lofter med filt

Jeg har lige fjernet et sænket loft og under dette er der pudset loft. Der er selvfølgelig en masser huller (fra skruer og søm efter det skænkede loft) og nogen er også temmelig store. Jeg har tænkt mig at spartle det, slibe det og at sætte filt på. Flere har dog rådet mig til at sætte gipsplader op, men er dette nødvendigt? Vil det ikke holde lige så godt uden?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt sætte filt direkte på det pudsede loft, men problemet er at filt viser ALT... den mindste lille ujævnhed, revne osv.. filt får alt til at stå frem - så du kan godt fuldspartle det og så slibe med en girafsliber eller sådan noget - men det skal dælme stå snorlige.. og du skal være sikker på at du har fast grund at sætte filten på - altså ikke noget gammel maling der skaller

Derfor sætter de fleste lige et lag gips som alt andet lige så bare skal spartles pænt i samlingerne
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Må man skrue gipsplader direkte op i det pudsede loft ?  Eller skal man først bygge et fundament af fx. træ, som gipspladerne så skrues i ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja ja det kan du godt, gips direkte på det pudsede loft - selvfølgelig skal der være et passende træloft under pudsen og loftet skal være rimeligt jævnt - og så skal man have fat i nogle lange gipsskruer så de kan få ordentligt fat i træet



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, kan man som frw siger sagtens.

Husk dog at få skruet det godt sammen over kortkanterne, evt. køb plader med spartelkanter på kortkanterne også så opnåes et mere plant resultat.
Se hvis jeg nu havde vidst at man kunne købe plader med spartelkanter på den korte kant.... så havde jeg været et lykkeligere menneske... hold fest hvor jeg hader at sparte de korte kanter

Nå men det var iøvrigt en helt anden snak
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af frw på 25 sep 2010 15:37
Se hvis jeg nu havde vidst at man kunne købe plader med spartelkanter på den korte kant.... så havde jeg været et lykkeligere menneske... hold fest hvor jeg hader at sparte de korte kanter
Helt enig, kortkanterne uden fals er noget møg at spartle og få et godt resultat ud af.

Pladerne med flasede kortkanter vidste jeg faktisk heller ikke fandtes før Orla lige luftede det i et indlæg...
Man kan godt sætte filt direkte på pudset loft. Mere eller mindre.

Selvfølgelig sørg for at skrabe løs maling af, og kontrollere om der er limfarve under (limfarve smitter af, er der det skal det helst vaskes ned). Grund det og træk det med et tyndt lag sandspartel, slib og gå efter for ujævnheder. Så er lofterne i de fleste tilfælde så jævne at det vil komme til at se pænt ud. Dog vær altid obs på hvor meget lys indfald der er på det enkle loft... Jo mere lys, jo mere kan ses.
I foråret, købte nogle venner et gammelt hus, hvor der sad cigarkasse træ over det hele. De hev det ned, og ville sætte filt på pudsede lofter. De pletspartlede det bare, da det skulle gå lidt hurtigt og grundede det. Havde lovet at sætte filten (ugrundet) op for dem, så var noget skeptisk da jeg så at det ikke var fuldspartlet. Men må sige, til trods for det kun var pletspartlet og micro grundet, så er resultat faktisk blevet rigtig pænt. Til trods for der er kraftig lysindfald fra 3 sider, er der kun 2 steder man med lidt god vilje kan se der er en lille ujævnhed.
Så læren er vel, at det sommetider godt kan lykkedes uden det bliver fuldspartlet.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
jacko : Her vil jeg så gerne have lov til at rette dig en smule, man skal altså huske isolergrunder på et pudset loft, ellers slår evt (som du selv er inde på limfarve) igennem, det samme ville røg eller fugt gøre.... Og så er alt arbejde smidt ud og man kan starte forfra....


Men som maler så ved du som jeg det er herligt med "gør det selv" folk, det er dem vi tjener mest på og de mindst, først smider de en masse penge væk på at dumme sig, og så på at vi skal lave deres crap om




Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ja, selvfølgelig. Glemte at få det med, men loftet der fik også spærre...

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også