skunk

Nye vægge på 1 sal. Skal lave nye skunkvægge. Før var der bare forskalling lodret så tror ikke de har haft en stabillisserende effekt men vil nu lave skunkstolper med reglar. Er en reglar på siden af hver spær nok til at gi noget støtte på spæret. Eller skulle jeg lave dobbelt. En på hver side af spæret eller skrå ind under spæret.Huset er født med Falgtagsten med denne hanebånd spær konstruktion men har haft bølgeplader på de sidste mange år men vi skal have tagsten på igen til næste år.
Er også lidt i tvivl med dampspæren. Jeg isolerer ud til rem. Men min rem ligger ligesom nede på indermuren og nogle bjælker er lidt i vejen som holder/støtter spærfødderne/gulvbjælkerne.

CHL

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville monterer en reglar vandret ovenpå dit bjælkelag, der hvor din skunkvæg skal være. Ovenpå den vandrette reglar ville jeg sætte skunkstolperne ind under spærrene, altså skære dem i smig, og montere dem med en sømplade på dine spær, og en vinkel i bunden ned på din nye "skunkrem". Før du laver alt det her, kan du lægge en dampspærre ud i din skunk, hen over dit bjælkelag, og isolere ovenpå, så monterer du din nye "skunkrem" ovenpå bjælkelaget, så der stikker 20 cm damspærre ud under din nye "skunkrem", så kan du nemlig lave din skunkvæg, og senere tape dampspærren fra din lodrette skunk sammen med den der ligger ovenpå dit bjælkelag. Du må gerne isolerer vandret inden du lægger din dampspærre ud i skunken, bare husk at det der ligger under din dampspærre, maskimalt må udgøre 1/3 del af den samlede isoleringstykkelse. Husk at tape og fuge din dampspærre fast ude ved din murrem, den skal være helt tæt.

http://www.lyrk.dk
Tak for svar, men lige et par ting. Det du nævner med dampspæreren er så baseret på koldt skunkrum ik?? Jeg har problemer med at få dampspæren på den varme side af isoleringen. Hvis du kikker kan du se lige en stump bjælke der er skåret skråt og ligger på murremmen og ind over gulvbjælkerne. Lerindskudet mellem bjælkerne (200mm i højden) skal ud og der bliver isoleret mellem bjælkerne og derved kan jeg ikke køre dampspæren oven på bjælkelaget som jeg ser det. Og jeg kan jo ikke få dampspæren helt ned mellem bjælkerne under isoleringen i bjælkelaget(der hvor der nu er ler.. Det er derfor jeg ville isolere ned mellem spærene og helt ud/ned til remmen/muren. Håber det er til at forstå.


CHL

hvis du feks smider 100 mm isolering imellem bjælkerne, dampspærre ovenpå, derefter 200 mm isolering er det intet problem. Så ligger damspærren 1/3 inde i isoleringen målt fra den varme side. og hvis det er 150 mm imellem bjælkerne, er det 300 mm der skal ovenpå dampspærren

http://www.lyrk.dk
Jeg forstår dig godt :-) Til gengæld har jeg ikke løsningen....

Jeg har netop selv færdiggjort en "varm skunk" og kunne heller ikke lave en tæt dampspærre, da jeg heller ikke kunne komme helt ned til muren. Tror bare man må konstatere, at der er ting i diverse reglementer som ikke helt lader sig gøre i gamle huse.
Men i og med at jeg godt ved at dampspærren ikke er helt tæt, har jeg så gjort meget ud af sikre ventilationen over isoleringen.
Jeg overvejede på et tidspunkt at flytte de rør som ligger ude i skunken, for at kunne undgå at lave "varm skunk", men gik bort fra det igen bl.a. ud fra den betragtning at skunklemme formentlig heller ikke er 100% tætte og så var jeg ligevidt.

det er mig der ikke læser ordenligt efter, jeg havde ikke lige set det der med at du ville lave varm skunk.

http://www.lyrk.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis