Lægning af masonitplade

Hej,

Jeg lagde foryligt et nyt laminatgulv i min entré (rummet er 5-6 m2), men det viste sig at det gamle plankegulv var skævt nogle steder. Så jeg har fjernet laminatgulvet igen, og brækket et par planker op af det gamle gulv for at se på strøerne.

Tre af strøerne minder om gamle jernbanesveller, to af dem er lægter som ligger ned og den sidste en planke/lægte på højkant. Svellerne er ikke firkantede men cirka 20 cm brede i bunden, og runder så indad og så er den øverste flade omkring 6-10 cm.

Jeg har så købt nogle 22 mm gulvspånplader, og vil lægge dem. Men da de gamle planker var cirka 28 mm tykke, skal jeg have det højere op. Planen er enten at skrue nogle lister af hårdt træ (eg eller birk) oven på strøerne eller lægge 6 mm masonitplader oven på gulvspånpladerne.

Hvordan skal masonitpladerne monteres; jeg går ud fra de skal sømmes fast, men kan det bare gøres med en hammer og skal det være nogle særlige søm?

Med venlig hilsen

Jimmi
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sæt en strimmel vandfast 6mm krydsfiner, oven på strøerne, der efter spånpladerne.

Det bliver bedre end med massonit, oven på spånpladerne.

mvh jens

Det var dog en helt igennem besværlig måde at gøre tingene på. :o)
Du smider samlingen af gamle jernbanesvæller mv. på brændeovnen.
Dernæst går du han i tømmerhandlen og køber nogle Kerto-strøer, Som er 40x40 mm oh udlægger dem i rigtig højde. Pris ca. 20 kr. pr løbende og gående meter.
Det forudsætter maturligvis at det ikke er en krybekælder det handler om, men et terrændæk. Når du alligevel er igang bør du måske osse ikaste lidt isolering.
Jens, det lyder som en plan. Er der forresten nogen grund til du foreslår vandfast? Det skal måske lige tilføjes, at jeg bor i lejlighed - øverst oppe.
Det er da ekstra arbejde at montere nye strøer . Jeg vil bare gerne se og blive færdig med det, og har en fridag på fredag hvor jeg kan lægge gulvspånpladerne og så skal limen lige tørre et døgns tid.

Jeg bor øverste i en etageejendom, så der er ingen problem med kulde nedefra. Tværtimod, da jeg jo modtager varmen fra de to lejligheder under mig. Desuden ser det heller ikke ud til at være så lige til nede ved strøerne. Ved siden af den tredje strø ser det ud som om beton-underlagt er hævet betydeligt.
Nej det har du da helt ret i, at det ikke behøves at være vandfast, der er spånpladerne jo heller ikke...

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis