi en jernkerne transformer kan svinge lidt i spænding og det er en 12 v LED-pære ikke så glad for, en elektronisk transformer har en mere konstamt spænding. Jeg vil mene at med en elektronisk transformer får du en længere levetid på dine LED-pære.

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
Tak for svar Rene_RAN. Jeg prøver først bare at bytte pærene så
Jeg har en elektronisk transformer, den kræver et vist forbrug for at virke, der er tilsluttet 6 stk 10 w halogen, hvis der er sprungen 2 af dem, stå resten og blinker så mærkeligt.
Om det gælder alle elektroniske transformere ved jeg ikke?

mvh jens
Annonce
Hej,
Det der er skrevet her i tråden er ikke helt rigtigt.
Hvis du har en "gammeldags" jernkernetransformer har du IKKE problemer med at skifte dine pære ud til LED.
En jernkernetraformator er dyre og noget større end en elektronisk transformer og pga. opbygningen og prisen
blev det for nogle år siden pludselig "moderne" med de nye små elektroniske transformerer.
De fungere fint med alm. spot/pære men nogle af dem er så dårlige i opbygningen at de ikke har en konstant spænding på 12v
udgangen hvis der ikke er en høj belastning (nogle af dem har slet ikke en stabil spænding overhovedte), hvis man måler med et alm. multimeter vil det godt nok vise ca. 12v men måler du feks. med et oscilloscop vil du se en kurve der minder lidt om en sinus kurve, dette har ingen betydning for dine alm. pære da de ikke kan nå at "regulere" i den korte tid spændingen falder og stiger da de jo har en "langsom" glødetråd..
Hvis du sætter LED pære på sådan en transformer vil dit lys blinke/variere i styrke da LED dioder er "lyn hurtige" til at opfange denne spændings ændring.
Så hvis du feks. skifter 6 stk. alm. pære ud af 8 stk. til LED pære vil det måske virke da du så stadig har et højt forbrug i form af de to sidste pærer, men hvis du skifter de to sidste vil problemet så pludselig opstå.
Der findes elektroniske transformatorer som sagtens kan drive LED lys, men disse er så af god kvalitet. Ikke den billige model der høre med til et halogensæt med komplet stjernehimmel,kabler,trafo osv. til 149.-
Men ingen regler uden undtagelser, så det er nok kun at prøve om netop den transformer du har virker med LED lys.

Hvor det er billigst at købe LED lys kan du selv søge på, men lad gennerelt være med at købe billige LED pære med "gammeldags" dioder, dem der ligner små bobler, for de giver ingen lys og her bliver du helt sikkert skuffet.

For som vi plejer at sige, hvis du vil spare mest muligt så pil pærene ud ;-)
men hvis du ofre penge på at skifte så er det jo vigtigt at du stadig kan se og samtidig spare penge på elregningen.

Med venlig hilsen

Jesper Stripp
www.sparelyset.dk

Hvis du har en "gammeldags" jernkernetransformer har du IKKE problemer med at skifte dine pære ud til LED.


Hej Jesper

Det betyder altså, at hvis jeg har en jernkern trafo der i dag driver 4 *50W halogen (AR111 G53) så kan jeg godt skifte disse halogen ud med 10W LED. Så i stedet for at skulle drive 200W, så driver den fremover kun 40W. Det er der ikke noget problem i? Eller burde jeg købe en ny og mindre jernkern trafo som er dimensioneret til den nye lavere belastning?
Mvh,
Thomas
Det tror jeg da Je_ns forlængst er kommet over, sidst han skrev i denne tråd var i Oktober 2010
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis