Montering af rytterlys, hvordan?

Vi har en udestue som skal laves om til helårsbolig. 8 m lang og taghældningen er ca. 25 grader. Vi har bestilt et rytterlys til montering. Der er fritlæggende stålbjælker vandret, mens spærrene i dag er af træ. De skal være skjulte når det nye tag kommer på.

I går pillede vores tømrer taget ned, for at gøre klar til rytterlyset der kommer i næste uge, men nu siger han, at han ikke vidste at spærrene skulle skæres af i toppen (det skal de jo når der skal monteres rytterlys), så nu kan han ikke se hvordan tagkonstruktionen skal kunne bære rytterlyset . Tegningerne fra arkitekten har ligget hos ham siden februar. Han foreslår støttepiller fra skråvæggene ned på stålbjælkerne, men nej tak, det er vi slet ikke interesseret i, vi vil gerne have det som vist på den tegning han har (altså med loft til kip uden synlige spær eller piller nogen steder, kun de vandrette stålbjælker skal være synlige).

SPØRGSMÅLET: Man monterer jo rytterlys mange steder. Hvad skal der til af tagkonstruktion?

Hjælp og gode råd modtages meget gerne.

Billedet viser udestuen som den så ud, ved fremvisningen af huset inden vi købte det sidste år. Jeg kan oploade et bedre og nyere billede i eftermiddag...

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror at tømrermesteren har troet ad der skulle vinduer mellem spærene. Og at det var det der skulle forstås ved rytterlys.
Og med god grund. Den bærende konstruktopn skal ændres markant såfremt du vil have spærene skåret væk.
Du bør osse spørge din arkitekt hvad hun egentlig har tænkt sig. Hvis det fremgår af tegningerne at spærene bare skal skæres bort er det en decideret fejl.
Ved rytterlys forstår jeg vinduer i hele rygningens længde, oven på den bærende tagkonstruktion.

Spærrene skal væk i toppen, sådan er et rytterlys, og det er også vist på arkitekttegningen. Det skal monteres på en rem (?? har ikke forstand på de forskellige fagudtryk). Arkitekten har lavet den slags bygninger mange gange. Firmaet der skal levere og montere rytterlyset har også selv været ude at kigge og måle op, og regnede med at konstruktionen til rytterlyset ville stå færdigt i næste uge, som aftalt med tømreren. Tømreren har i øvrigt selv godkendt tegningerne på rytterlyset, sendt fra fabrikken.

Her er et tilfældigt billede jeg lige fandt af rytterlys. Jeg kontaker arkitekten for nærmere info om montering.

Nå på den måde.
Troede at det var nogle gitterspær der skulle skæres i.
Det der skal laves er jo blot to bjælker der skal bære fra gavl til gavl. I jeres tilfælde.

Det eneste problem er vel så bare at jeres tømrermester ikke har sat sig ind i projektet.

Hvem leverer iøvrigt rytterlyset
Vi har nu lavet en aftale med en ingeniør der kommer og udregner om huset kan bære en konstruktion der kan bære et rytterlys. Der skal bruges limtræsspær, og det kan godt lade sig gøre at få det til at se ud som anvist af arkitekten, hvis ellers murene kan bære hele molevitten.

Det er Dan-Alu fra Slagelse der leverer rytterlyset.
Tømrermesteren har sovet i timen...

Det er da ganske normalt at der skal monteres limtræsdragere i kippen så der bærer bjælkespærene.

Dog vil jeg mene at en ingeniør eller lilleheden burde have leveret disse beregninger og dimension til tømreren allerede inden opstart, specielt fordi disse limtræsdragere alt efter dimension først limes ved bestilling, og der derfor normalt er 3-5 dage leveringstid på dem.

Men det er dog ikke så stort arbejde at udføre, så mon ikke tømreren hurtigt får det lavet når først beregningerne er lavet, og limtræes leveret.

Tak for de sidste svar. Ja, det er et (lidt for..) spændene hus vi har købt.

Ingeniøren har regnet på det, og huset kan bære rytterlys og limtræsdragere. I rapporten står der, at hvis der skulle ske noget, dækker han kun for 5 x honoraret (ca. 5000 kr. regner vi med). Er dette normalt praksis?

Limtræsdragerne koster 20.500 kr., så det løber hurtigt op. Det er dælme ærgeligt når man allierer sig med rytterlysmontør, tømrermester og arkitekt, for at sikre sig at der er styr på tingene.

......rytterlysmontør, tømrermester og arkitekt, for at sikre sig at der er styr på tingene.
Det er rigtigt.
Men så er der jo osse en bygherre. Og dermed følgende bygherreansvar. Hvorunder hører at koordinerer de forskellige underentreprenører. Incl. arkitekt.
Og stille spørgsmål. Mange.
Men det vwed du så til næstegang. Og bortset fra lidt forsinkelse så har ovennævnte bommerter vel ikke betydet ekstra udgifter.
Mht. ingeniørens beskedne garanti så ved jeg ikke om det er almindeligt, men det er i hvert fald forståeligt at han ikke vil give en større garanti end "jobbet kan bære" om man så kan sige.
Det er rimeligt normalt, har oplevet det samme flere gange.

Har lidt svært ved at se hvorfor de kun dækker 5 x deres honorar da udgifter ved en evt. brøler fra deres side, normalt er dyre fejltagelser at udbedre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis