Buet ruftag - hvordan mon man laver det?

Kære venner, mit gode skib Nora (motorbåd fra 1937, tidl lodsbåd, ligger ved Træskibsbroen i Svendborg) skal have nyt ruftag. Det gamle  var råddent fra før jeg købte båden for fem år siden. Så blev der lagt fiber på, så jeg dog kunne komme ud  at sejle.
Men - nu er det altså slut: Det skal skiftes, og jeg er ikke rig. Så jeg har ikke råd til at købe en bådebygger til at lave det. Men - det er jo også sjovt, hvis man kan lave tingene selv.
Problemet er, at det buer,, så det er ikke bare at lægge en plan plade på. Hvad gør jeg arme mand - og hvilke materialer skal jeg vælge? Kan man overhovedet lave det selv, så det bliver godt?
Alle forslag og ideer højst velkomne!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså det kommer jo meget and på hvordan det skal se ud og hvor længe det skal holde?
Det ka jo laves på et hav af forskellige måder og skal det laves fra bunden med sider overlægger og og"Tag". Send evt lidt billeder så vi kan se det.

Når det er sagt så kan det sagtens laves hvis du altså har lidt håndelag.

På min hjemmeside under galleri/restaureing/billeder/2008-2009 kan du evt se hvordan mit ruftag er lavet (Jeg ligger fiber på. tidligere lå der lærrede men man kan se princippet med lister osv.)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
j
For at gøre det klart: Det er taget bagest over styrehuset.... taget over kahytten er med lærred, og det er helt OK (stadigvæk....)
Selvfølgelig kan du da lave det selv, med mindre du har mere end én tommelfinger på hver hånd 
Buerne laver du af lamineret træ, det bedste ville være Ask, men det kan være svært at skaffe, prøv dog aligevel at spørge hos Ribers. De har tidligere kunne skaffe alt i træ
Buerne laves af tynde lister du har savet op af en planke, de skal være ca. 5 mm. tykke og 40 mm. brede + den længde du skal bruge og lidt til at renskære dem på. De skal limes sammen med en kogefast lim når det er til både, og holdes i spænd mindst et døgn ad gangen. Skabelonen som du skal lime dem op på, laver du af en meget tyk spånplade hvorpå du skruer passenden klodser op så de danner den bue som den enkelte bue i båden har. D.v.s du skal helst have de gamle ud i så hel en tilstand som muligt, så du kan bruge dem som modeller. Listerne smørres med lim på hele fladen, det er lettest hvis du lige lægger en stribe lim og så trækker den ud over fladen med en spartel. Husk at hvis du laver buerne af eks. 6 styk skal der kun lim på de 5 af dem. Læg et stykke plastick unde på spånpladen så ungår du at det hænger fast i pladen når de er tørre, Læg så lister ne op og læg en lille træklods som mellem lag for skruetvingerne som du skal bruge når de skal spændes sammen. Du skal have en tvinge / klods for hver 15 cm. som minimum.
Når du er kommet så langt at de er færdige skal jeg nok hjælpe dig videre.
Ps. hver bue har sin egen krumning.

V.h.  Håndværkeren

er helt enig med håndværkeren. det er forholdsvis let at lave.

hvis du ikke har så mange skruetvinger, kan du i stedet for dele den tykke plade efter profilen for den enkelte bue. hvis man så saver et par stratetisk rigtigt placerede huller til et par skruetvinger, kan du nøjes med at bruge 4 tvinger. en anden fordel er, at du kan slå små kiler ind´, for at give ekstra spænd, hvor det skulle være nødvendigt. ulempen er selvfølgelig, at du skærer pladen i stykker..

Her er jeg nok kommet i kløerne på fagfolk: Godt nok synes jeg ikke, jeg er sådan helt fummelfingret, men jeg skal alligevel læse disse opskrifter igennem nogle gange.. Men - der er jo endnu tid til vinterens gøremål...
Iøvrigt er jeg nødt til til at flå det eksisterende tag af - pladen er helt i smulder, så der bliver ikke meget at måle efter. Derimod er buerne i fineste stand.
Egentlig havde jeg tænkt mig en mere primitiv løsning, hvor jeg "bare" lægger en vandfast finérplade over som ruftag.. Det er måske ikke så klogt?
Annonce
Hvis buerne er fine så skal du jo" bare" lave listerne. Tror ikke det er muligt at lave det ordentligt kun med finér. du skal ned i en 3 mm før at du kan få den rigtige krumning og så skal du have flere lag. Men du kan ligge lister (på langs) og så oven på dem ligge finer og til sidst gladsfiber dug eller lærrede. idén med dette er at holde taget 100% tæt. Listerne vil gi sig når det regner og trække sig når solen skinner. dvs. at der nok på sigt bliver en del arbejde med tætning af nodder og hvis du alligevel vil ha det som på billedet så er det en fin løsning.

Du siger Pladen er smuldret men hvilken slags plade er det?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hvis det kun er selve beklædningen, så kan det altså godt lade sig gøre at bukke en 6 mm. krysfiner så den kan spændes fast på det viste tag. Der er også den mulighed at du med en håndrundsav, skære riller i bagsiden af pladen med ca. 10 cm. afstand. Det skal dog være en meget tynd klinge der er i saven. Rillerne skal skæres på tværs af en hel plade, altså i breden og må max være 3 mm. dybe.
Jeg vil helt kart udføre et ruftag i noget træ, der er krumvokset- da buen  har en relativt stor radius, behøver træet ikke være ligeså krumt som til spanter- mener det er en overkommelig opgave at finde en egnet planke på et savværk- vælge en krumning og skære træet ud- en god stiksav med en ny klinge og et rimeligt håndelag skal kunne gøre det- det skal selvfølgeligt pudses bagefter -evt båndpudser derefter kan x finer monteres eller hvad men nu vælger-kraftigt x-finer kan være en udfordring- det kan så udføres i lister som så udformes til nådning og fuges/nådes med f. eks. Sikaflex 291 eller lignende der er beregnet til nådning af teakdæk, og som efterfølgende i afhærdet tilstand kan slibes med båndpudser til det valgte resultat
MVH Bjarne S.N.

BSN
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også