Gulvnivelering på eksisterende trægulv

Jeg har et gammelt skævt fyrretræsgulv, der skal niveleres. Egentlig ville jeg pille gulvet op, men vores arkitekt anbefalede at lade det ligge, da en præcis opretning vil få konsekvenser for alle døråbninger. Det må altså gerne forblive skævt, men alle huller skal naturligvis niveleres før vi lægger det massive fyrtræsgulv. Planen er at høvle toppene af og derefter nivelere med gulvfibermasse. Er der nogen der har erfaringer med det? På forhånd tak Mais
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En måde at gøre det på er at tage et tilpas langt og absolut lige bræt, (Eller alu-skinne). Og lægge den på gulvet.
Der hvor den rører ved gulvet er det højest, (bule) og der hvor der er størst afstand til gulver er gulvet lavest, (lunke). Det han du gøre på langs og tværs så du får et indtryk af højde- og lavpunkter.
Undervejs har du opmærket bulerne med en tussser eller lign.
Dernæst er det i gang med gulvslibemaskinen.
Du skal overveje om du i det hele taget vil slibe. Hvis forskelded mellem buler og lunker er mindre end 6-8 mm tror jeg at en gang flydespartel er det nemmeste. men det handler jo osse om gulvets størrelse.
Hvis du ikke vil lave det selv, kan du prøve at indhente et tilbud på opgaven her:
http://www.henttilbud.dk/index.php/...olig/gulv/

God fornøjelse

www.HentTilbud.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for den gode idé med at tegne på gulvet. Det drejer sig om 4 rum, hvoraf det ene er 50 m2, så det er meget. Det jeg konkret kunne tænke mig at vide er hvordan man bruger gulvniveleringmaterialet? Der er noget med at fibrene skal vende den rigtige vej og jeg har ikke arbejdet med materialet før. Er der nogle her der har det?
Gulvniveleringsmaterialet?
Det er et bræt eller en aluminiumsskinne. Feks. 3 meter lang.
Kender du et vatterpas?
den bedste måde at gøre det på er den du selv foreslår
høvl de højeste punkter af , og spartel med en fiberforstærket flydespartel
når det er høvlet , skal du sikre dig at der ikke er huller i det gamle gulv ( fug kanter og knasthuller ) flydespartel løber lige igennem selv meget små huller
støvsug det godt , smør gulvet over med gulvprimer nogle timer før du spartler , og spartel så
du skal have en bred spartel og retholt med når du spartler , det render ikke selv ud som mange tror
efter 1-2 døgn alt efter tykkelse på spartlen kan du lægge det nye gulv
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for den forklaring - det var lige det jeg havde brug for.
Nemlig ja.
Så mangler"vi" lige at fortælle at efter afhøvling, men gerne før spartling, bør du eftersømme samtlige brædder i hver bjælke. Således at du sikrer dig mod knagende gulve - i al fremtid.
Ja, det med de knagende brædder er jeg med på - vigtig detalje. Jeg er lidt i tvivl om materialevalget. Skal jeg bruge almindelig gulvniveleringsmateriale eller selvnivelerende med fiber. De nye gulve skal skrues ned igennem.?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også