blande en solfanger og varmepumpe sammen ???

jeg er den lykkelige ejer af en varmepumpe købt i jem og fix.
Den første var utæt og blev byttet.
Nummer to fryser så meget at jeg bare efter 3 dages brug skal hælde 8-10 liter vand ud på pumpen fordi den er frosset helt til, og proppelen i varmepumpen ikke kan køre rundt mere,,,, med andre ord noget billigt lort fra jem og fix..

Så er det jeg tænker,hvis jeg dropper udedelen og beholder indedelen ( der hvor blæseren er)
og sætter slangenerne fra den indvendige del af varmepumpen hent til varmvandsbeholderen fra solfangeranlægget og lader vandet cirkulere fra varmvandsbeholderen igennem varmepumpe og tilbage til tanken ville man da så ikke kunne opnå sammevirkning som hvis det var den udvendige del der var sat til...

Eller er det for lang ude ??

ibber

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt langt ude, men kan da godt lade sig gøre!

Først og fremmest! Du SKAL få anlægget tømt af en proffesionel. Kølemiddelet er giftigt og ozon nedbrydende.

Derefter skal du fjerne ekspansions ventilen i inde delen. Derefter er det bare at lave rør føringen og en cirkulationspumpe.

Helt ærligt tror jeg ideen ikke kan svare sig. Tænk også på at den vil afgive varme når du har mindst brug for det!

Mvh Tommy Fer

hvis jeg var den heldige ejer af en varme pumpe,og en solfanger
ville jeg trække slangerne ned fra solfangeren til varme pumpens "varme " del og lade pumpen "stjæle "energien derfra.

men lige et spørgsmål til det med at din varmepumpe iser til
kan den komme af med vandet

mvh snogen



det var en del af planen .....såda da

hvis det er vandet fra udedelen du mener så er bunden efterhånden hullet som en ost, så mange huller har jeg boret.
Nogen siger grunden til pumpen iser til, er fordi pumpen mangler kølevæske,, men hvor kan man købe det henne???

hvad mener du med varmepumpens varme del ??


ibber

Kølemiddel tænker du nok på... Det er ikke i løs handel. Det er en gas der skal påfyldes af en aut. kølemontør.

Mvh Tommy Fer

hullet som en ost jo jo ...

varmepumpen er som et omvendt køleskab i sådan i grove træk
i et køleskab fjerner man som vi alle ved varmen inde fra skabet og er egentlig lige glad med rest produktet varmen der afgives bag på
i en varme pumpe sender man det kolde ud i ude delen
og så er det luftens opgave at varme gassen op som så sendes tilbage til inde delen
i meget grove træk

og det er her jeg mener at man kan hjelpe med en varmevæksler fra en solfanger
ved ar varme ude delen op
dette er dog ikke noget jeg har noget fakta på
men så vidt jeg er informeret så giver varme pumpen mere efekt fra sig jo varmere det er
 
det med at dit anlæg ikke virker ordenligt gør vel også at det bruger mere strøm

mvh snogen


det var en del af planen .....såda da

Annonce
Tanken er ikke helt ved siden af.
Med vandbåren system, hedder det bare en fancoil, istedet for en fordamper!

Mht. at fjerne ekspansionsventilen. Så sidder drøvleorganet i udedelen i disse anlæg. Derfor skal du ikke bekymre dig om den!

Der er jo love og regler for hvem der må sætte varmepumper op. Og mange af de ting der går galt under installationen og giver problemer sidenhen, skyldes montagefejl. (Utætheder, knækkede rør osv.)
Jeg kender kun til de billige anlæg som IKKE virker. Da jeg er kølemontør, kommer jeg kun ud til dem, når skaden er sket! Og typisk er det fordi anlægget ikke er ordentligt tæt. Eller at afrimningsfunktionen ikke virker korrekt!

Har du stadig garanti på anlægget. Og er det monteret af en aut. montør. Så står du bedre mht. erstatning. (Stort set alle produkter har en note om at installation skal foretages af sagkyndigt personnel)


Ellers er det bare at køl på med dit projekt. Husk at få monteret en ventil der kan lukke for vandet, når du ikke skal bruge varmen.

Du kan få problemer med at din indedel kommer med en fejlmelding. Dette kan skyldes at den mangler en udedel at kommunikere med. Men det er et problem der kan klares med lidt elektroniske komponenter.

Og sidst men ikke mindst, kan det være at blæseren slet ikke starter, fordi den ikke bliver varm nok. Ved ikke om din varmepumpe kan styre det. Men det kan de fleste. Derfor skal du op på en temperatur på 30 grader eller mere, før de starter.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Principielt er det en god ide, og det kan muligvis også virke i praksis. Da jeg undersøgte mulighederne for solvarme, så jeg på et spansk produkt. Det var nogle rør, og de pralede med at man kunne montere dem hvor som helst, på væggen, taget, i haven - behøvede ikke være i direkte sol. Og de virkede også når det var overskyet, og om natten.



Men filmen knækkede da jeg fandt ud af at der var en varmepumpe tilknyttet. Dvs, at det var en slags hybrid mellem solvarme og en varmepumpe, som vel også er fint nok. Men det kræver jo alligevel elektricitet, og er ikke gratis varme. Med en almindelig solfanger, bruger man kun energi på at drive den pumpe som cirkulerer væsken, og så styresystemet (med mindre det er et passivt selvcirkulerende system).



Hvis du alligevel behøver en varmepumpe til at varme huset op, og du har solvarme, så er det da nærliggende at bruge solvarmen. Men jeg vil mene at det så skal kobles til solfangeren direkte, ikke til varmtvandsbeholderen. Og så har du stadig problemet om natten og når det er koldt i øvrigt - du vil stadig have det til at fryse til.



Jeg leder selv efter en luft-vand varmepumpe, som kan bruges til et simplificeret ventilationssystem. Mit 30 år gamle hus er ikke tæt, så jeg vil pumpe luften UD af huset, men stjæle varmen først. Jeg laver derfor en udsugning, som tager luften fra huset (bad/wc/bryggers) og køler den ned til lige over frysepunktet (så jeg ikke har problemer med isning).



Varmen herfra indgår derefter i varmesystemet, som i mit projekt er ret omfattende, både mht kapacitet og styring. Der vil så være et svagt undertryk i huset, og frisk luft kommer ind af ventilationsåbninger i vinduerne, og andre utætheder i huset. Det gør ikke noget der kommer kold luft ind, for denne luft varmes op til dels af den energi jeg lige har taget ud af luften.



Jeg vil få en relativ høj COP, da den "Kolde" del altid vil være 20-25 grader, og jeg kun sænker det til ca 2 grader. Det er ikke ment som en primær opvarmningskilde, men det er udelukkende for at bruge varmen i udluftningen før den smides over bord. På samme måde som jeg genvinder en stor del af varmen i mit spildevand, via en faldstamme varmeveksler fra renewability.com.



Udenfor fyringssæsonen vil denne varmepumpe ikke køre, men i stedet vil der være en affugter som i forbindelse med en INDsugning tilfører frisk/tør luft til stue og soveværelser. Overtrykket ledes bort via bad/wc/fyrrum.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Skrevet af Fer på 24 sep 2010 07:04
Det er lidt langt ude, men kan da godt lade sig gøre!

Først og fremmest! Du SKAL få anlægget tømt af en proffesionel. Kølemiddelet er giftigt og ozon nedbrydende.

Derefter skal du fjerne ekspansions ventilen i inde delen. Derefter er det bare at lave rør føringen og en cirkulationspumpe.

Helt ærligt tror jeg ideen ikke kan svare sig. Tænk også på at den vil afgive varme når du har mindst brug for det!

Ekspansions ventilen sidder i udedelen.

Køletekniker & Energiteknolog.

på den anden side der går jo strøm ud til udedelen, hvis man tilslutter den strøm til cirkulationspumpen, så går pumpen vel ikke igang før inderdelen prøver at give besked til udedelen ( sender strøm)
på den måde vil anlægget vel først køre,,?? eller hvad

ibber

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis