Problemløsning - Perkins

Hej...

Jeg er den pt knap så lykkelige ejer af en Perkins V8 på 185 hk. Den har indtil videre kørt upåklageligt.

Men nu vil lortet ikke starte! Når jeg slår "diesel pumpen" (Murphy Valve) til lyder det klik som der plejer, og når jeg drejer tændingen klikker startmotoren bare, intet mere sker ikke så meget som et host fra motoren. Jeg har prøvet at sætte fuldt opladet batterier til, men det hjalp ikke, jeg har sat motoren i gear og tørnet motoren via skrueakslen, og prøvet at starte intet sker... Er der nogle herinde der har en ide, forslag eller løsning på problemet??

Systemet kører 24 volt, og har kørt som en drøm indtil videre, selv efter 3 mdr hvor motoren ikke har kørt kunne jeg gå ned og starte den i 2 eller 3 tørn på maskinen.

Så jeg leder desperat hjælp...
Hej... Jeg er den pt knap så lykkelige ejer af en... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det er vel at betragte, som højst usansynligt, når der oplyses,at der er prøvet med fuldt opladede batterier.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Så blev stelforbindelsen tjekket, men der gav ikke noget resultat, rensede stålet under, og tjekkede kabler for brud, men intet...

Så jeg må nok bide i det sure æble og få pillet starteren af... Med mindre der er andre gode råd fra de motorkyndige herinde
Så er 2 muligheder tilbage. Dårlige kontakter i selve relæet eller defekt startmotor. Det er let at prøve motoren, men lad hellere være. Den ska' jo op alligevel.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Har du fået løst problemet?

mvh jens
Hej Alle.

Har haft starteren oppe, og den blev inspiceret med et par kyndige folk, der selv har båd, og som sådan sejler til dagligt. Kullene blev fint slebet, så de "bed" igen, og derud over blev alt inden i renset... Den startede fint herefter, men efter 10-12 start, gav den igen op... Et par små slag hjalp dog, men igen en kortvarig løsning, eftersom jeg ikke selv kan starte den, kun hvis der er en passager med, der lige giv den nogle meget små klap mens jeg drejer nøglen... Så et eller andet sted er jeg stadig ved problemløsningsfeltet... Men tak for alle jeres svar.
Annonce
Jeg tør godt vædde en kop god øl på, at det er dit startrelæ, der driller.
Det er den "knold", der sidder oven på startmotoren. Det kan normalt ikke bare lige skilles ad, men inden i er der nogle svære kontaktpunkter, og de er simpelthen brændt. Dvs der er koks på kontaktfladerne og derfor er forbindelsen ustabil.
Formodentlig trækker relæet starterdrevet frem og ind i svinghjulet, men strømmen til selve startmotorens kul og viklinger er meget nedsat eller helt manglende,
Hvis ikke relæet kan skilles ad, så må der et nyt til. Ude på bordet, kan det sikkert nok virke, men ikke når der skal bestilles noget seriøst.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det lyder rigtigt, relæerne er ret standardiserede så du kan sikkert finde et magen til på en bil eller lastbilstarter hos huggeren.

Dr_Lyn
Hej

Her er en lille forklaring på hvordan du tester din starter.

Der sidder som grundregel 2 ledninger på starterrelæet nemlig hoved plus kablet fra batteriet og styreledningen fra startknap (tændingslås)
 
Hvis du med hånden på starteren kan mærke et "klunk" når du aktiverer start er det OK - ellers tester du med en prøvelampe (i forhold til stel) på den lille tilslutning om der kommer strøm der når du starter.

Gør der det går du viddere således.
Skab forbindelse mellem de to tykke bolte på enden af startrelæet (bliv ikke forskrækket - det gnistrer ret meget ) men når du gør det skal starteren køre rundt.
Hvis det ikke er tilfældet er din starter defekt !

Efter den forklaring du kommer med oppe i teksten kunne det tyde på at kullene eller kulfjedrene er slidte eller svage - startrelæet kan nemlig ikke aktivere hvis der ikke er forbindelse "gennem" starteren (dvs.gennem relæ-kul-anker-spoler og stel )

Håber dette kan hjælpe dig med at løse problemet !  ellers spørg igen.

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis