Krakaværk vs rockwool

Hej,

jeg skal til at vende nogle forkert monterede kældervinduer i et ældre hus. De er vendt forkert fordi snedkeren har opdaget at vinduerne ikke kunne åbnes udad grundet jernriste i lyskasserne

I den forbindelse er jeg i tvivl om jeg skal bruge krakaværk eller om almindelig Rockwool Fugestrimmel er godt nok. Jeg synes ikke det er svært at få mørtlen til at sidde pænt når der fuges rundt om vinduet (hvilket eller kunne være et argument for at bruge krakaværk) - jeg har allerede forsøgt med et vindue...

Jeg ved at krakaværk har en imprægnerende virkning imod skimmelsvamp, men jeg kan ikke finde ud af om det i realiteten er et problem jeg bør være opmærksom på...
Prisforskellen er temmeligt stor: det kostede mig 50kr for en pakke Rockwool Fugestrimmel med nok fugestrimmel til resten af min levetid, hvorimod jeg nok kommer op i nærheden af 1000kr. for krakaværk udelukkende til mine kældervinduer. Ikke at det er mange penge hvis rockwool'en betyder at vinduerne rådner med tiden, men...
Vinduerne sidder i kælderen trukket tilbage fra faceden i nogle lyskasser halvvejs under jordniveau.

Håber nogle kan hjælpe med svar

Tak,
David
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville roligt bruge Rockwool. Isolerer bedre og er uorganisk hvorfor det ikke behøver imprægnering imod skimmel. Overvej ekspanderende fugestrimel istedet for mørtelfuger.
Mon det ikke er håndelaget det kniber med.
Om du fuger med mørtel mod fugefilt eller værk eller bagstop kan næbbe have nogen videre betydning.
Mørtelen skal hænge fast i murværket og lidt i vinduet.
Huset er oprindeligt med mørtelfuger og dette vil jeg gerne fortsætte med.
Det er nu ikke håndelaget der kniber (lige i denne sammenhæng!) men snarere om der er tendens til at vinduer i ældre huse (1954) rådner når man bruger rockwool istedet for krakaværk. Hvis det er et fedt, så er det prisen som bestemmer - men hvis der er tendens til råd, så vil jeg hellere bruge krakaværk, da dette har en beskyttende effekt. Ellers så skal vinduerne males på siderne (inde i murværket) når jeg alligevel har dem ude. Men det er langt mere besværgligt og sikkert også dyrere i sidste ende...
Der er gået lidt religion i det med at stoppe med værk.
Men om du bruger fugefilt eller værk indebag mørtelen kan være ligegyldigt.
Det med at vinduer rådner har med at gøre om du bruger silikonefugemasse såvel indvendigt som udvendigt.
Påstår nogle - men ikke undertegnede.
Helt enig med hpox, om der bruges det ene eller andet som bagstop har altså ingen betydning for levetiden af dine vinduer, men det har derimod om der bliver lukket af for evt. indtrængen af fugt fra indvendig side af.

Undertegnet bruger alm. fugefilt som underlag for mørtelfuger, husk at bruge fiber i din mørtel så den også holder i længden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også