Lecablokke på betonfundament

Hej

Jeg har nu støbt fundamenterne til vores nye garage. Næste skridt er støbningen af fundamenterne til vores ny 2-plans hus, som bliver et ret tungt byggeri. Jeg skal have placeret det første skift af lecablokke direkte på det støbte fundament. Der er ca. levnet 1-5 cm. til faststøbningen, men jeg er meget i tvil om, hvilken type beton/mørtel jeg bør anvende når det nu skal være noget det kan holde til et tungt byggeri. Er der nogen, som ved noget om dette ?


Selvbyggeren

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan anvende cement og muregrus 0-4 mm i blandingsforholdet 1:3.

Hej selvbyggermanden.
Er det rigtigt når nogen påstår at det kræver stort mod og lille forstand at  være selvbygger?  :o)

Du bør bruge den næste regnvejrsdag til at læse lidt om Lecafundamenter og lignende.
SE HER; http://www.google.dk/#hl=da&source=...36991ed2f5 

Sand og cement er udmærket, men der findes alternativer.

Når det gælder primære bærende bygningsdele i et hus, hvoraf fundamentet jo er en af de vigtigste, skal du være helt sikker på hvad du foretager dig.
Og ikke udelukkende baserer dig på svar på en GDS-side.
Og husk iøvrigt på at skal der endeligt laves bommerter så aer det langt billigere at lave dem ved rygningen end under fundamenterne.  :o)

Jeg studerer naturligvis hvert trin i byggeriet nøje, og jeg har derfor også kommunikeret med WEBER. Som jeg ser det er der blot flere mulige løsninger, der alle har deres fordele og ulemper. Nogle gange er det svar fra GDS, som så danner baggrund for min endelige beslutning. Jeg overvejer hele tiden løsningens kvalitet kontra prisen.

Jalo, tak for dit svar, som lyder som den rigtige løsning. Webers produkt må maksimalt benyttet til 40 mm. og jeg skal i nogle tilfælde bruge op til 50 mm. mellem fundament og den første Leca-blok. Hvilken blanding ville du benytte til studsfugerne og liggefugerne til de efterfølgende Leca skift ?

Weber har anbefalet KC 20/80 550 til liggefugerne og Weber bloklim til studsfugerne. Hvis det er mulig selv at blande til en lige så holdbar løsning vil jeg helt klart overveje det, selv om blandingen nok ikke bliver helt så smidig at arbejde med. Til gengæld forventer jeg at kunne spare en del penge.


Selvbyggeren

Godt så.
Men så lad det fremgå at dine spørgsmål et du er velorienteret om tingenes tilstand.
Så skal jeg nok nedtone mine belærende tendenser. Selv om jeg har svært ved det. :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis