støbe nyt gulv, har krybekælder med betondæk

Jeg har en krybekælder hvor der lige akkurat er plads til ca 30 cm flamingo, samt et betondæk m. gulvvarmeslanger. I bunden af krybekælderen, er der betondæk mod tærren. Må jeg lægge flamingo direkte ovenpå dette betondæk? eller skal der hugges op?

/cs

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på det?
Men hvis det er rigtigt vil jeg da osse se at få blæst noget flamingogranulat derind så hurtigt som muligt.

Der er ikke noget problem med betonpladen i bunden af krybekælderen når det er flamingo du anvnder.
Men hvis du anvender flamingoplader skal de jo limes op mod undersiden af betondækket med varmeslangerne.
Men det må jo være nærmest umuligt at arbejde i kælderen med den lofthøjde.
Hvordan havde du tænkt dig at klare den.?
Og hvor stor er kælderen egentlig?
Nå på den måde.
Der er sådan set ikke grund til at gøre noget.
Bortset fra at lukke ventilationsåbningerne osv.
Men der kan være en beskeden risiko for at der kan ophobes vand, fra oversvømmelse, høj grundvandsstand osv. Derfor er det en god ide st slå et par huller eller 3 i dækket i bunden af krybekælderen.
er det ikke bedst at lade dækket være intakt, hvis kælderen ellers er tør ? her tænker jeg på radon osv.

Jacob
Joe måske.
Radon er noget som er opfundet efter min skoletid og jeg tager det ikke ret alvorligt.
Det skal i såfald vurderes hvad er er værst, rissiko for fugtophobning eller risiko for radonindtrængen.
Med mindre der findes en løsning der afhjælper begge problemer. Jeg ved det ikke.
Annonce
Der skal som hpox skriver laves huller til dræn af evt. fugt i kælderen, evt. radonsikring skal lægges oppe i det nye betongulv i toppen.
Glem alt om radon sikring, det kan du ikke lave i et gammel hus, og det er ikke noget stort problem på fyn, det er kun på bornholm og omkring Fr-havn, hvis jeg husker rat.
Bor nogle huller i klaplaget og ret evt af med lidt sand under flamingo, og støb så et nyt gulv.

Mvh Morten

Morten
jeg takker mange gange for jeres svar. Har søgt overalt på nettet, men kunne ikke finde noget relevant - kun noget om hvordan man gør, såfremt der ikke er betomdæk.

Jeg laver nogle huller i det nederste betondæk, smider flamingo på og støber derefter..

/cs

hpox: Du er dælme af gammel skole så, da radon blev "opfundet" i 1901, og blev kædet sammen med lungekræft allerede i 1921.

Skatka: Du kan sagtens radonsikre et gammelt hus, og det kan sagtens være et problem på Fyn, Jylland og hele resten af Danmark. Lad være med at bruge "Kommunekortet" som retningslinie - mål istedet for at være på den sikre side. Det er muligt at du/I ikke vælger at tage radon så alvorligt, men der er ingen grund til ikke at måle for det, eller installere foranstaltning mod det hvis man måler for høje værdier. Det kan faktisk gøres meget billigt, såfremt man vil gøre det selv.

Jeg mente nu at sikring mod radon i huse ikke var opfundet da jeg fik min uddannelse.
Om andre tager problemet alvorligt er fint med mig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis