Anders' Marstal - The never endnig story!!!

Oplysning:
Min marstal motor f2 10 hk har haft problemer med at trække går ca 3-4 kn i blikstille.
Der var for lidt komprition derfor har jeg haft den på land og skiftet stempelringe, slepet ventiler, skiftet pakninger mm.

Der er nu mere komprition men den trækker stadig ikke.
Jeg har efter megen justering af gearet fundet frem til at jeg hvis jeg strammer koblingen for frem meget og presser den langsomt i gear i stedet for at skubbe den i gear så kører den ordentligt.

I videoen HER kan i se hvordan den først køre perfekt med "lave" omdrejninger der matcher akslens omdrejninger og massere af skrue vand. herefter sætter jeg den i bak og så tilbage til frem, nu trækker den ikke en fis og motoren har mange flere omdrejninger end akslen og ingen skrue vand (Gearet bliver varmt når den køre sådan). (Samenlign evt 0.30 min med 2.05 min - den får lige meget gas)

Nogen der kender dette problem eller endnu bedre løsningen. Gearet er med to koblingsskåle samt en treklo med fjedre der griper om en konus. Se Billede:

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders,
jeg tror du skal have drejet kloen jfr. instruktionsbogen, prøv med 20 gr til at starte med. Det kan være at konusen/koblingen
"slirrer" lidt pga. for meget frigang, og så opstår der jo varme.
Tjek også om dit bremsebånd for bak ikke er lidt for stramt.

Hilsen
Jan

JanViking

Hej Jan tak for svar.

Det hjelper når jeg strammer klogen Men lige nu er den så stram at jeg skal bruge mange kræfter på at sætte den i gear og den kan snart ikke strammes mere. Bremsebåndet er ikke for stramt har forsøgt med flere indstillinger enda haft det løsnet så meget at den ikke kan bakke ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ikke at jeg kender dit gear, men er det den rigtige olie der er i?? Der må jo være en grund til at det hele glider og bliver varmt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja det er nok værd at følge op på om du har den rigtige olie på dit gear.
Da det ikke er et reduktionsgear, skal der samme olie på gearet som på motoren, dvs
SAE 30 eller evt en 15 W 40 af god kvalitet.

Hilsen
Jan

JanViking

Igen Tak for svar.

som motorolie bruger jeg: http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-classic-xl-187p.html
Anbefalet fra marstal fabrikken er: sea 30

til gear bruger jeg: http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-epx-80w-277p.html
Anbefalet fra marstal fabrikken er: sea 90

I øvrigt bliver gearet kun varmt når koblingen ikke har ordentligt fat så den skuer.

Ps. der er heller ikke for meget eller for lidt olie på ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Er det noget der er kommet langsomt, eller efter du har rodet med det, skiftet olie eller noget??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det har faktisk været der fra jeg fik den men sammen med andre problemer (eks. Tænding, komprition, kaburator mm.) det har derfor været svært at skelne de forskellige problemer fra hinanden også i kræft af at jeg ikke kendte motoren da jeg fik den og derfor ikke vidste hvad den skulle kunne yde ect. ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Flere Idéer?

Tænker selv at det skyldes slid men hvor? Og hvordan kan jeg finde ud af om det er treklogen eller koblingsskålende?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Kunne godt tænke mig at give dig et tåbeligt råd. Det rusker altid lidt op i dem der ved noget.. og har eller har haft sådan et gear.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

He he ja. Så råd mig til at hælde sand i koblingen ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også