Når de overhovedet at blive våde i bunden ?

Når jeg går tur med min egen lille tunfisk  ( Hva´e skal du med den der hævede pande skat ? ) på den lokale lystbådehavn, kan vi se at en masse både allerede er ved at blive taget op

Mange af dem kom p.g.a. vinteren meget sent i vandet, så nu undrer det da os om bådejere slet ikke kan li og sejle,deres dyre skiv, undtagen når de står på land.

Nogle bekendte har da båd efter det gode princip . Båden skal op, når isen kommer - og i lige så snart isen er væk igen. - se det kan jeg da forstå, mens andre både jo knap nok når at blive våde i bunden, så kort tid er de i vandet.

Erfaringer og kommentarer modtages gerne.....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har også set folk køre master i land og hente sengetøj og har undret mig, for jeg planlægger en lng tur i oktober.

ja det har osså undre mig for det er skønt at sejle både eftreår og vinter mand skal bare klæde sig godt på jeg har sejlet hele året hvert år og min båd er kun ope for at blive skrabet og malet men det er osså en træbåd her i vinter kunne jeg ikke sejle på grund af isen

men jeg tror at de bare følger de andre som osså tager deres op for at være med i klubben og ikke blive beskyld for at være serlinger
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Jeg blev lige ringet op fra der hvor vi har båden om vinteren.. De tager både op 29/9 og 6/10 .. SUK vi havde planlagt at tage dem op i uge 43.
Men er vi eneste båd der skal op, koster det mindst det dobbelte.

Jeg har prøvet at lege isbryder for at komme til mastekranen.. og få frosset n....... af, mens man med blå fingre kravlede rundt og løsnede riggen..

Når man sejler sejlbåd, sidder man jo ude i det fri.. og så skal man have så meget tøj på at man næsten ikke kan røre sig... og så vil man godt have noget vind.. men så kommer kuldefaktoren jo ind.. så 3 plusgrader føles som minus 5 når det blæser.

Ja det er ikke nemt at være bådejer.

Jeg tror også at mange hopper på land tidligere end de plejer i år... Det har jo været regn og blæst længe... Ud over vores sommerferie har vi kun sejlet en enkelt weekend hvor vejr og fritid passede sammen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det kan undre, at så mange har åben båd i dette land, med de begrænsninger det gi'r. Mange har forsøgt at lave motorsejlere, som er gode for sejl, det er da i de senere år lykkedes, men her er tale om både til en betragtelig pris. Der findes da mindre modeller med mulighed for at sejle i koldt vejr, men de er aldrig blevet udbredt. Ud fra en logik, med den korte sæson vi har er det efter min mening uforståeligt. Jeg tror det er en rest vikingegèn der gør det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Vi danskere gør som vi altid har gjort.. Det gik jo meget godt.. P-pladser indretter vi også uden træer til skygge, selv om vi normalt har hedebølge hver sommer.
Amerikanerne laver nogle lækre sejlbåde med targabøjle over cockpittet som jo lavet det lettere at lukke for vind og vejr i havnen.

Mange er også ved at lukke deres sommerhus af.. Pakker den fast installeret campingvogn sammen.

Jeg har prøvet at lade skuden ligge i vandet vinteren over.. Men kom ikke ud at sejle - man kan simpelthen ikke bevæges sig når man er pakket ind til minusgrader.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Kan mådke til nød, forstå dem med "rene" sejlbåde, at de tager dem op p.g.a. varme m.m.

Men i min lokale havn er der mange rigtig solide motorbåde der allerede nu stå på land.
Scand 29, Apollo 32, Bella 703 f.eks - både som i mine øjne kan bruges faktisk så lang tid der ikke er "stift" vand.
D 2 føstnævnte ved jeg endda at der er installeret varme, den sidste ved jeg ikke - til gengæld var det hans første sæson som bådejer, rygtet siger at det også blev den sidste, p.g.a. modvilje på hjemmefronten 0:-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jamen sejler de overhovedet, mange både sejler jo aldrig, men bruges som fristed/sommerhus/statussymbol, og det er jo tradition fra træbådenes tid, at skulle på land vinterdage. Jeg tar ikke min på land, og det er da blevet til mange gode fisketure i den kolde tid. Men sidste vinter, var det lidt træls med al den is og så en træbåd, heldigvis klinkbygget, så der ikke er noget kalfatring at trække ud.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
I min havn Kalkbrænderihavnen (KBH) er de der kommer sidst op dem der kommer først i, bådene bliver flyttet med vogn og ikke med kran. Så i Marts da jeg skulle i vandet, lå der et tykt lag is fra dækket. Derfor fik jeg ikke tid til at lave de ting jeg gerne ville havde nået inden båden kom i vandet.
Det eneste jeg nåede var at skifte en søventil, gi' bundmaling og rense skruen.
Så jeg kunne måske godt tænke mig at komme lidt tidligere op i år.
Venlig hilsen Jesper

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også